Boek voor niet-gelovigen

Redactie Refoweb / 7 reacties

Vraag

Via mijn studie en werk kom ik vaak in aanraking met mensen die niet geloven. Daardoor heb ik ook veel goede vrienden en vriendinnen die niet geloven. Ik probeer er wel met hen over te spreken, maar dat vind ik vaak erg lastig omdat ik ook niet overal zomaar een antwoord op heb. Maar ik zou zo graag willen dat zij ook gaan geloven! Dat houdt me best vaak bezig. Nu vroeg ik me af: is/zijn er boek(en) die ik hen bijvoorbeeld cadeau zou kunnen doen? Boeken die ook voor mensen die niets of weinig van het geloof weten begrijpelijk zijn?

Antwoord

We willen je graag het boek "Jezus, onze bestemming", van ds. Wilhelm Busch aanbevelen.

Lees meer artikelen over:

contact met niet-gelovige
7 reacties
USA1
Als je in wilt gaan op twijfels kun je ook kijken naar het boek 'in alle redelijkheid' van Tim Keller.

Onderstaande tekst komt van bol.com:

Traditioneel staan de bestsellerslijsten vol met boeken van twijfelaars. Maar wat gebeurt er als je gaat twijfelen aan je twijfels?

Jarenlang heeft Tim Keller een lijstje bijgehouden met meest geuite 'twijfels' die skeptici meebrachten naar zijn Manhattan Church in New York. En in dit boek, In alle redelijkheid, ontmantelt hij ze een voor een. Waarom is er lijden in de wereld? Hoe kan een liefhebbende God mensen naar de hel sturen? Waarom zou het christendom de waarheid in pacht hebben? Waarom worden er in de naam van God zoveel oorlogen gevoerd? Dit zijn een paar vragen waar zelfs orthodoxe gelovigen vandaag de dag mee worstelen.

In dit boek gebruikt Tim Keller voorbeelden uit de literatuur, filosofie en zelfs popcultuur om uit te leggen dat geloven in een christelijke God een rationele religie is van intellectueel integere mensen. Boeiend en overtuigend geschreven.

"Het is een knap geschreven boek dat indruk maakt. Het zou een grote rol kunnen spelen in de wijdvertakte Bijbelstudie-, kleine groepen- en andere-kringencultuur van dit moment. Maar ook daarbuiten: in persoonlijke studie bijvoorbeeld, in het onderwijs en voor groepen van iets oudere kerkelijke catechisanten."
- Peter Bergwerff in het Nederlands Dagblad

Tim Keller is stichter en predikant van de Redeemer Presbyterian Church in New York City. Hij begon de gemeente met enkele tientallen, nu komen wekelijks meer dan 5000 mensen naar de samenkomsten. In CV Koers verschijnt elke maand een bijbelstudie van zijn hand.
annemiek
Een eenvoudig boekje om uit te delen.....
Kijk even op de site van www.zbb-gfg.nl. Het boekje van levensbelangrijke vragen van John Blanchard. Het boekje is in verschillende talen te verkrijgen voor 1,05 in diverse talen.
Gerard
Ik ben positief verrast de aanbeveling van "Jezus, onze bestemming" van ds. Wilhelm Busch hier te lezen. Ik wist geeneens dat het in het Nederlands vertaald was. Ik ken de oorspronkelijke Duitse versie 'Jesus, unser Schicksal', en dat is inderdaad een aanrader. Busch behandeld serieuze geloofsvragen op eenvoudige maar heldere wijze. Een aanrader ook voor degenen die altijd praten over God maar nooit over Jezus, het thema van ds. Busch is namelijk altijd: Jezus.

Tim Keller kan ik ook aanbevelen. Een ander boek dan dat van Busch maar ook een 'must' voor zowel ongelovigen als gelovigen. Ik ken Tim Keller als een goede apologist. Er staan ook verschillende videos van hem op youtube (in het engels)
plderoos
Een boek voor niet gelovigen. Ik had nooit gedacht dat ik dit zou zeggen maar de Nieuwe Bijbel Vertaling is daar juist wel geschikt voor.
Mir
Een mooi boek is ook "Het hart van christelijke geloof" van J.C. Ryle.
mortlach
Waarschijnlijk kun je beter tegen je vrienden zeggen 'Ik weet het ook niet, maar we kunnen samen naar een antwoord zoeken...' in plaats van passief-agressief met boeken te gaan strooien.

De vraag is natuurlijk vooral hoe je vrienden zouden reageren op dat soort ongevraagde lectuur. Ik zou zoiets in ieder geval beleefd aannemen, misschien zelfs lezen ook nog, maar daar dan verder weinig mee doen. Een tweede boek zou ik beleefd afslaan. Wat zou jij doen met een boek over de beginselen van het Hindoeïsme dat je cadeau krijgt van je hindoeïstische vriend.
jmb
Hier de vraagsteller:
Bedankt voor de aanvullende tips iedereen.
@ mortlach: maak je geen zorgen ik ga echt niet lukraak met boeken strooien, maar ik heb wat vrienden die er wel echt in geïnteresseerd zijn en die zelf aangeven er graag meer over te willen weten.