Behoefte aan aandacht en knuffel

C. M. Chr. Rots - de Weger / 34 reacties

Vraag

Ik weet niet wat ik moet doen. Ik heb een enorm verlangen naar aanraking van mensen. Het hoeft niet veel te zijn, maar een keer iemand die me troost als ik dat nodig heb, een hand op mijn schouder legt, een knuffel. Ik weet niet of het raar is dat ik dit zo voel.

Vanuit thuis heb ik dat nooit zo gevoeld denk ik. Mijn beide ouders zitten met problemen en zijn daar druk mee. Ik geloof echt wel dat ze er voor mij zouden willen zijn, maar in de praktijk gebeurt dat niet. Ze zien het niet. Het hoeft ook niet meer van mij. Ik heb al zo vaak geprobeerd om op verschillende manieren aandacht te vragen, maar het lukt niet.

Ik lig regelmatig huilend in bed. Of zwerf over straat, capuchon op, onverschillig, maar vanbinnen ga ik kapot. Vooral met Kerst. Als ik bij mensen naar binnen kijk, zie ik zo veel gezelligheid, lampjes, vrolijkheid. En ik dan?! Als ik alleen ben, beeld ik me vaak in dat mensen me aanraken. Bijvoorbeeld dat ik een ongeluk gehad heb, wakker wordt in het ziekenhuis en dat er allemaal mensen om me heen staan die mij troosten en geruststellen door middel van aanraking.

Soms zou ik graag een zelfmoordpoging willen doen, maar dan wel zeker willen weten dat het mislukt. Doordat iemand mij tegenhoudt, een hand op mijn schouder legt, zegt: doe het alsjeblieft niet, ook jij bent het waard om te leven!! Eén keer wil ik dat horen, één keer!! Ik zou er ontzettend veel voor doen. Soms denk ik: zou het helpen als ik iets strafbaars doe en daardoor naar de jeugdgevangenis moet? Als ik zeker zou weten dat ik dan wel zou krijgen waar ik zo naar verlang, zou ik dat gerust doen.

En er is nog veel meer aan de hand, ik ga gewoon kapot van alles. Maar vooral van deze hele koude, liefdeloze wereld, waarin iedereen langs elkaar heen leeft. Ik weet niet of ik nog wel hier wil zijn. Iedereen haat me. Ik weet niet wat ik moet doen. Help mij, alstublieft.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Een hand op je schouder leggen of je fysiek aanraken lukt niet via Refoweb, maar je bent het wel degelijk waard om te leven, hoor!

Weet je waarom? Alleen al omdat Gód jou heeft gewild: Hij heeft jou immers geschapen? Zeg dat maar eens hardop tegen jezelf! Zeg dat maar iedere nieuwe morgen als je wakker wordt tegen jezelf. En ‘voel’ dan een beetje míjn hand op je schouder.

Weet je, het líjkt maar zo dat het overal beter is dan in jouw omgeving, maar heel dikwijls is dat schone schijn! Het gras lijkt altijd groener bij de buurman, dat is een bekend gezegde. Maar ook de buurman heeft zo zijn eigen zorgen, verdriet, problemen. Daar heb jíj niets aan, nee, zeker niet. Het is dan ook geen ‘troost’.

Ik vind je wel heel moedig, juist omdat je een brief naar Refoweb hebt geschreven. Misschien kun je die brief eens aan je ouders laten lezen? Of aan een klasgenoot, een leraar/lerares of een vertrouwenspersoon op school (ik neem maar aan dat je nog naar school gaat). Misschien weet je iemand anders… desnoods je huisarts, die tenslotte ook zwijgplicht heeft tegen anderen. Hoe dan ook, blijf niet alléén rondlopen met je gedachten! Doe iets, en neem in ieder geval iemand in je omgeving in vertrouwen!

Bedenk maar: er is moed voor nodig om te zijn die je bent. En móédig ben je, dat zei ik al! Ik hoor heel graag nog eens van je.

Marijke Rots

34 reacties
Zv70
Inderdaad moedig dat je de vraag stelt, je nood uitschreeuwt. Zeer zeker ben ook jij de moeite waard!

Laat ieder die dit verhaal leest bidden voor de vraagsteller!
grace2019
Lieve vraagsteller,

Natuurlijk doe je er toe!
Heel verdrietig dat je dat niet merkt in je nabije omgeving!
kZal voor je bidden dat je liefde en waardering gaat ervaren.
Bovenal Gods liefde!!
Als ik behalve bidden nog meer voor je kan doen, laat het dan weten.
Je mag altijd mn mailadres opvragen bij de beheerder van refoweb.
Heel veel sterkte!!
Tonny
Je mag altijd contact opnemen met mij. Ik woon in Zuid-Holland.
Hoi87
Lieve vragensteller!

