Zekerder worden van jezelf

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / Geen reacties

Vraag

Hoe kun je zekerder worden van jezelf? Ik ben zo onzeker dat ik soms alleen maar negatief over mezelf kan denken en mijn omgeving.

Antwoord

Beste jongen of meisje,

Allereerst denk ik dat heel veel leeftijdgenoten en volwassenen deze vraag zullen herkennen.  Daar heb jij natuurlijk niets aan maar het kan wel helpen om je minder alleen te voelen met jouw probleem. Maar nu je vraag, hoe je zekerder kan worden van jezelf.

Het is echt belangrijk dat je bij jezelf eens na gaat hoe het komt dat je zo onzeker bent. Dat heeft altijd een oorzaak. Voel je je niet genoeg erkend? Heb je, ook als klein kind, niet voldoende bevestiging gekregen? Ben je gepest op school?  Allerlei oorzaken kunnen een reden zijn om onzeker te worden. Het is belangrijk om de oorzaak te weten doordat je dan jezelf leert begrijpen. Als je bijvoorbeeld gepest werd op school en je begrijpt van jezelf dat je daardoor onzeker bent geworden, ontstaat er een opening en kun je je afvragen of deze gebeurtenis nog steeds van invloed mag zijn op wie je nu bent! Dus eerst erkenning van de oorzaak en dan begrip. Door dat begrip ontstaat er ruimte om uit dat nare gevoel te stappen. Het vertellen aan anderen, goede vrienden bijvoorbeeld, kan ook heel goed helpen. Door het begrip van anderen kun je ook jezelf beter leren begrijpen!

Wanneer je niet voldoende positief bevestigd wordt is het logisch dat je negatief over jezelf gaat denken. Alle mensen hebben een positieve bevestiging nodig. Verder, ik ga ervan uit dat jij gelovig bent, kun je al heel veel  zekerheid ervaren in het geloof. God heeft ook jou geschapen naar Zijn beeld en gelijkenis. Jij bent de kroon op zijn schepping. Kijk eens naar het werk van de Heere Jezus, wat heeft Hij niet gedaan, ook voor jou! Verder kan de Heilige Geest, die jou zo de moeite waard vindt dat Hij in jou wil wonen, jou helpen om dichter bij God te leven. Wat een erkenning dus! Je bent zeer zeker de moeite waard. Helaas kan ik maar kort deze gedachte uitwerken en het liefst ging ik in gesprek met jou hierover.

Vraag eens aan anderen, ouders, familie maar ook goede vrienden, waar ze positief over zijn. Waar ben je goed in, wat zijn jouw kwaliteiten. Dat kan jou helpen om ook positieve kanten van jezelf te (her) ontdekken. Natuurlijk weet ik niet hoeveel last je hebt van deze gevoelens. Als je merkt dat je echt wordt belemmerd in hoe je functioneert dan raad ik je aan om hulp te zoeken. Je kunt  bij je huisarts terecht voor een verwijzing naar iemand bij jou in de buurt.

Heel veel succes en ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen.

Hartelijke groet,
Petra van Bodegraven

Tags in dit artikel:

zelfvertrouwen