Hoe komt het dat je je soms plots zo rot kunt voelen, niet wetend wat er dan pre...

G.J. Jansen / Geen reacties

Vraag

Hoe komt het dat je je soms plots zo rot kunt voelen, niet wetend wat er dan precies aan de hand is of hoe het komt? Je zit alleen niet lekker in je vel en je voelt je rot, maar je kunt het niet goed definiëren.

Antwoord

Beste vragenstel(st)er,

Ik weet niet wie je bent, of je een jongen of een meisje bent, wat je leeftijd is en wat de achtergrond van je vraag is. Ik ga er vanuit dat je een tiener bent die zich zo nu en dan rot voelt, zonder dat het jou precies duidelijk is wat er nu precies aan de hand is.

Het is heel belangrijk voor jou om na te gaan hoe vaak dit voorkomt en hoe lang zo'n periode duurt. De meeste pubers en jongvolwassenen hebben te maken met periodes waarin ze zich zo voelen. Ze vragen zich b.v. af waarom ze eigenlijk leven, of waarom er zoveel onrecht is, of waarom juist zij zoveel mee moeten maken. Deze lijst zou aan te vullen zijn met tientallen andere vragen en gevoelens.

Als je tot de conclusie komt dat het je zonder aanwijsbare oorzaak rot voelen echt heel vaak voorkomt en dat zo'n periode lang duurt, is het heel belangrijk dat je daar met andere mensen over praat. Denk aan je mentor, een vakdocent, of iemand in je omgeving die je vertrouwt: vriend(in), leidinggevende van de jeugdvereniging, ouderling, diaken, of misschien je predikant. Ik schrijf bewust pas nu je ouder(s) op, omdat je als puber/jongvolwassene er eigenlijk niet aan denkt dat je bij hen in de eerste plaats terecht kunt. Vaak denk je dat er niet te praten valt over dit onderwerp met hen, maar heb je het werkelijk al geprobeerd? Bovenal mag je natuurlijk je gevoelens en zorgen voorleggen aan de Heere Die jou veel beter kent dan wie dan ook.

Dus blijf niet eindeloos tobben en piekeren, maar ga er over in gesprek met anderen en de Andere. Heel veel succes toegewenst. De moeilijkste zet is je eerste zin!

Met vriendelijke groet,
G. J. Jansen

Tags in dit artikel:

psychologie