Weer met zelfmoordplannen rondlopen

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / Geen reacties

Vraag

Laatst kreeg ik een mailtje waarin iemand schreef dat zij in het verleden zelfmoord wilde plegen, maar dat God dit op een bijzondere wijze tegenhield. Nu loopt ze weer met zelfmoordplannen rond. Ik wil haar graag helpen en een paar handreikingen doen. Hoe zou ik dit kunnen aanpakken?

Antwoord

Beste vragensteller of -stelster,

Je vraagt om handreikingen om iemand te helpen die met zelfmoordplannen rondloopt. Allereerst wil ik je zeggen dat ik het wel heel erg zwaar vind, wat je van plan bent. Ik weet niet in welke relatie je staat tot "die iemand" maar het is niet mis wat je schrijft! Realiseer je je dat je iemand niet kunt tegenhouden die serieuze suïcideplannen heeft? Heb je voldoende afstand en kennis om een goede inschatting te kunnen maken of deze plannen serieus zijn? Kun je zelf voldoende afstand houden om je niet verantwoordelijk te voelen voor de uitkomst van jouw hulp? Ondanks deze gedachten wil ik proberen jou een antwoord op je vraag te geven.

Allereerst kun je proberen of zij nog open staat om de herinnering van de vorige keer met jou te delen. In hoeverre wil zij samen met jou nog eens doorpraten over de bijzondere wijze waarop God haar de vorige keer tegenhield? Door de herinnering weer op te halen kun je haar de vraag stellen of God deze keer wel haar dood wilt! Je kunt haar prikkelen om door deze ervaring te weten wat Gods wil is. Het is belangrijk dat jij haar pijn serieus neemt, de oorzaak voor haar doodswens.

Persoonlijk vind ik jouw vraag lastig omdat je weinig informatie geeft. Is er bijvoorbeeld hulpverlening bij betrokken?  Als dit zo is dan raad ik je aan om bij de hulpverlening te melden dat deze persoon opnieuw zelfmoordplannen heeft. Blijf hiervoor nooit alleen verantwoordelijk! Mocht er geen hulpverlening zijn, schakel dan onmiddellijk de huisarts in. Mijns inziens maakt het jou te betrokken en te verantwoordelijk als jij alleen de inschatting moet maken of haar zelfmoordplannen serieus zijn. Hiermee bedoel ik dat het, soms, ook een wanhopige manier kan zijn om hulp te krijgen.

Ik wens jou heel veel sterkte en wijsheid toe!

Hartelijke groet, Petra van Bodegraven

Tags in dit artikel:

suicide