(...) Ik ben er echt serieus mee bezig en kom steeds meer tot de ontdekking dat ...

Ds. A.A. Brugge / Geen reacties

Vraag

Ik ben dooplid bij de Ger. Gem. in Ned. Alleen ik ben niet altijd tevreden met hoe het gaat in onze kerk. We hebben bijna altijd leesdienst en de preken die worden gelezen zijn vaak oud en moeilijk te begrijpen (voor jongeren zoals ik dan). Eerlijk gezegd spreken de preken me niet echt persoonlijk aan, terwijl ik toch graag wil weten hoe ik nu zalig kan worden. Ik ga soms naar een preek van de Ger. Gem luisteren en het valt me op dat ik dan veel beter kan luisteren en ik ben dan ook veel meer onder de indruk ervan! Natuurlijk ook omdat ik dan een dominee hoor, maar toch vind ik het in de Ger. Gem. veel begrijpelijker en ik heb er eerlijk gezegd meer aan. Ik denk de laatste tijd er steeds aan dat ik veel liever in de Ger. Gem lid zou zijn... Is dat verkeerd, gezien het feit dat ik in de Ger. Gem in Ned. 'geboren' ben? Ik denk zo dat de dominees bij de Ger. Gem. toch net zo goed bekeerd zullen zijn als onze dominees! Ik merk het in hun preken dat het gewoon 'goed' is. Ik heb er niets op aan te merken. Zou het dan verkeerd zijn dat ik later lid zou worden bij die kerk? Ik ben er echt serieus mee bezig en kom steeds meer tot de ontdekking dat ik me in die kerk veel beter kan vinden! Niet omdat ze daar wat makkelijker zijn dan bij ons, maar gewoon omdat de prediking me meer aanspreekt en er ook meer oproep in zit. Het is erg moeilijk om een keuze te maken. Wat kan ik nou het beste doen?

Antwoord

In vele kerkverbanden heeft de Heere Zijn knechten en ook Zijn kinderen. Het is goed om dat tegen elkaar te zeggen. Aan de andere kant moeten we ook oppassen om te gaan ‘lopen’. De Heere heeft je niet voor niets uit ouders geboren laten worden, die lid zijn van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Als preken moeilijk zijn, mag je je eerst afvragen of er gebed is voor de ouderling die leest, en voor de preekkeuze die hij maakt.

Tijdens huisbezoek kunnen deze dingen, op een nette niet confronterende manier onder woorden worden gebracht. In het gebed mag ook worden neergelegd of je niet op de buitenkant hoeft te blijven letten, maar op de inhoud van de gelezen preek. Het gaat namelijk om de vraag of de Heere Zijn Woord voor mij wil zegenen. Als dat zo is, valt de stem van de ambtsdrager weg, en mag tot verwondering worden beluisterd wat de Heere spreekt.

Van harte Gods zegen toegewenst.

Ds. A. A. Brugge