Druk van familie bij kerkkeuze

Ds. A.T. Vergunst / Geen reacties

Vraag

Oorspronkelijk kom ik uit de Gereformeerde Gemeenten. Ik ben met mijn vriendin meegegaan naar de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. De prediking in het laatstgenoemde kerkverband is zo deprimerend. Het is zo gericht op de bevinding, wat op zich niet verkeerd is, maar er blijft bijna bij elke preek geen tijd over voor het evangelie. Het lijkt wel alsof ze bang zijn voor het evangelie, maar hoe zullen ze geloven indien ze niet van Hem gehoord hebben? Met weemoed denk ik terug aan de Ger. Gem. waar het mes er ook flink in ging, maar waar ook voor een gans schuldige zondaar Christus werd gepredikt. Ik zou zo graag terug gaan, maar druk van (schoon)familie heeft me tot op heden weerhouden. Wat moet ik doen? Mag ik überhaupt zelf wel zomaar weggaan? Ik zou het fijn vinden als een dominee uit, mijn zeer geliefde kerkverband, de Ger. Gem. mijn vragen zou beantwoorden.

Antwoord

Beste vriend,

In je vraag spreekt je niet over hoe je echtgenote over deze zaken denkt. Het is natuurlijk enorm belangrijk dat je met haar deze gesprekken hebt om samen een koers te bepalen. Als jullie dan samen, biddend en zoekend tot beslissing A komt, dan hebben jullie al de vrijheid om tegen je familieleden te zeggen: “We hebben A besloten.”  Gods Woord zegt in Genesis 2:24 dat een man/vrouw ouders moeten verlaten. Dat betekent dat hun zeggenschap over jullie leven totaal tot een einde is gekomen omdat jullie nu zelf volwassen zijn. Ze kunnen hoog of laag springen, maar laat hen NIET en NOOIT binnen jullie huwelijk zeggen wat jullie wel/niet mogen doen. Als je ze dat laat doen, heb je niet Gods Woord in Gen. 2:24 gehoorzaamd en creëer je allerlei spanningen in je eigen huwelijk die zich uiteindelijk wreken.

Hoe neem je deze beslissing? Zonder vooralsnog van lidmaatschap te veranderen, zou ik samen besluiten om een van de diensten elke zondag in je oude kerkverband bij te wonen, samen dus. Ga eens luisteren of je indruk ook op waarheid is gebaseerd. Neem daar de tijd voor, een aantal maanden, voordat jullie een gezamenlijke beslissing nemen. Als de kerkenraad in de kerk waar je lid bent je daarover aanspreekt, kun je uitleggen dat jullie bezig zijn om te besluiten in welk kerkverband jullie samen verder willen gaan. Probeer niet je ouders van beide kanten in deze zoektocht te betrekken, want die zijn beide niet objectief.

Ik hoop dat je ook begrip vindt bij je kerkenraad dat jullie niet ‘de kerk’ gaan verlaten als je van kerkverband verandert. Natuurlijk hebben we allemaal ons eigen kerkverband lief omdat het onze ‘moeder’ is, maar laten we bidden dat we niet vallen in het denken dat wij alleen maar de waarheid hebben.

De Heere geven jullie wijsheid om je weg samen te vinden.

Hartelijke groeten,
Pastor A. T. Vergunst

Lees meer artikelen over:

kerkkeuze