Bidden om bekering

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Waarom zouden we bidden om bekering? Volgens de Bijbel is de Bijbel en de prediking het middel om zalig te worden en niet het gebed. Daarnaast is het gebed van een onbekeerde niet gemeend (wij willen van nature niet) en dus niet aangenaam voor God.

Antwoord

Bidden om bekering is het verlangen om een nieuw hart te mogen ontvangen. Inderdaad is de Bijbel en de verkondiging van Gods Woord het middel om zalig te worden, maar dit gaat niet buiten het gebed om. Integendeel. Gods Woord staat er vol van om tot God te bidden om bekering en vergeving van de zonden te ontvangen in het bloed van Christus.

Ook onbekeerden hebben geen recht om niet te bidden. De Heere eist het van ieder mens: bekeer u en geloof in de Heere Jezus Christus. Alles wat de Heere zegt en ons toeroept is welgemeend. Ook al willen we van nature niet en moet de Heere van ons bidden zeggen: doe dat getier van voor Mijn aangezicht weg, Ik walg van uw bidden. Hij is barmhartig en vol geduld. Augustinus bad: Heere bekeer mij, maar vandaag nog niet, morgen. Hij kon jouw vraag wel gesteld hebben voor zijn bekering. Zijn moeder wist dat haar zoon Gods Woord onder kritiek plaatste en bij de vele vragen die hij stelde o.a. zoals deze vraag, bleef zijn moeder voor hem bidden. Dag en nacht. Het gebed van deze moeder Monica is hem ten eeuwige zegen geworden.

Nu je dit antwoord hebt gelezen en misschien een beetje teleurgesteld ben, het volgende: Zet de computer uit en buig je knieën voor de Heere en leg Hem je vraag voor om antwoord. Daar zul je wellicht niet meer aan toe komen, maar het bidden: Heere, bekeer Gij mij zo zal ik bekeerd zijn. Wie weet, God mocht Zich wenden om tot je ziel te spreken: wendt u naar Mij toe en wordt behouden, o alle einden der aarde.

Met vriendelijke groeten,

ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

bidden