Sporten voor plezier op zondag

Ds. J. Koppelaar / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over sporten op zondag. Ikzelf voetbal wel eens op zondag terwijl ik niet op voetbal zit. Ik doe het gewoon voor mijn plezier. Staat er ergens in de bijbel iets over sporten, sporten op zondag?

Antwoord

Er staat in de Bijbel niets over dit onderwerp. En dat geldt natuurlijk voor zeer veel discussiepunten uit deze tijd. Denk maar aan het klonen van mens en dier, het World Wide Web en miljoenen namen, onderwerpen etc., voor en na het ‘apestaartje’...

We zullen het antwoord op je vraag dan ook moeten afleiden uit de Bijbel. In dit geval vanuit het vierde gebod (kort door de bocht: de zondagsheiliging). Opvallend is de uitleg van dit gebod in Zondag 38 van de Heidelberger Catechismus. Er staat niets over "wat niet mag", maar wel over "wat wel mag" (neem het er even bij s.v.p.). Kort gezegd gaat het om kerkgang en liefdadigheid op zondag. Geen wettische invulling dus.

Denk vanuit deze positieve insteek. Nu weet ik niet of jij de Heere liefhebt, maar stel dat dit zo is. Dan geldt ook voor jou dat jou alle dingen je zijn toegestaan, tenzij het niet opbouwend is voor de naaste en je eigen geloofsleven. Lees 1 Korinthe 10:23 en 24! Dat kun jij dus alleen zelf beoordelen in overleg met God door gebed en lezen van het Woord. Ik kan dus nooit voor jou uitmaken of een balletje trappen op zondagmiddag verkeerd is of niet. Hetzelfde geldt voor autorijden, wandelen, boeken lezen etc. Misschien is dit in jouw ogen een mager antwoord, maar als je het biddend overdenkt, dan zul je ontdekken dat het eigenlijk buitengewoon is dat God ons verlost van het juk der dienstbaarheid en in de vrijheid zet (Galaten 5:1). Tegelijkertijd moet ik je eerlijk zeggen dat het ook voor mij een hele strijd is om goed met die vrijheid om te gaan. Dat komt omdat we in liefde voor God en de naaste zo hopeloos te kort schieten. Daardoor ontstaan het soort vragen waar jij mee komt en waar wij allemaal mee zitten. Immers, als de kerkgang en christelijke handreiking op zondag een lust voor ons is, dan is dat ook ontspannend.

Calvijn die ook met deze vragen geconfronteerd werd in het Geneve van zijn tijd, was een bevoorrecht mens. Hij kende deze ontspanning. Maar hij was nuchter genoeg om te weten dat niet iedere kerkganger zo ver was gevorderd als hij. Daarom oordeelde hij mild over het balspel dat de kinderen en het dienstpersoneel op zondag op straat speelden. Ik denk dat ze dat beneden aan de waterkant van het meer deden, want de in de oude stad wemelt het van de steile straatjes. Maar o wee, als daarvoor een van de kerkdiensten verzuimd werd! Die waren voor Calvijn heilig, in de diepste betekenis van het woord. Overigens: het is nooit bewezen dat Calvijn op zondagmiddag ging roeien. Dat is echt een fabel. Hij zegt juist, dat hij begrip heeft voor de jeugd en het huispersoneel, hoewel hijzelf en anderen de vreugde van het lezen van stichtelijk lectuur hebben leren kennen. Uiteraard ziet hij deze vreugde positiever, omdat ze meer direct met dé Liefde te maken heeft. Dus Calvijn las graag een boek, maar roeide niet op zondag.

Hiermee heb ik de bal weer bij jou terug gelegd. En o ja! Ik zou je willen aanraden om vooral te roeien met de riemen die je in je opvoeding hebt meegekregen. Voorkom, dat je een speelbal van www.water bij de wijn.nl wordt.

Drs. J. Koppelaar

Lees meer artikelen over:

sport(en)zondag