Piepje in mijn oren

drs. P. C. Hildering / 3 reacties

Vraag

In de nacht hoor ik weleens een heel licht piepje in mijn oren. Ik heb daar overdag geen last van, maar ‘s nachts als het stil is om mij heen, valt mij soms een heel licht piepje op in één oor. Ik word hier niet wakker van, maar als ik wakker ben bemerk ik het. Kan dit tinnitus zijn? Ik ben angstig dat dit piepje heftiger gaat worden of dat het mij gaat hinderen. Valt hier iets aan te doen? Helpen paracetamollen om mijn hersenen rustiger te maken en zo geen geluid te horen?

Antwoord

De vraag of je last hebt van tinnitus is met ja te beantwoorden. Tinnitus is een verzamelnaam voor allerhande vormen van geluid welke ontstaat in het binnenoor. Dat is de plek waar geluid wordt omgezet in signalen welke doorgegeven worden door de geluidszenuw (nervus acusticus) naar de plaats waar die signalen worden verwerkt. Tinnitus kan met vlagen aanwezig zijn of doorlopend, kan variëren in luidheid en aard. Als het geheel en al vanuit het binnenoor komt is er helaas niets aan te doen. Bij hele heftige problemen is er alleen een optie tot maskeren met een gehoorapparaat. Gelukkig is het vaker een alleen soms hinderlijk verschijnsel dat ook weer vanzelf kan verdwijnen.

P. C. Hildering

Tags in dit artikel:

oren
3 reacties
Naturel
Ik wil hier even op reageren
Ik herken dit namelijk maar bij mij heeft het een andere oorzaak die misschien ook genoemd mag worden
Ik heb een te nauwe gehoorgang aan één kant. Wordt er binnenkort aan geopereerd
Een van de dingen waar ik tegen aan loopt is dus ook het piepje in m'n oor en dan met name als ik lig.
Wie weet heb je hier wat aan
Zou zowiezo even de huisarts en KNO raadplegen voor advies
kip
extra kussen of anders gaan liggen kan soms helpen
Iboi
Misschien een optie om fysiek naar een huisarts toe te gaan zodat je niet met een verkeerde diagnose zit die je via internet hebt gekregen.