(...) Het meisje dat op 20 november vraagt of zij eventueel lijdt aan een depres...

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Aan Els van Dijk. Het meisje dat op 20 november vraagt of zij eventueel lijdt aan een depressie, wordt naar mijn mening te gauw afgedaan met de woorden dat het wel mee valt en dat ze moet zien op Christus. Dit is natuurlijk van belang, het zien op Christus, maar ik herken in deze vraag een schreeuw om hulp! Leest de beantwoorder van de vraag niet te snel over de woorden heen die in het begin van de vraag staan?: "Ik heb wel nare dingen meegemaakt, maar niet heel ernstig..."  Mijn vraag is, in hoeverre wordt er doorgevraagd op zulke aanwijzingen die dat meisje in verkapte bewoordingen doorgeeft?

Antwoord

Beste....

Dank voor je reactie. Je snijdt een moeilijkheid aan waar ik vaker tegenaan loop in deze rubriek: als beantwoorder krijg je een vraag voorgelegd vanuit een heel specifieke situatie die je niet of onvoldoende kent. Ik moet je zeggen dat ik heel vaak behoefte heb aan meer informatie om de vraag zo adequaat mogelijk te beantwoorden maar ik moet het doen met de informatie die de vragensteller meestuurt. Daarom is een medium als dit ook niet te vergelijken met een gesprek. Daarin kun je doorvragen, verhelderingsvragen stellen, e.d. Bovendien kun je dan zien wat je opmerkingen uitwerken en kun je als gesprekspartner heel veel opmaken uit het nonverbale gedrag van de ander.

Natuurlijk en zelfs nadrukkelijk heb ik gelezen wat de vragensteller aan het begin van de vraag heeft geschreven. Je moest eens weten hoe intensief de vraag gelezen wordt! Het lezen van de juiste vraag is bepalend voor het geven van het goede antwoord. Als ik dat niet serieus zou nemen, zou ik niet aan deze rubriek mee moeten doen. Je kunt ervan overtuigd zijn dat ik als beantwoorder van vragen (ontzettend) bewogen ben met de personen die op mijn pad komen (ook al ken ik die niet persoonlijk). Nogmaals: anders zou ik niet aan deze rubriek mee (moeten) doen. Jouw opmerking/vraag of ik niet te snel over de beginwoorden heen lees, vind ik dan ook niet zo prettig om te lezen.

Als ik ergens een hekel aan heb, is dat het afschepen van mensen met goedkope of (zogenaamd) vrome taal. Dat heb ik met mijn antwoord beslist níet willen doen en volgens mij heb ik het niet gedaan ook. ‘k Heb juist proberen af te tasten waar oorzaken hebben kunnen liggen voor depressieve gevoelens en dat vervolgens geplaatst in de context van leeftijdspecifieke kenmerken. Daarnaast heb ik betoogd dat de mens ook een verstand en wil heeft om de eigen gedachten te sturen. Daarom heb ik ook ideeën aan de hand gedaan die dat kunnen stimuleren. Wij mensen hoeven niet slachtoffer te zijn van negatieve gedachten. Vandaar ook dat ik gewezen heb op een mens uit de Bijbel die ook sombere gedachten kende, maar die ook had geleerd hoe hij daar mee om moest gaan.

Ik heb dus iets anders gelezen dan jij in de vraag die gesteld is en dat heeft de richting van mijn antwoord bepaald. Op jouw laatste vraag heb ik in het bovenstaande eigenlijk al antwoord gegeven; bij een forum is doorvragen niet mogelijk en dat geeft meteen de beperktheid aan. Fijn dat het forum er is, het heeft velen één of meerdere stappen verder kunnen brengen maar je kunt het niet op dezelfde lijn stellen met een gesprek.

‘k Hoop dat je in dit antwoord iets geproefd hebt van de worsteling waarmee ik als beantwoorder van vragen van anonieme mensen te maken heb. Dat doet overigens niets af van de motivatie om het werk te doen.

Drs. Els J. van Dijk

Naschrift redactie: De panelleden voor deze rubriek zijn uiterst zorgvuldig uitgekozen en zijn bekwaam op hun vakgebied. We stellen het bijzonder op prijs dat Els van Dijk ook deze enigszins kritische vraag heeft willen beantwoorden. Het is namelijk niet gebruikelijk dat we dit soort vragen toesturen aan onze beantwoorders. In de eerste plaats omdat het niets positiefs toevoegt aan het gegeven antwoord. Daarnaast hebben we daar ons discussieforum voor. Vervolgens omdat wij overtuigd zijn van de inzet, betrokkenheid, motivatie en liefde van onze panelleden om jongeren (en ouderen) met hun problemen te helpen, naast hun deskundigheid op dit terrein. We waarderen het bijzonder dat Els van Dijk haar motivatie en overwegingen m.b.t. het vorige antwoord heeft willen uitleggen.

Redactie Vragenrubriek

Lees meer artikelen over:

psychologie