Boeken van Francine Rivers

Ds. L.W. Smelt / Geen reacties

Vraag

Sommige mensen vinden de boeken van Francine Rivers te gedetailleerd (zie bevrijdende liefde) en ik hoor ook van vele mensen dat de godsdienst en het beeld dat er van God geschetst wordt niet juist is. Is deze godsdienstbeleving fout en wat is er dan fout aan? Het is toch oprecht?

Antwoord

Heel goed dat je boeken van Francine Rivers leest! Dat ze als oprecht christen bij je overkomt in haar boeken is een belangrijke kwaliteit van haar boeken. Nu betekent oprechtheid niet dat haar visie op God en het christelijk geloof en de ethiek altijd even orthodox gereformeerd is. Maar geen enkele romanschrijver is niet eenzijdig wat dat betreft. Het is juist de bedoeling van een schrijver of schrijfster door heel eigen accenten te leggen zijn of haar lezers aan het nadenken te zetten.

Altijd moet de lezer het gebodene toetsen aan het Woord van God als de ultime norm. Geen enkel boek moet je kritiekloos lezen. Laat het ook toe dat een boek op goede Bijbelse gronden je visie bijschaaft. Dan is lezen niet alleen tijdverdrijf, maar ook geestelijk en psychologisch verrijkend.

Ds. L. W. Smelt, De Bilt (Dorpskerk)

Lees meer artikelen over:

boeken