Het voelt als een scheiding

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Mijn verkering is nu uit, maar lichamelijk zijn wij wel heel intiem geweest. Nog net geen geslachtsgemeenschap gehad, maar verder wel zo'n beetje alles gedaan. Zijn wij dan te ver gegaan en hebben wij dan toch een soort gemeenschap gehad, zodat wij eigenlijk man en vrouw zouden moeten zijn? Zegt het iets als je geweten je daarop blijft aanspreken? Het voelt voor mij nu net zoiets als een scheiding.

Antwoord

In een serieuze verkering blijft het niet bij een zoentje alleen. Al vaker schreef ik dat er tussen een zoen aan de ene kant en het hebben van gemeenschap (binnen het huwelijk) aan de andere kant, een heel traject zit. Het is en blijft altijd vervelend als je verkering uitgaat, waar je ook maar op dat traject zit. Dat is zelfs al vervelend als je alleen nog maar intens hebt gezoend. Daar ontkom je gewoon niet aan.

Wees in ieder geval blij dat je nog geen gemeenschap hebt gehad, want als je dat wel gehad zou hebben, dan zou je pas merken hoe ingrijpend dat is geweest. In mijn adviezen schrijf ik ook altijd dat het beter is om elkaar niet te gaan uitkleden omdat je op die manier altijd nog de barriere van kleding tussen beiden in hebt staan.

Als ik het zo lees, dan zijn jullie dus best wel heel ver gegaan, maar de grens wordt pas echt gepasseerd als er werkelijk geslachtsgemeenschap plaatsvindt, dus ik vind ook niet dat jullie dus eigenlijk al man en vrouw zijn en er is nu dus ook nog geen sprake van een echtscheiding.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk