Tom de Wal - Frontrunners Ministries

G.J. Jansen / 15 reacties

Vraag

Hoe moeten we de boeken van Tom de Wal (Frontrunners Ministries) duiden? Op welke manier kunnen we deze boeken het beste lezen en vergelijken met wat de Bijbel zegt over de verschillende onderwerpen (bijvoorbeeld gebedsgenezing)? Op welke manier kun je ontdekken of bijbelteksten waarheidsgetrouw zijn uitgelegd of hoe kom je er achter of er een dwaalleer gebracht wordt? Licht van Gods Geest is allereerst nodig, maar graag ontvang ik praktische tips.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragenstel(st)er,

Dankjewel voor je vraag. Helaas moet ik je teleurstellen; ik heb geen enkel boek van Tom de Wal gelezen en heb er derhalve ook geen oordeel over.

Je geeft zelf al aan wat het antwoord is op de vraag of iets wel of niet Bijbels is; namelijk vergelijken met wat de Schrift zegt, want dat is het einde van alle tegenspraak omdat het Gods betrouwbare Woord is. Bijbellezen is naast vertalen ook altijd interpreteren en daarom is het belangrijk dat je goede Bijbelgetrouwe verklaringen paraat hebt om elementen van wat Frontrunners ministries verkondigt mee te toetsen.

Ik heb even wat rondgeneusd op de website van Frontrunners en dan vallen mij twee dingen op: de maakbaarheidsgedachte en het los van kerken functioneren.

De informatie wekt de indruk dat er op het gebied van het geloof veel bereikbaar is, als je maar gelooft en daar serieus in investeert. Dan zijn zelfs genezingswonderen mogelijk. Dat geloof een genadegift is, die letterlijk van Boven komt, is een notie die onderbelicht wordt. Op hun website vind ik onder het tabblad “Visie” geen enkele verwijzing naar de combinatie van Woord en Geest, die genadewonderen bewerkstelligt. Het gaat vooral over wat er wel allemaal niet in korte tijd gerealiseerd is door Frontrunners ministries.

Verder valt de aandacht voor tongentaal en genezingswonderen op. Hiervan zeggen de meeste gereformeerde exegeten dat deze gaven van de Geest tijdelijk waren in het kader van de opbouw van de vroeg-christelijke gemeente. Het zijn ook twee thema’s waarbij het psychologisch-emotionele het sprirituele (geestelijke) elkaar raken. Juist tongentaal en genezingswonderen doen een sterk beroep op het emotionele. Het is de vraag of mensen altijd het verschil zien tussen psychologie en religie.

Eeuwenlang heeft de gereformeerde prediking (met vrucht!) gefunctioneerd zonder tongentaal en genezingswonderen. Het lijkt erop dat de moderne mens spectaculaire en zichtbare tekens nodig heeft om te geloven.

Hét genademiddel bij uitstek is echter de verkondiging van het Evangelie in de kerk. Daar werkt naar Gods Woord de Heilige Geest door de prediking van het Woord het geloof in het hart. De kerk is niet alleen voor de eigen leden, maar draagt ook bij aan zending en evangelisatie. Vist Frontrunners niet in het water waarin de kerk vist?

Mijn vraag aan jou is: Waarom zou je met jouw vragen naar Frontrunners gaan? Wat zoek je of vind je bij Frontrunners, dat je in je eigen kerk mist? Ik weet bijna zeker dat jouw predikant of ouderling jouw vragen graag wil beantwoorden. Mijn praktische tip is dan ook om met je vragen naar een ambtsdrager te gaan. Deze zal op basis van de Schrift antwoord geven.

Verder zou jij je ook zelf kunnen verdiepen in wat de Bijbel en bijbelgetrouwe commentatoren zeggen over de missie van de kerk, tongentaal en genezingswonderen. Leg dat naast wat je bij Frontrunners ministries hoort/leest.

