God verhoort gebed niet

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Ik vraag God al jaren of Hij mij wil laten zien wie Hij is en wie ik ben. Maar dit heeft Hij nog niet verhoord. Dat begrijp ik niet. God is waarachtig en getrouw, waarom verhoort hij dit gebed dan niet? Ik weet dat als je bidt je in geloof moet bidden (omdat wie twijfelt is als een golf in de zee volgens Jakobus) En in Hebreëen lees ik dat je moet geloven dat de Heere is en dat Hij een hoorder is. Maar als je nou juist bidt om dat geloof?

Ik lees ook in Jesaja over je ongerechtigheden die scheiding maken tussen jou en God. Ik zie die ongerechtigheden niet echt. Daar vraag ik God juist om. Hoe moet ik bidden? Ik vind dit een moeilijke vraag en u denk ik ook, maar ik hoop dat u een goed antwoord kunt geven.

Antwoord

Hoe moet ik bidden? Wel in geest en in waarheid en dat kan niemand van zichzelf. Daar moeten we achter gebracht worden. Het is het werk van God de Heilige Geest, Die in ons bidt met hartelijke zuchtingen. Hij is het ook die leert om te volharden in het gebed. Je schrijft dat je al jaren hebt gebeden en er is niets gebeurt voor jouw gewaarwording.

Je schrijft: dat begrijp ik niet. Vriend(in), de Heere is aan ons niets verplicht. Wij zijn verplicht om altijd te bidden en de Heere is vrij om een gebed te verhoren. Daarom ga voort in deze biddende weg tot de Heere. Hij zegt immers: “Wie Mij aanroept in de nood...”. Lees eens biddend de berijmde psalm 77. Het mocht u tot zegen zijn en de Heere het kwam toe te passen aan het hart.

Vooral het gebed om het ontdekkend licht des Geestes is zeer belangrijk. Want daarmee belijden we voor God blind te zijn in de gangen en wegen die Hij met Zijn volk houdt. Het mag wel eens tot troost om onder de voorbidding van de Heere Jezus te liggen. Zijn gebed wordt altijd verhoort door Zijn Vader. Hij Zelf zegt in Johannes 17: “Ik bid niet voor de wereld, maar voor hen die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt”.

Buig je knieën dagelijks voor de Heere en leg Hem smekend je begeerten voor of Hij naar je om wilt zien in gunst van boven. Sla op mijn ellenden d'ogen. De Geest der gebeden zei je van harten toegebeden.

Ds. J. D. Heikamp