Last van sekte

Ds. J.J. van Holten / 1 reactie

Vraag

In mijn omgeving heeft iemand zeer veel last gehad van een sekte, omgeving Noordwest-Nederland. Het is een heel grote actieve gemeenschap met zeer veel leden (evangelische richting). Hoe kan het dat zo’n gemeente er gewoon “van afkomt” ondanks een aantal schandalen? Een kennis van mij heeft te maken met de ernstige gevolgen er van. Zijn er instanties in Nederland die zulke gemeenschappen kunnen aanpakken, of kan er niets worden ondernomen?

Antwoord

Beste vragensteller je vraag is niet zo zeer theologisch maar naar mijn mening meer juridisch van aard. Hoewel dat mijn vakgebied niet helemaal is wil ik toch proberen een antwoord te vinden.

We kennen in Nederland als één van de voornaamst grondrechten: “vrijheid van godsdienst.” Daarnaast het principe van de “scheiding van Kerk en Staat.” Dat betekent dat kerken en geloofsgemeenschappen (sekten zoals jij ze noemt) de vrijheid hebben om hun geloof te belijden en uit te leven zoals zij dat op grond van hun overtuiging willen doen en denken te moeten doen. De staat bemoeit zich niet met wat er in de kerk gebeurt en ook niet met alle kerkelijke regels en afspraken (zoals kerkordes en reglementen). Natuurlijk wil dat niet zeggen dat je als kerk of geloofsgemeenschap of als individu in die gemeenschap de wet mag overtreden. Ook kerken en gemeenten geloofsgemeenschappen of sekten staan niet boven de wet. Zij zijn ook niet onschendbaar. Maar moeten zich te allen tijde aan de wet houden.

Daar ligt dan ook tegelijk de moeilijkheid van de vraag die je stelt. Als er sprake is van schandalen waarbij de wet wordt overtreden, dan is het een kwestie van aangifte doen bij de politie die een justitieel onderzoek begint. Ik weet natuurlijk niet van welke aard de schandalen zijn die je in de vraag noemt, maar de moeilijkheid ligt in dit geval vaak bij geestelijke zaken.

Stel dat iemand door de ‘leer’ van een kerkgenootschap of sekte depressief wordt. Dan zal dat denk ik erg moeilijk zijn om dat te bewijzen. Zeker als iemand uit eigen vrije wil tot zo’n geloofsgemeenschap is toegetreden. Dan heeft iemand daarvoor om zo te zeggen zelf  gekozen. Als iemand in de kerk of geloofsgemeenschap wordt bestolen is het weer eenvoudig: Aangifte bij de politie. Maar als iemand uit eigen vrije wil geld geeft aan de sekte of de sekteleider wordt dat al weer en stuk moeilijker. Dan zal bijvoorbeeld oplichting of bedrog in het spel moeten zijn en bewezen moeten worden om iets te ondernemen.

Ik kan je dus niet een bevredigend antwoord geven op je vraag. Dat zal per geval moeten worden bekeken. Wel heb ik geprobeerd hierboven een aantal kaders aan te geven waarbinnen de vrijheid van godsdienst gestalte krijgt. Die vrijheid is een groot goed in onze westerse wereld, maar het kan ook voorkomen dat mensen daar misbruik van maken. Zelfs in geloofsgemeenschappen waar de naam van Christus wordt gepredikt en de liefde van Christus wordt verkondigd komt dat voor. Helaas.

Vriendelijke groet,
Ds. J. J. van Holten, Bergambacht

Lees meer artikelen over:

sekte
1 reactie
sydneylover
Ik moest bij het lezen van de vraag en het antwoord lezen denken aan de Filadelfiagemeente in Culemborg. Lees ook de colums van Jan van Klinken hierover. Hier de links:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Filadelfiagemeente_(Culemborg)#cite_note-8
http://www.refdag.nl/opinie/achterstevoren/ontreddering_bij_verlaters_filadelfiagemeente_in_culemborg_1_590690
http://www.refdag.nl/opinie/achterstevoren/filadelfialeden_voldeden_aan_uiterlijke_kenmerken_dus_zat_t_wel_goed_1_590691