Met hartelijke groet,
Gertjan Jansen

G.J. Jansen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Rijssen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    docent Engels en docentencoach

15 reacties
Jedidjas
Goede tip om het eerst zelf te lezen en altijd naast de bijbel te leggen. De boeken zijn gratis aan te vragen , dus moet mogelijk zijn ;). We kunnen soms te snel een oordeel klaar hebben liggen voor we het zelf gelezen hebben.
Er is online een grace-school (lessen over genade) omdat ze idd ook terecht beweren dat dit HET fundament is van het geloof, voor al die andere dingen. Ik heb zelf eea gelezen. Ze staan erg letterlijk op wat de bijbel zegt, (en ik denk dat wij dat idd ook meer moeten doen) sommige dingen vind ik voor mezelf echt weer lastig , en ik vind de flmpjes niet altijd liefdevol richting anders gelovigen, maar zou het niet willen afschrijven als dwaalleer.

De reactie over tongentaal begrijp ik niet. Jezus zelf noemt in marc 16, dat dit de gelovigen zal volgen. Jezus noemt hier geen tijdsbestek bij.
Paulus geeft richtlijnen voor het ordelijk gebruik binnen de samenkomsten, maar verbiedt het niet (1 kor 14: 18 en 39). Hij zegt zelfs dat hij blij is dat hij het meer spreekt dan allemaal . Hij heeft het hier over zijn persoonlijke gebedstaal omdat dit zijn geloof opbouwt. Wat ook het doel is van tongentaal (1 kor 14:4). Ik hoorde eens een reformatorische predikant zeggen nav Paulus dat hij charismatiser was dan wij denken als we goed kijken wat hij zegt. Moest daar wel over nadenken
Gtn
Ik heb van zeer nabij een genezing wonder meegemaakt. Ik denk dat het tekort aan aandacht daarvoor in de klassieke gereformeerde theologie onterecht is.
Pcrtje
De onzin van Tom de Wal en Frontrunners is al eens op het forum aan bod gekomen, zie hier:
https://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?f=2&t=32458&sid=508e718825a44addb4e64f29c9686763&start=45#p2132024

[url=https://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?f=2&t=32458&sid=508e718825a44addb4e64f29c9686763&start=45#p2132024]hier[/url]
Yada
In Romeinen 8 zegt de Heere waarom Hij überhaupt mensen heeft geroepen:

Romeinen 8:28-30 / STV
28 ‭En wij weten,‭⁷⁵‭ dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken‭⁷⁶‭ ten goede, ‭namelijk‭ dengenen, die naar ‭Zijn‭ voornemen‭⁷⁷‭ geroepen zijn.‭⁷⁸29 ‭Want die Hij te voren gekend heeft,‭⁷⁹‭ die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn,‭⁸⁰‭ opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.30 ‭En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen;‭⁸¹‭ en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die‭⁸²‭ Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.‭⁸³

Zijn doel is om Zijn uitverkorenen op Christus te laten lijken…dat betekent: vanbuiten geen gedaante nog heerlijkheid…veracht door de wereld…waardeloos…niet geloofd…geen aardse bezittingen…maar vanbinnen de blijdschap in God in Wie Hij is niet om wat Hij geeft…en na onze dood/met Zijn wederkomst de belofte van de verheerlijking met Hem. Om helemaal op Hem te lijken. Dan zijn we tot ons doel gekomen.

Dit is 180 graden de andere kant op dan de boodschap van de Frontrunners…
Waar de Heere in Zijn Woord het gestorven zijn aan en het verder sterven aan de ‘schoonheid’ van wereld leert…verheerlijkt Tom juist het aardse…Hij draait het helemaal om. Dat is een zuiver zichtbaar werk van de diabolos.

Jesaja 40:6-8 / STV
6 ‭Een stem zegt:‭²⁷‭ Roept!‭²⁸‭ En hij zegt:‭²⁹‭ Wat zal ik roepen? Alle vlees‭³⁰‭ is gras,‭³¹‭ en al zijn goedertierenheid‭³²‭ als een bloem des velds.7 ‭Het gras verdort, de bloem valt af, als de Geest des HEEREN daarin blaast; voorwaar, het volk is gras.‭³³8 ‭Het gras verdort, de bloem valt af; maar het Woord onzes Gods bestaat‭³⁴‭ in der eeuwigheid.

