Thuis voelen in kerkelijke gemeente

Ds. H. D. Rietveld / Geen reacties

Vraag

Is het "je thuis voelen in een kerkelijke gemeente" van ondergeschikt belang? Ik krijg steeds te horen dat dit niet een reden is van het naar de kerk gaan. Ik bedoel met je thuisvoelen: de manier waarop de leer wordt gebracht, houding van de kerkenraad (liefdevol, belangstellend, of juist niet), omgaan van gemeenteleden met elkaar, maar ook wat je eigen omstandigheden zijn; als je een gezin hebt sta je anders in een gemeente dan dat je alleenstaand bent bijvoorbeeld. Daarbij speelt volgens mij ook mee waar je vandaan komt. Veluwse gemeenten hebben bijvoorbeeld zo n andere cultuur dan de westerse gemeenten (even zwart-wit gesteld, dat besef ik). Er wordt naar mijn idee zo makkelijk gezegd dat "het je thuisvoelen in een gemeente" niet van belang of anders in ieder geval van ondergeschikt belang is. Ik vind het zo moeilijk dat dit meteen de kop ingedrukt wordt als daarover gesproken wordt.

Antwoord

Thuisvoelen is een subjectief begrip. Het woord zelf zegt al dat het een gevoelsargument is. Daarmee wil ik niet de vraagsteller/-ster alle argumentatie ontnemen, want het is wel zo dat we ons ergens geestelijk thuis moeten voelen om in het geloofsleven te kunnen worden gevoed en gesterkt. Toch moeten we eerst naar objectieve redenen kijken. Wanneer we in een kerk zijn grootgebracht waar Gods Woord zuiver wordt verkondigd is er geen reden waarom ik van kerk zou moeten veranderen. Volgens de reformatorische belijdenis (Ned. Geloofsbelijdenis art. 29) zijn de kenmerken van de ware kerk immers naast de zuivere Woordbediening ook de zuivere sacramentsbediening en de tucht. Dat sloeg in de tijd van de Reformatie natuurlijk op de kerk die buiten de Rooms-katholieke kerk was ontstaan. Maar het zijn nog steeds de drie voornaamste zaken waar we mee hebben te rekenen.

In de tijd dat de eerste Nieuwtestamentische gemeenten ontstonden was er al het verschijnsel van eenzijdige voorkeur voor bepaalde predikers. Paulus keurt dat af in 1 Kor. 1: 10 vv. en 3:3vv. In de gemeente van Rome speelde eenzelfde probleem en moesten christenen elkaar aanvaarden in het geloof. Blijkbaar was het nergens volmaakt en had ieder zo z’n eenzijdigheid. In de kerk vullen we elkaar aan (zie 1 Kor. 12: allen leden van hetzelfde lichaam).

Vroeger bleven de meeste mensen levenslang op hun dorp wonen en dus ook bij hun kerk. Dat is nu wel anders. We kijken via de moderne media over allerlei kerkmuren heen (Ev. Omroep, Zendtijd voor Kerken e.a.). Via internet kan iedereen te kust en te keur zelf diensten beluisteren. We weten veel meer wat er in de diverse kerken gaande is.

Om op de vraag concreet in te gaan zou ik willen zeggen dat we niet toevallig in een bepaalde kerkgemeenschap zitten. Geboorte en doop zijn al dingen waarin we Gods leiding moeten zien. Van alle leden van een gemeente mag worden verwacht dat men op de een of andere manier iets van "de gemeenschap der heiligen" probeert waar te maken. Het zal ook van de grootte van zo'n gemeente afhangen. Maar je kunt niet alleen maar van de anderen belangstelling of meeleven verwachten. Je moet je ook zelf inzetten. En als het goed is vind je dan ook wel aansluiting bij die en gene. Dat zal nooit met de hele gemeente kunnen, maar dat hoeft ook niet. Al zijn het er maar enkelen.

Alleen wanneer we ervan overtuigd zijn dat de boodschap van de Schrift niet wordt verkondigd is er reden om -na diepgaand gesprek met (leden van) de kerkenraad- naar een andere kerk te gaan. Wanneer er eenzijdig wordt gepreekt, dus wanneer bepaalde onderdelen van het Evangelie (denk aan de drieslag ellende, verlossing en dankbaarheid) bewust onderbelicht blijven moet dat ook eerst grondig besproken worden voordat ik een gemeente zou verlaten. Het is immers niet maar een kledingstuk dat je vervangt, maar het heeft ook te maken met de heiligheid van de gemeente, die in al haar zondige en eenzijdige concreetheid toch een deel van het grote lichaam van Christus is. Kerkverlating en kerkafbraak is er al genoeg.

Ds. H. D. Rietveld

Lees meer artikelen over:

gemeente