In dromen herinnerd aan vroegere leven

Ds. C.J. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Geachte dominee, regelmatig heb ik 's nachts te maken met dromen waarin de duivel me ernstig benauwt en beangst of met dromen waarin ik een hoofdrol speel in bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd, schietscene of andere walgelijke en goddeloze zaken. Voor alle duidelijkheid: Ik vind dit vreselijk. Ik heb vroeger zeer goddeloos geleefd en bij de dingen die ik nu -als in een film- een rol speel, heb ik vroeger mijn vermaak gehad. De zaken die ik beleef in mijn droom zijn in mijn dagelijkse leven zeer taboe. Ik heb tegenwoordig de begeerte om godvruchtig te leven. Ik houd/hield me verder ook niet bezig met satanisme en occultisme. In de dromen word ik steeds herinnerd aan mijn vroegere leven. Het rare is dat tijdens de dromen ik gewillig ben om mee te spelen, iets dat ik toch eigenlijk niet wil. Nu heb ik de volgende vragen: Waarom doet de duivel dit? Wat doe ik ertegen? Wat moet/kan ik doen als ik opeens weer in heftige benauwdheid en angsten gebracht word? Wat moet/kan ik doen tijdens de dromen waarin ik één of andere rol speel? Moet ik me schuldig voelen aangaande de zondige gedachten en handelingen die ik in gedachten gedaan heb tijdens de droom? In hoeverre zijn deze zaken van de duivel en in hoeverre zouden deze zaken van de Heilige Geest kunnen zijn tot vermeerdering van de ontdekking aan mijn zondige 'ik' en tot herinnering aan mijn goddeloos verleden? Kunt u me meer vertellen over dit fenomeen en weet u ook titels van oude schrijvers die hierover hebben geschreven?

Antwoord

Geliefde vriend,

Het is geen vreemde, maar wel een intens verdrietige zaak dat allerlei zonden uit het verleden in je dromen terugkomen. Je zult begrijpen dat dit één van de argumenten is die we gebruiken om de jongeren (maar ook de ouderen!) te waarschuwen voor het vergif van de zonde. Ons lichaam vergiftigen we door onze mond, onze ziel vergiftigen we door ogen en oren, die ook heel wat consumeren! We moeten ons inspannen om oren en ogen goede kost te geven en onze geest niet te bezoedelen met allerlei zaken waardoor de duivel zijn greep op ons versterkt!

Het is bijzonder belastend voor je dat het in je dromen is alsof je ook nog vermaak in de zonden hebt, terwijl je in de werkelijkheid de zonden haat en bestrijdt. De dromen krijgen dat zowat het karakter van wat we wel een 'nachtmerrie' noemen. De duivel wil ons op allerlei tijden en wijzen aanvallen, maar doet dit meest daar of wanneer we het zwakste zijn Je mag evenwel met dit alles tot de alwetende God gaan en het Hem belijden. Bedek of verberg het voor Hem niet, maar zoek vergeving in het bloed van het Lam, waarin kracht is om ook je leven te vernieuwen. In die weg zal de Heere ook machtig blijken te zijn je dromen aan banden te leggen. Duidelijk laat Hij ze nu nog toe, tot je verootmoediging! Hij wil dat we Hem meer benodigen en de strijd tegen 'de duivel en zijn ganse rijk' zonder verslapping blijven strijden.

Er zijn ook hulpmiddelen in deze strijd. Je zult weten dat mensen als Luther en Bunyan ook veel met de duivel te stellen hebben gehad. Lees van de laatste eens het boek “Genade overvloeiende voor de grootste der zondaren”. Ook kan ik je aanbevelen te lezen van Chr. Love “De strijd tussen vlees en geest”, of van Thomas Brooks: “Kostbare middelen tegen satans listen.”

Van harte de kracht van Gods genade toegewenst in de goede strijd.

Ds. C. J. Meeuse

Lees meer artikelen over:

dromen