1Petrus 1:14 / STV
14 ‭Als gehoorzame kinderen,‭⁴⁹‭ wordt niet gelijkvormig aan‭⁵⁰‭ de begeerlijkheden, die te voren in uw onwetendheid waren;‭⁵¹

Voor de wederkomst van Christus staat hier op aarde het kruis centraal. Ja, wel met Hem opgestaan om onze wandel in de hemel te laten zijn. Door het geloof te weten een erfgenaam te zijn niet door aanschouwen.

Niet op deze aarde wandelen in de zin van hier thuis zijn en zoveel mogelijk tijdelijke dingen verzamelen om je daaraan te hechten. Hoewel mijn Vader zo goed zorgt… Hij weet wel wat ik nodig heb…veel beter dan dat ik dat weet of voel. Hij zal schenken wat je hart van Hem begeert: Hem Zelf. Meer van Hem te kennen.

In het slachtschaap zijn zijn wij overwinnaars.

Romeinen 8:31-39 / STV
31 ‭Wat zullen wij dan‭⁸⁴‭ tot deze dingen zeggen?‭⁸⁵‭ Zo God voor ons is,‭⁸⁶‭ wie zal tegen ons zijn?‭⁸⁷32 ‭Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft,‭⁸⁸‭ maar heeft Hem voor ons allen‭⁸⁹‭ overgegeven,‭⁹⁰‭ hoe zal Hij ons ook met Hem‭⁹¹‭ niet alle dingen‭⁹²‭ schenken?‭⁹³33 ‭Wie zal beschuldiging inbrengen‭⁹⁴‭ tegen de uitverkorenen Gods? God is het, Die rechtvaardig maakt.‭⁹⁵34 ‭Wie is het, die verdoemt?‭⁹⁶‭ Christus is het, Die gestorven is;‭⁹⁷‭ ja, wat meer is, Die ook opgewekt is,‭⁹⁸‭ Die ook ter rechter ‭hand‭ Gods is,‭⁹⁹‭ Die ook voor ons bidt.‭¹⁰⁰35 ‭Wie zal ons scheiden‭¹⁰¹‭ van de liefde van Christus?‭¹⁰²‭ Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, naaktheid, of gevaar, of zwaard?36 ‭(Gelijk geschreven is: Want om Uwentwil worden wij den gansen dag‭¹⁰³‭ gedood;‭¹⁰⁴‭ wij zijn geacht als schapen ter slachting.)37 ‭Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft.‭¹⁰⁵38 ‭Want ik ben verzekerd,‭¹⁰⁶‭ dat noch dood, noch leven, noch engelen,‭¹⁰⁷‭ noch overheden,‭¹⁰⁸‭ noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen,39 ‭Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods,‭¹⁰⁹‭ welke is in Christus Jezus, onzen Heere.

Of Romeinen 5: wij staan en roemen niet alleen in Christus maar wij roemen ook in de verdrukking…

Romeinen 5:1-5 / STV
1 ‭Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God,‭¹‭ door onzen Heere Jezus Christus;2 ‭Door Welken wij ook de toeleiding hebben‭²‭ door het geloof tot deze genade,‭³‭ in welke wij staan, en roemen in de hoop‭⁴‭ der heerlijkheid Gods.‭⁵3 ‭En niet alleenlijk ‭dit‭, maar wij roemen ook in de verdrukkingen,‭⁶‭ wetende, dat de verdrukking lijdzaamheid werkt;‭⁷4 ‭En de lijdzaamheid bevinding,‭⁸‭ en de bevinding hoop;‭⁹5 ‭En de hoop beschaamt niet,‭¹⁰‭ omdat de liefde Gods‭¹¹‭ in onze harten uitgestort is‭¹²‭ door den Heiligen Geest, Die ons is gegeven.‭¹³

