Verkoop een schaap en win het Lam

Dr. C. A. van der Sluijs / 2 reacties

Vraag

Mag je -vanuit Bijbels oogpunt- als christen en veehouder schapen verkopen die bestemd zijn voor het islamitisch offerfeest? In de periode dat dit feest gehouden wordt, is er meer vraag naar schapen en dus zijn de schapen duurder. Maar door de schapen te verkopen, werk je mee aan de islamitische godsdienst. Je kunt dan moeilijk bidden of zij de Heere Jezus mogen leren kennen. Aan de andere kant is het gewoon werk. Je kunt van een garagehouder ook niet verwachten dat hij geen busjes verkoopt aan buitenlanders omdat zij daarmee een bedevaartsreis gaan maken.

Antwoord

Beste agrariër,

Natuurlijk mag je schapen verkopen die bestemd zijn voor het islamitisch offerfeest. Dat is niet jouw verantwoordelijkheid, maar die van de koper. Misschien is hij wel zo beduusd dat hij tot bekering komt en alsnog het Lam Gods gaat volgen. Zeker als je de verkoop laat gepaard gaan met zoiets als een eenvoudig christelijk getuigenis.

Als je zó te werk moest gaan als jij je voorstelt, dan kun je niet meer leven. Want alles hangt nu eenmaal met alles samen. We wonen niet op een eiland. Wat te denken van je zondagse kleding die naar alle waarschijnlijkheid ook op zondag gemaakt is? Je weet dat het productieproces op zondag echt niet stil ligt.

Verkoop rustig een schaap om er het Lam mee te winnen!

Met vriendelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs

2 reacties
helmuthoorn
Beste vragensteller,
Wijlen mijn vader, die toch werkelijk geen heiden kon worden genoemd, was veehandelaar en heeft heel veel schapen en lammeren aan Turkse mensen in Overijssel verkocht. Ook hij worstelde een jaar of 30 geleden met precies de zelfde vraag als jij en kwam tot de conclusie dat hij zijn gezin niet tekort moest doen. Je geeft het antwoord eigenlijk zelf al; het is gewoon werk.

Hij heeft veel met islamitische mensen over het christelijke geloof gepraat en wij mochten sommigen onder hen tot goede vrienden van de familie rekenen, die bruiloften, begrafenissen, en in een enkel geval zelfs een doopdienst van een van zijn kleinkinderen bijwoonden. Wij zijn ook wel eens uitgenodigd op de feestmaaltijd die de ramadan afsloot en daar zagen wij geen been of haar in.(letterlijk niet, want het eten was lekker)
In bij dit alles wist wijlen Reinder Hoorn (1919-2004) een eenvoudig getuigenis van zijn geloof over te dragen. Hij verkocht dus ook schapen om er het Lam mee te winnen!

Gode bevolen;
drs. W.H.Hoorn (HHK)
Race406
Heerlijk nuchter en helder antwoord!