Ik ben een meisje van 17 jaar en heb last van ontsierende strepen op de bovenben...

A. Kwakernaak / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 17 jaar en heb last van ontsierende strepen op de bovenbenen en onderbuik. Nu ben ik erachter gekomen dat deze strepen zwangerschapsstrepen genoemd worden. Weet u misschien wat de oorzaak is van het ontstaan van deze strepen en is hier ook iets aan te doen?

Antwoord

Striae of zwangerschapsstrepen zijn lijnvormige huidafwijkingen die ontstaan wanneer het onderhuids bindweefsel uit elkaar wordt getrokken door snelle groei van het lichaamsdeel in kwestie. De rode kleur die striae in een vroeg stadium vertonen, kan soms zeer lang aanhouden. In de loop van de tijd verkleuren de meeste striae langzaam via beige kleurig naar huid- of ivoorkleurig. Dit kan jaren duren.

Hoe jonger de huid, hoe meer kans op striae. Striae komen het meest voor bij zwangeren, pubers, mensen met overgewicht, bodybuilders en mensen die bijv prednison gebruiken. Helaas is er geen behandeling bekend. laat je dus niet verleiden om allerlei dure creme’s of behandelingen te ondergaan. Van al deze behandelingen is nooit aangetoond dat ze werkzaam zijn.

A. Kwakernaak

Lees meer artikelen over:

medisch