Kies dan nu wat je hebben wilt: Het goud van de aardse welvaart van Tom of de welvaart van de verdrukking/beproeving van je geloof? 1 Petr 1:7.
Gtn
Ik vel geen oordeel over Frontrunners of Tom de Wal, want die ken ik simpelweg niet. Ik reageer slechts op het antwoord, waarin gebedsgenezing zo ongeveer terzijde wordt geschoven. Dat is in mijn ogen onjuist.
Omega
Misschien is het een idee om de Frontrunners naar ziekenhuizen te sturen? Dan hebben we geen artsen meer nodig. Zouden ze zelf niet op dat idee komen?
Nen
Heb er inmiddels veel onderwijs van gelezen en gehoord.
Wees niet bang om dit te onderzoeken!
Zoals gezegd is het materiaal gratis ter beschikking gesteld.

God is zoveel groter dan religie en Hij heeft zoveel moois voor Zijn kinderen gedaan. Soms schuurt het, dat is niet iets om bij weg te lopen.

Dat genezing,tongentaal etc niet meer van deze tijd zou zijn kan je absoluut niet Bijbels onderbouwen.
Het argument dat Tom mensen uit gemeentes zou trekken is ook onjuist, het gaat hier om een rondreizende bediening zoals de apostel Paulus had om gemeentes te versterken ter plaatse (Frontrunners is geen gemeente/kerk).

Vind het een vrij gekke gang van zaken overigens om iets niet zelf te lezen/onderzoeken maar af te gaan op wat een ander vindt!
Pas daar mee op zou ik zeggen.

Gods zegen, taste and see :)
NorahLinde
Het probleem met dwaalleraars is niet per se dat dat wat ze zeggen níet waar is, maar dat ze een heleboel dingen vergéten te zeggen. Daarnaast draait dwaalleer vaak om de eer van degene die het brengt (in dit geval Tom/FR zelf) en leidt het niet tot Jezus Christus zelf. De beschreven visie op hun eigen website is daar het klassieke voorbeeld van.
Is er wat mis met gebedsgenezing of tongentaal? Nee, niet zolang God zelf er uiteindelijk de eer mee krijgt. Helaas is dat maar al te vaak de vraag...
Jedidjas
Beste Norah linde. Ik heb vroeger in de kerkdiensten gezeten en dan kwam ik om eerlijk te zijn een beetje bitter terug, 'de ds had dit of dat niet genoemd'. Hierdoor mistte ik het mooie wat er wel gezegd werd.

Heb jij de Grace-school ook al geluisterd over Jezus onmetelijke diepe genade wat ze voorop stellen als HET belangrijkste fundament, want ik denk dat je dit bedoeld: Jezus genade voor zondaren ! En de boeken gelezen ? (Met je bijbel ernaast?)
Jezus alle eer steeds hierin hoor en lees ik!

Maar snap je opmerking wel hoor, is ook zeker iets om alert op te zijn. Denk alleen niet dat je dit nog kan zeggen als je alle boeken gelezen hebt . Soms kom ik wat tegen wat ik persoonlijk anders zie of interpreteer, maar meestal moet ik toegeven dat ik over bepaalde zinnen in de bijbel altijd overheen gelezen heb en zij mij daarop juist wijzen. Schuurt idd best wel wat, maar maakt je weer scherp om de bijbel goed te herlezen en de bijbel letterlijk te geloven , hierover na te denken en dit terug te koppelen in gebed.
AHHK76
De leer van de Frontrunners/Tom de Wal klopt niet! Ik heb het onderzocht en het lijkt allemaal heel aantrekkelijk en logisch.
Hij predikt het welvaartsevangelie! Hij zegt dat Jezus financieel niet arm was! Terwijl Hij arm is geworden om ons rijk te maken. Hij zegt dat een christen niet arm of ziek hoeft te zijn! Het offer wat Maria en Jozef brachten toen Jezus voorgesteld werd in de tempel was wel een armenoffer! Zo preekt Tom meer onwaarheden!
Wat hij belooft in zijn preken en op zijn site: als je dit doet, dan krijg je dat of gebeurt er dat... Zo is en werkt het niet. God gaat met ieder Zijn eigen weg en dit hoeft niet via Toms (manier van) genezing of bijbelschool.
In het Nieuwe Testament dat we in de hemel/op de nieuwe aarde niet meer zullen zeggen: ik ben ziek. Dat geldt nog niet hier en nu. Paulus gaf aan Timotheüs het advies om wat vaker wijn ipv water te drinken ivm zijn gezondheid. Paulus die zelf mensen had genezen, zei niet: ga naar een genezingsdienst heb wat meer geloof of... maar hij gaf gewoon een simpel voedingsadvies!
AHHK76
@Jedidjas
De Bijbel wordt zeker gebruikt in de boeken en preken van Frontrunners, maar dan wel selectief. Zelfs met (selectief) gebruik van Bijbelteksten is het mogelijk onwaarheden te vertellen. De duivel gebruikte bij de verzoeking van Jezus in de woestijn ook Bijbelteksten.
kip
gebedsgenezing is prima
maar....is het wel een eenzijdig Godswerk wat er verder bij de frontrunners.....

