Zwangerschapsafbrekingen versoepeld

Ds. C.J. Droger / Geen reacties

Vraag

Ik heb een aantal vragen t.a.v. zwangerschapsafbrekingen bij afwijkingen van het ongeboren kind. Ik ben al een aantal jaren met plezier werkzaam op een afdeling verloskunde en gynaecologie. Toen ik aangenomen werd waren er nog weinig zwangerschapsafbrekingen. Het ging in de meeste gevallen om kinderen die al overleden waren of niet levensvatbaar zouden zijn na geboorte. Bij mijn sollicitatie heb ik aangegeven niet te kunnen meewerken aan zwangerschapsafbrekingen bij een nog levend kind. Daar werd begrip voor getoond.

Sinds een jaar zijn de regels binnen het ziekenhuis t.a.v. zwangerschapsafbrekingen versoepeld en worden meer en meer zwangerschappen afgebroken die wel met het leven verenigbaar zijn. Er is sindsdien ook minder begrip voor mijn standpunt (ander unithoofd). Het niet willen/kunnen meewerken door mij heeft consequenties voor het gehele team. Ik weet dat ik het recht heb om te weigeren, maar vind dit steeds moeilijker worden. Hoe een ieder hierover denkt is heel persoonlijk, maar ik zou het fijn vinden als iemand met een christelijke achtergrond eens met mij meedenk! En daarom heb ik een aantal vragen:  Zijn het geen gemiste kansen als ik niet meewerk? Moet ik niet juist wel meewerken, ook al ben ik het er niet mee eens? Hopelijk kan iemand mij helpen en met mij mee denken.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hartelijk dank voor je vraag. Ik begrijp het probleem waarvoor je je gesteld ziet. Toch denk ik dat wat God van je in deze vraagt, helder is. Je mag nooit medewerking verlenen aan het beëindigen van een zwangerschap die verenigbaar is met het leven. De HEERE verbiedt uitdrukkelijk in Zijn Woord, dat wij het leven dat Hij gaf, beëindigen om een niet dringende medische reden (Ex. 20:13). Het nieuwe leven in de moederschoot, dat het werk is van de Heilige Geest (Job 33:4), is Zijn gave (Ps. 127:3). En daarom moet het beschermd worden vanaf het moment van de conceptie. Medewerking verlenen aan een abortus maakt je medeschuldig aan deze zonde, die helaas zo talloos vele malen in de hele wereld wordt bedreven.

Het is dus eigenlijk heel eenvoudig. Ondanks de druk uit het team en het onbegrip van het unithoofd en van je collega's moet je blijven bij je oorspronkelijke beslissing en standpunt. Je werkt niet mee aan het afbreken van een zwangerschap als dat medisch gezien niet echt noodzakelijk is.

Met hartelijke groeten en veel sterkte bij het in de praktijk brengen van dit standpunt!

Ds. C. J. Droger

Lees meer artikelen over:

abortusgezondheidszorg