(...) Zijn er dus regels daar voor het tempo waarop een dominee moet spreken en ...

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Ik bezocht jaren terug eens een dienst van de Oud Geref. Gem en daar sprak de dominee heel langzaam. Nu was ik wel benieuwd of alle dominees daar zo traag praten of dat dit per dominee verschilt. Ik heb via Prekenweb ook eens een preek beluisterd van een Geref. Gem. dominee en bij de ene kerk werd er vlotter gesproken dan de andere. Zijn er dus regels daar voor het tempo waarop een dominee moet spreken en waarom spreken sommige dominees zo traag? Bij voorbaat dank voor uw antwoord.

Antwoord

Beste vraagstel(ster)ler,

Het tempo waarin een predikant spreekt hangt voornamelijk af van de persoon zelf. Daar zijn geen regels voor. Zelf spreek ik vaak (te) vlug. Maar anderen hebben een langzamer tempo. Dat is in het maatschappelijk leven ook zo.

Wel kan men zich aanwennen langzaam te spreken en met een bepaalde intonatie, die het eerbiedwaardige van het gesprokene moet accentueren. Sommigen hebben daarom een soort galmtoon. Maar dat behoort bij de persoon en heeft niets te maken met een voorgeschreven tempo niets te maken. Wel is het voor de duidelijkheid gewenst niet te vlug te spreken. Daar probeer ik ook op te letten.

Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul