David en Uria

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag naar aanleiding van 2 Sam. 11. Het gaat met name over Uria. In het begin stuurt David Uria naar huis, naar Batseba (dit ziet er netjes uit van David). Maar dan kiest Uria ervoor om niet naar zijn vrouw te gaan, omdat het leger oorlog voert en hij thuis bij zijn vrouw is. Daarna stuur David hem pas naar het leger. Dus op dat moment was David pas slecht bezig (eigenlijk al eerder, met Batseba) maar ik bedoel, het staat er niet als met voorbedachte rade (eerst nog stuurt hij Uria naar huis) maar als Uria dat zelf niet wil, dan pas plant David zijn dood. Toch? Dus was het toch eigenlijk niet de eerste opzet van David om Uria te doden. En ik vond het antwoord van Uria ook wel een beetje apart. Wij zouden het liefst thuis blijven volgens mij. Maar misschien is het anders natuurlijk als je weet dat je vrouw zwanger is van de koning zelf, dan zou ik ook misschien niet naar m’n vrouw willen. Maar is het normaal om te zeggen: “Dat ik bij mijne huisvrouw ligge”? Hier bedoelt hij toch seksuele gemeenschap mee? Ik vind dat best pittig om tegen een koning te zeggen. Of was dat toen normaal?

Antwoord

We lezen niet dat Uria wist dat zijn vrouw zwanger was van de koning. David wilde juist dat Uria naar huis zou gaan in de hoop dat zijn daad verborgen zou blijven. Maar dat plan mislukte. Het was de liefde van Uria om voor de koning te leven en zich in de strijd te begeven in de hoop dat David de overwinning zou behalen. Dus liefde tot de koning. Daarom is de daad van David zo diep aangrijpend en zondig. Daar heeft de Heere hem zwaar als Vader over bestraft. Denk alleen maar aan Gods Woord: het zwaard zal van uw huis niet wijken.

Toen David op het dak van zijn paleis was en hij Bathseba zag, ging de Geest van hem wijken en zijn vlees leven. Met alle gevolgen van dien. Van overspel, kwam het tot moord op Uria. Het één vloeide uit het andere voort om zijn zondige daad te bedekken. Wat in dit verband erg belangrijk is: de Heere zag naar hem om en zond de profeet Nathan en Hij bracht hem in de schuld voor God. De Heere heeft hem uit vrije genade, ziende op het offer, de zonde vergeven en hem bij vernieuwing doen delen in Zijn gunst. Een wenende David en een vertroostend God in Christus, Die tot zijn ziel heeft gesproken. b.v. Ik heb u lief met een eeuwige liefde, daarom ligt u niet in de hel. Het is de Ontfermende God in Christus over hem en al Zijn uitverkorenen.

Met hartelijke groet,
Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

David