Kapotte mondhoeken

drs. N. Wolswinkel / 3 reacties

Vraag

Ik heb al ongeveer twee jaar dat ik steeds kapotte mondhoeken heb. Heb hier al van alles voor gebruikt (Louis Widmer, kapotte mondhoekencreme, vaseline, enz.) maar toch komt het steeds weer erger terug, want echt helemaal over gaat het ook niet. Wat kan hier de oorzaak van zijn en wat kan ik nog meer doen zodat het wel helemaal geneest?

Antwoord

Kapotte mondhoeken hebben vaak te maken met een schimmelinfectie ; vergelijkbaar met kloofjes tussen de tenen. Een antischimmelzalf (zoals bij voetschimmel) volstaat dan. Soms is er een bacteriële infectie in het spel en is penicillinezalf nodig. Wanneer klachten blijven terugkomen is de vraag naar de onderliggende factoren van belang, bv. een slecht zittend gebit o.i.d. Het is goed om dan bijvoorbeeld de tandarts mee te laten kijken.

Concreet: smeer er iets tegen voetschimmel op, te koop bij de drogist, en bij onvoldoende resultaat: laat de huisarts kijken.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

medisch
3 reacties
drj
Ook niet vergeten:
IJzergebrek kom vaak voor, vooral ook bij jonge vrouwen, en kan de oorzaak zijn van kloofjes in de mondhoeken die niet weggaan.
Cloudsadmirer
Ik krijg ook vaak kapotte mondhoeken wanneer ik een tijdje geen fruit en groente op heb, te weinig vitamines dus. Bijvoorbeeld na een vakantie want dan eet ik niet zo gezond over het algemeen.

Maar al 2 jaar... dan denk ik dat dr. wolswinkel een waardevol advies heeft gegeven!
Hanna
Herkenbaar Rinske!
Ik krijg het ook van te weinig vitamines,
en neem iedere dag een multi-tablet in,
heb je dan wat minder fruit of groente op,
dan heb je iig toch wat binnen,
Bij mij is het nu lang geleden dat ik het gehad heb,
en denk toch wel dat het door vitaminetekort kan komen...