Dood door de zonden

Ds. E. Gouda / 3 reacties

Vraag

Ik kan niet, ik wil niet, ik doe niet... Ik snap het niet meer! De dominee zegt dat we van nature dood zijn. Doden kunnen niets. Helemaal niets! Als ik van nature niets kan, waarom moet ik God dan zoeken? Ik ben toch dood door de zonden? Moet ik dan toch maar afwachten of de Heere het waarmaakt in mijn leven: Doden zullen horen de stem van de levende God... VERwachten kan ik niet, bidden niet, etc, want als ik dat doe, dan is dat iets van mijzelf (lippentaal) en ik ben dood door de zonden. Vragen kan ik ook niet, want dat is ook iets wat van mezelf uitgaat en dus ook met zonden bevlekt. Ik zit ermee en weet niet hoe ik hiermee aan moet. Kunt u me wat helpen?

Antwoord

Beste vragensteller, dank voor je eerlijke vragen waar je mee worstelt. De Bijbel vertelt zonder omhaal van woorden dat wij mensen door de misdaden en de zonden dood zijn. Dat is een feit, wat je lijfelijk niet merkt, maar wat geestelijk toch waar is (vgl. Gen.2:17). En wat kan een dode doen? Niets want hij is dood! Toch is dit maar een kant van de zaak. Er is een andere kant. God wil niet dat er iemand verloren gaat, maar wil dat jij en ik tot bekering komen. Daarom laat God Zijn Evangelie prediken. Tot wie Hij wil en wanneer Hij wil. Met welk doel? Opdat de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, de gekruisigde. Want hoe zullen de mensen anders in Hem geloven, van welke zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? (zie Dordtse Leerregels, I:3). In deze paragraaf wordt dus helemaal niet gezegd dat het toch allemaal geen zin heeft, omdat de mens nu eenmaal dood is, enzovoort. God laat mensen Zijn Woord prediken, opdat doden zullen horen de stem van de levende God, en die ze gehoord hebben zullen leven! Daarom gaat het Evangelie, Gods goede boodschap voor zondaren open, zodat je door de stem van de heilige God tot leven komt.

God zegt niet: Wacht maar af, ga maar met je armen over elkaar zitten. Hij zegt ook niet: lezen uit je Bijbel heeft toch geen zin en bidden helpt ook niet, want je bent dood. God zegt: Zoek Mijn aangezicht! God zegt: Wie tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen. En weet je... als jij God gaat zoeken, dan is jouw zoeken een reactie op Gods zoeken. Want voordat jij Hem zocht, zocht Hij reeds jou.

Hoe ik dat weet? Waarom stel jij mij de vragen die je stelt? Waar komt dat vandaan? Er is niemand die God zoekt, zelfs niet een. Toch worstel jij met geestelijke vragen. Hoe komt dat? Legt God deze dingen niet in je hart, zodat je gaat zoeken wat echt belangrijk is in het leven en gaat zoeken de dingen die Boven zijn en niet die op de aarde zijn? God roept op allerlei manieren. Hij doet dat zo krachtig, dat het waar is dat doden Zijn stem zullen horen en als het goede zaad van Zijn woord in je hart valt, dan is er geen kruid tegen gewassen maar zul je geloven in de Zoon van God, jouw Redder. Daarom wil ik je bemoedigen door te zeggen dat je door moet gaan met al je worstelen, bidden, zoeken en vragen, al is het in jouw beleving maar 'lippentaal', zeg met Jakob: "Ik laat U niet gaan, tenzij Gij mij zegent!" Dan zul je eenmaal versteld staan en je verwonderen, omdat God doet boven bidden of denken.

Ik begon met de woorden "dood door de misdaden en de zonden." Die tekst komt uit Efeze 2, maar voor deze woorden staat nog iets anders. Weet jij wat? "En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden" (vers 1). Hierin zie je een aantal dingen: 1: God wekt dode zondaren tot leven; het geloof is dus een werk van God en 2. God wekt het levende geloof niet buiten het Evangelie om. Want hoe zijn de mensen in Efeze tot geloof gekomen? Door de arbeid van Paulus die de gekruisigde en opgestane Heere Jezus heeft gepredikt, waardoor zij tot geloof gekomen zijn. Zo werkt God. Ook vandaag. Daarom is er reden om te danken en te hopen. Het kan voor iedereen, ook voor jou. Hoop op God, sla het oog naar Boven!

De HEERE zegene je,
Ds. E. Gouda

Lees meer artikelen over:

afwachtenzonde
3 reacties
karlo
Ik zit ook al een flink aantal jaren onder een prediking waarin de doodstaat van de mens nogal sterk naar voren komt. Waarheden als wij zijn dood in zonden en misdaden, niet in staat tot enig geestelijk goed door onze diepe val in Adam, machteloos en krachteloos daardoor geworden en het is zo noodzakelijk dat de Heilige Geest in ons komt wonen en werken.
Ik zeg waarheden, want dat zijn het natuurlijk, Bijbelse waarheden, die niet zijn te ontkennen. Echter ik vraag mij vooral de laatste tijd vaak af, of het zo gepreekt moet en mag worden.
Vooral omdat de prediking in de Bijbel én door de profeten én door Johannes de Doper én door Jezus Zelf én later door de apostelen mijns inziens zo anders was. Bijvoorbeeld Johannes de Doper predikte voor en tegen de schare: bekeert u, want het koninkrijk der hemelen is nabij gekomen. En toen de mensen, de soldaten, de tollenaren etc. hem vroegen wat ze moesten doen, zei hij niet dat ze niets konden doen omdat ze dode zondaren waren. Nee, hij wees concrete zaken aan en riep op tot bekering en geloof.
Het is een vreemde ervaring als je bij de prediking waar je jaren en jaren "gewoon"naar geluisterd hebt, op een gegeven moment zulke vragen krijgt.
Hoe zit het toch met de prediking in de rechterflank ten opzichte van genoemde bijbelse prediking??!!
mluther
Herkenbaar hetgene wat de vragensteller schetst. Veel mensen lopen hier in de rechterflank van onze gezindte op vast. De ene die gebruikt het om zich achter te verschuilen, de andere raakt geheel in de knoop als we het evangelie ernaast leggen.

Het moet beide gepredikt worden, de doodstaat van de mens (geestelijk), maar ook het evangelie. Ik denk dat juist door alle scheuringen er geen balans meer is in de prediking in kerkverbanden. Juist toen de kerk in Nederland nog een was, hoorde je van alles. De ene dominee legde meer de nadruk op de doodstaat van de mens, terwijl de andere het volle evangelie verkondigde. Er wordt nu binnen de kerkverbanden vaak of de nadruk gelegd op het een of op het andere. De balans die er was met een kerk in Nederland is weggevallen. Gevolg is dus een focus op bepaalde zaken en vaak een eenzijdige prediking (uitzonderingen daargelaten).

Aan de vraagsteller, grijp alsjeblieft het evangelie aan. Luister desnoods preken via internet. Helaas het is soms nodig om op die manier nog geestelijk voedsel te krijgen en opgewekt te worden om Hem te zoeken.
1a2b3c
Mark.16:15 En Hij zei tegen hen: Ga heen in heel de wereld, predik het Evangelie = blijde boodschap aan alle schepselen.
Voor mensen die nog buiten Jezus zijn moet alle nadruk op het evangelie liggen.
Al die leeruitspraken zijn niet aan ongelovigen gericht, in Efz. ook: 1:1 ... aan de heiligen en gelovigen in Christus Jezus die in Efeze zijn.... enz.