(...) Mijn twijfels gaan niet over eigenschappen van mijn vriend of zo, het is m...

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Beste mevr. Hoek. Al enige tijd heb ik last van twijfels in mijn verkering. Ik heb al twee jaar verkering en het is altijd best goed gegaan (soms had ik even twijfels, maar niet zo erg als nu). Ik ben 19 en mijn vriend 21. Mijn twijfels gaan niet over eigenschappen van mijn vriend of zo, het is meer dat ik niet heel zeker kan zeggen: Ik hou van je, of ik de toekomst zie zitten en of ik het zeker weet! Het is nu al een aantal weken zo. Het is vreselijk vervelend want tussen ons zit er wat. Ik heb een keer alles gezegd en toen was het weer goed (dacht ik toen) maar daarna belande ik weer een cirkel van twijfels. Ik heb al een paar boekjes van u gelezen en u schrijft dat twijfelen meer voor komt en je het niet zomaar uit moet maken. Ik wil heel eerlijk zijn naar mijn vriend en mezelf, maar ik weet het echt niet! We kunnen over geloof, dagelijkse dingen en gewoon alles praten. We denken heel veel hetzelfde over allerlei dingen en ergeren ons bijna nooit aan elkaar. Het is dus heel vreemd dat de basis heel goed is, maar hoe komen dan werkelijk die twijfels? Heeft u tips, weet u oorzaken want inmiddels lopen we allebei tegen een muur op die tussen ons staat. Hartelijk dank!

Antwoord

Als iemand last heeft van twijfels, dan is dat heel moeilijk voor een buitenstaander zoals ik om die weg te nemen. Twijfels heeft vooral te maken met gevoelens. Als je gevoelens je in de steek laten, dan moet je toch meer met je verstand werken. Je zegt verstandelijk dat het allemaal wel goed zit tussen jullie en dat is wel heel erg belangrijk. Je moet ervoor oppassen dat je die twijfels niet de boventoon laat voeren in je relatie. Ben je misschien ook wat somber en perfectionistisch? Dat zijn ook altijd van die ras-twijfelaars. Stel dat je vriend er met een ander van doorging, hoe zou je dat vinden? Denk je ook eens in wie je naast je zou willen hebben staan als je bijv. ernstig ziek zou zijn? Als je dan de naam van je vriend noemt, dan is dat toch een goed teken?.

Een relatie hebben heeft ook te maken met kiezen. Je hebt waarschijnlijk ook voor een bepaalde opleiding en/of werk gekozen. Dat wil dan toch ook niet zeggen dat het dan alleen maar goed gaat. Ook dan ken je moeilijke momenten en misschien zelfs wel twijfels, maar ga je toch ook niet meteen op zoek naar een andere opleiding en/of andere baan. Je vraag hoe die twijfels komen. Dat kan met je karakter te maken hebben en met je aard, zeker als je dus wat somber en perfectionistisch bent. Dat wil zeggen dat je alles altijd helemaal 100 procent onder controle wilt hebben? Dat kan niet in dit leven.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

verkering