Seksuele omgang van gehandicapten

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / Geen reacties

Vraag

Mijn vraag is of je als afdelingshoofd van een residentiële instelling ervoor kunt kiezen om in te stemmen met seksuele omgang van de inwonende verstandelijk en/of lichamelijk gehandicapten? Prostitutie op belastingcenten lijkt me uitgesloten, maar wat voor de ene gehandicapte mogelijk is om binnen een instelling seksueel contact te hebben met een andere gehandicapte, maakt voor de andere de discussie open dat hij/zij ook dergelijke mogelijkheden tot zijn of haar beschikking zou moeten kunnen hebben. Dus wel of geen seksueel contact voor gehandicapten binnen een instelling en wat is hierbij het meeste van belang? Is de gehandicapte-grens voor seksualiteit en huwelijk bijvoorbeeld wel ergens te trekken en waarmee kun je reeële concrete afspraken maken die voor iedereen acceptabel zijn?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Wat een dilemma's kun je hebben, ook in je werk! Hoewel deze vraag voor mij nieuw is kan ik me wel voorstellen dat het voor de mensen die hiermee te maken hebben heel erg lastig is. Zowel voor het personeel van de instelling als voor de familie!

Je schetst de situtie duidelijk. Jouw standpunt is grotendeels bepaald. Je vindt dat prostitutie op belastingcenten uitgesloten is. Dat lijkt mij ook een terecht standpunt. Tegelijk benoem je fijngevoelig het probleem in de gehandicaptenzorg. Persoonlijk vind ik het een heel verschil of je over verstandelijk gehandicapten spreekt of over lichamelijk gehandicapten! De eersten overzien tenslotte niet de consequenties van hun gedrag! Want, als je seksuele omgang binnen een instelling toelaat, dan heb je ook te maken met anti-conceptie, aidspreventie en andere moeilijke beslissingen.

Zoals jij je vraag stelt lijkt het alsof je alleen voor deze beslissing staat. Persoonlijk zou ik je aanraden om je aan te sluiten bij het beleid van de instelling. Je kunt op jouw afdeling niet een afwijkend beleid instellen, lijkt me. Tegelijkertijd beschermt dit jou in jouw functie om deze zware beslissingen alleen te moeten nemen. Hoe denkt de familie van de bewoners erover? Wat is de identiteit van de instelling?

Ik realiseer me dat ik geen inhoudelijk antwoord op jouw vraag geef, maar dit lijkt mij dan ook niet verstandig! Je zult je toch moeten conformeren met het instellingsbeleid. Wanneer je het hier niet mee eens bent, lijkt het mij goed dat je gedegen studie maakt van dit onderwerp en met alle betrokken ‘partijen’  praat om een goede mening te kunnen vormen. Vervolgens kun je dit het management of de directie voorleggen.

Succes en hartelijke groet, Petra van Bodegraven

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

handicap