veel een wonder geloof
maar nergens merk ik het waar zaligmakens geloof
al lijkt het zo mooi,zoveel goede dingen bij Tom de Wal
maar....wie heeft er nu tegen God gezondigd?

o het is o zo persoonlijk,dat bevindelijke Leven met de Heere wordt er zo gemist.
over de schuld v/h/ Paradijs..........
eigenlijk een algemene verzoeningsleer............

\griezelig ten diepste,en,,,,eerbied wordt ok gemist. veel gebler,gelach,ach eerbied en diep ontzag voor dat Hoge Wezen........
mis ik daar
Johanna89
Op het YouTube kanaal van de Christelijke Apologeet staat hier ook een heel interessant en leerzaam filmpje over. Mijns inziens heel bijbels wat hij hierover uitlegt.
Ali636
Los van de kerken. Wij zijn naar het buitenland vertrokken om het evangelie te verkondigen. Zodra je over de grens bent ben je los van de kerken. Die helaas maar al te vaak alle initiatief inperken door de kerkeraden.
Elke kerk heeft zo zijn regels en tradities. Op het zendingsveld ben je daar opeens vrij van....
sijmen
Persoonlijk denk ik dat we in navolging van Calvijn de gebedsgenezing onderwaarderen. Maar het doorslaan is nog erger. Dan wordt je gezondheid geclaimd, mits je genoeg geloof hebt. Dat is veel schadelijker, dan het helemaal niet gebruiken. Maar als het samengaat met een Bijbels gezonde prediking, en niet op de voorgrond staat, dan geloof ik dat dit niet gegeven is slechts voor de eerste christenen bijzonder. Gods doet nog steeds wonderen op het gebed. Ds. G.C. Vreugdenhil (PKN, Geref.Bond) heeft hier ook studie naar gedaan.

In de podcast Mystiek met Anthon Van Der Laak met Kingdom Ministries over Het vaderhart van God
https://podbay.fm/p/mystiek/e/1680678867
Hier vertelt Anthon van der Laak hoe hij deze bediening kreeg (luister vanaf ca minuut 29 tot 40) en hoe God dit wilde zegenen. Maar ook te accepteren als God niet geneest. En zo iemand net zo goed bijstaan zonder veroordelen. Persoonlijk proef ik in dit gesprek herkenning als het over de echte kern gaat, die wij belijden in de reformatorische leer. De noodzaak van een levend geloof, en een leven uit Gods genade. En natuurlijk kun je met zo iemand ook gaan discussiëren over arminiaans enz. Maar de persoonlijke doorleving van wat God ons geopenbaard heeft in Zijn Woord, dáár gaat het om.

Bij ons in GerGem was een preekbespreking en de dominee kreeg deze vraag, hoe Jak 5 zien. De dominee was heel open en zei persoonlijk daar ook meer in de richting te denken dat we dit laten liggen. Er is geen bewijs in de Bijbel te vinden dat God dit alleen voor de beginkerk gegeven heeft, zoals Calvijn dacht. We moeten ook bedenken dat in de reformatie de leer alle aandacht vroeg, en gebedsgenezing, en visie op Israël dat kwam veel later. Dit is wel blijven liggen.