Ik twijfel en geloof op dit moment niet

Ds. J. van Rossem / Geen reacties

Vraag

Ik twijfel en geloof op dit moment niet. Is dit onvergeeflijk? Wat is nu precies de zonde tegen de Heilige Geest?

Antwoord

Hoe komt het dat het in het leven des geloofs wel eens lijkt dat het geloof verdwenen is. Het oprechte geloof is een gave van de Heilige Geest en vrucht van wedergeboorte. Niet alleen het krijgen van het geloof is een werk van de Heere, ook het blijven van het geloof  De Heere geeft de zijnen nooit het geloof om het te hebben, maar om het elke dag opnieuw te ontvangen..In ieder geval is het geloof een werk van de Heere. En wat een werk van de Heere is, wordt altijd door de boze aangevochten.  Daarom zal het geloof zich niet altijd even krachtig openbaren. Bovendien is er onderscheid in de trap en de mate van  het geloof. Vooral het kleine geloof is een pooi van de boze. Dan kan het soms zelfs zover komen dat het geloof er helemaal niet lijkt te zijn geweest. Van Luther is bekend dat de duivel hem op een rol zijn zonden liet zien. Het viel niet ontkenen. Maar juist mocht hij van de Heilige Geest, in het verlevendigd geloof er overheen schrijven: En het bloed van Jezus Christus Zijn Zoon reinigt van alle zonde.

Er is geen werk van de Heere dat niet verzocht wordt. Soms kan het zover zijn dat het lijkt alsof het geloof tot niets is gekomen, of niet meer is dan een vonkje onder de as. Dat is niet zo, maar dat gaat ook niet buiten de Heere om. Juist langs deze weg van bestrijding en beproeving leert de Heere afhankelijkheid van Hem en van Zijn genade alleen. En juist in dit alles leert Hij het dat Hij alleen helpen kan. Wat de Heere als geloof plant, rukt Hij ook uit, om het later rijker terug te geven. De vader van de maanzieke knaap bad het niet voor niets: ik geloof, Heere, kom mijn ongelovigheid te hulp. Bovendien: het vuur van het geloof geeft ook de rook van de twijfel (Calvijn). Geen vuur zonder rook, geen rook zonder vuur. Op  de tijd van de Heere wordt dit in het hart altijd weer waar. Toch zal altijd door alle moeiten en aanvechtingen heen blijken dat de Heere nooit Zijn werk vergeten is. Daarom mocht het de psalmist uit ervaring zingen: hoop op de Heere gij vromen, is Israël in nood, er zal verlossing komen. Juist in de twijfel wordt de Heere voor de zijnen al maar onmisbaarder. Dat is ook een les.

Is twijfel onvergeeflijk. Inderdaad is twijfel aan de Heere onvergeeflijk. Niet de twijfel aan jezelf. Dat is zelfs een geloofsvrucht. Dan wordt het geleerd eigen krachten te verachten. En eigen krachten te verachten wordt op de genadeschool geleerd. Twijfel aan de Heere is zonde. Maar waar deze beleden wordt met een verbroken hart, is er bij de Heere vergeving. In dit alles leren we, ook in de twijfel, onszelf al meer en meer tegenvallen, om al meer op de Heere geworpen te zijn. Houd dit alles jou maar klein. Zo klein dat je ook in deze niet zonder de Heere kunt.

De volgende vraag is de vraag over de zonde tegen de Heilige Geest Wanneer de Schrift spreekt over de zonde tegen de Heilige Geest, dan wordt hier mee de lastering tegen Gods Geest bedoeld (Matthüs 12 :31 en 32). Vanuit dit verband kunnen we zeggen dat de zonde tegen de Heilige Geest betekent dat je zegt, tegen beter weten in, dat het werk des Heeren een satanswerk is. Aan deze zonde gaat een proces van verharding vooraf, waardoor men onverschillig blijft, ja zelfs bruut vijandig is over de vraag of de zonde wel of niet bedreven is. Zo volgt op deze zonde geen berouw.

Waarom is de zonde tegen de Heilige Geest onvergefelijk? Omdat de Heere dat wil! Daarom is deze onvergefelijke zonde een zonde tegen de dood. De mogelijkheid van de zonde tegen Gods Geest wil ons brengen tot zelfonderzoek, tot een wantrouwen van onszelf, om meer en meer de Geest des Heeren nodig te krijgen en heeft het te maken met de zonde tegen de Heilige Geest als men hierover in oprechte en diepe zorg is. Dat is al van de Heilige Geest. Die houdt zo de zijnen klein en doet ze vragen om het onderzoek van de Heere. Wie oprecht bevreesd is deze zonde te hebben bedreven, krijgt juist de Geest des Heeren nodig! Die heeft zo die zonde niet bedreven.

Het is waar dat ook de gelovigen de Heilige Geest kunnen bedroeven (dat is wat anders dan tegen de Heilige Geest zondigen), maar zelfs dat neemt de Heere Zijn Geest niet weg. Dat kan ook niet, want de genadegiften van de Heere zijn onberouwelijk. Door Zijn Woord en Geest brengt de Heere de zijnen, ook door deze moeite en aanvechting heen, opnieuw tot bekering. Die door de Geest zijn  zijn en blijven kinderen Gods. Terecht bad de dichter of de Heere Hem Zijn  Geest niet wilde ontnemen (Psalm 51:3).

Ik bid je, juist in je vragen, de tere afhankelijkheid van Gods Geest toe. Dan kom je met de Heere en Zijn Geest altijd goed uit.

Gods zegen je toe gebeden,  ds.  J. van Rossem.

Lees meer artikelen over:

ongeloofzonde tegen Heilige Geest