Inderdaad dapper van je om je struggles kenbaar te maken! Hoe lastig dat misschien ook kan zijn door allerlei redenen.. het is in ieder geval absoluut niks om je voor te schamen. Ik hoop dat het je lukt om iemand in vertrouwen te nemen om verder over deze dingen te praten, om zo wellicht iets aan je situatie/gedachten te veranderen.. Als je dat nog een brug te ver vind zou het misschien een idee voor je zijn om evt. n praatapp te downloaden waarop je anoniem kunt blijven?! Verder sluit ik me helemaal aan bij de andere reacties. Ik zal je meenemen in gebed en uiteraard mag je ook mijn e-mailadres opvragen wanneer ik iets voor je zou kunnen betekenen, of wanneer je gewoon eens zin hebt om lekker over andere dingen te babbelen. Ik zal blij zijn van je te horen en je met alle plezier terug berichten!

Sterkte..

Virtual hugs as much as you need :)
SoliDeoGloria1974
Je verhaal snijdt door me heen. Ik sluit me van harte aan bij de andere reacties.
Contacten mag!
tfgelderblomsolcon9
Lieve vraagsteller,
Wat een triest verhaal. Maar er is hoop ook voor jou. We bidden voor je en uiteraard mag je ook contact opnemen. Veel sterkte!
Yada
Je Maker raakt je aan. Ook al voel je het niet… Elk moment heeft Hij Zijn hand onder je. Hij wil niet dat je sterft maar dat je leeft. Kan jij uit jezelf ademen/leven?

Ten diepste is je probleem niet écht op te lossen door mensen. Misschien steeds heel even… maar het is uiteindelijk een dorst die niet ophoudt. Je blijft dorst hebben.

Vraag aan je Maker: Waarom is dit? Wat wil U mij hiermee vertellen?

Ja, zeker Hij ziet je en je moeite en je verdriet en Hij wil dat we dat in Zijn hand geven. Hij wil je ook genezen. Maar schrijf Hem niet voor hoe Hij dat moet doen.

Hij lokt je in een woestijn (of in een koude liefdeloze wereld) om daar tot je hart te spreken. Anders zou je doorgaan in een nep leven. Want echt leven is je Maker kennen. En zo kennen/liefhebben dat Hij weer in je hart woont. En dat weet Jezus. De Wijsheid (Heere Jezus) zegt: Zoek Mij en leef! Die Mij vindt, vindt het leven! Die Jezus heeft, die heeft genoeg! Echt waar.

Ga daarom alsjeblieft je lege, naar liefde hunkerende hart niet vullen met mensen en dingen die niet echt kunnen vullen. Zoek daar niet naar. Maar de Heere Jezus zegt in Johannes 4 tegen een vrouw die ook dorst had naar een beetje liefde en haar hart zocht te vullen:

Johannes 4:14 / STV
14 ‭Maar zo wie gedronken zal hebben van het water, dat Ik hem geven zal, dien zal in eeuwigheid niet dorsten; maar het water, dat Ik hem zal geven, zal in hem worden een fontein van water, springende tot in het eeuwige leven.

Het zijn de zonde die scheiding maken met onze Maker en daardoor ook scheiding met mensen om ons heen. Er is geen echte verbinding/connectie meer. Dat is de vloek hier op aarde na de eerste zonde. Maar de Heere Jezus Christus is echt mens geworden. Hij is Zelf de Verbinding. Hij is de Middelaar. Hij hersteld de verbinding door de zonde weg te nemen in Zijn Eigen lichaam en ziel aan het kruis. Hij heeft de vloek gedragen en weggedragen.
Zv70
Wat @Yada zegt is helemaal waar. Beslist een mooie en belangrijke aanvulling!
Andere mensen kunnen de vraagsteller hierbij wel helpen. De Heere Jezus gaf aan ménsen de opdracht om Lazarus gaande te maken door de doeken weg te doen.

Dus deel het zeker met iemand die wellicht ook met je kan bidden.

En beluister deze eens:
https://youtu.be/L7cZ0cN6leQ?si=TjUnP9X-H3K5oAWS
Anemone
Wij zijn zestigers.
Misschien vind je ons te oud.
Maar ook hier geldt: je mag ons adres vragen bij refoweb.
We zijn altijd bereid met je te mailen (in het geval we ver uit elkaar wonen).
Hartelijk welkom!
Yada
@Zv70
Ja, :) dat wil ik zeker niet ontkennen dat de Heere mensen gebruikt als Zijn oren, ogen, handen en voeten. Maar de Barmhartige Samaritaan goot eerst wijn en olie in de wonden voordat Hij de gewonde man in de herberg bracht om verder verzorgt te worden. Wijn/bloed tot ontsmetting en Olie (Heilige Geest) tot verzachting en genezing. Juist omdat ik wel wat herken benadrukte ik dit.
Samanthi
@Yada
Dit is een gelijkenis om mensen duidelijk te maken om je naasten lief te hebben, de vraag van de Heere Jezus is: Lucas 10

36 Wie dan van deze drie dunkt u de naaste geweest te zijn desgenen, die onder de moordenaars gevallen was? 37 En hij zeide: Die barmhartigheid aan hem gedaan heeft. Zo zeide dan Jezus tot hem: Ga heen, en doe gij desgelijks.

Het gaat hier helemaal niet over bekering of het werk van de Geest, maar om uit te leggen wat je moet doen als je de Heere gehoorzaamd.

De ganse Thora én de profeten God liefhebben boven alles en je naasten als jezelf, dan ben je ogen oren en handen van God, dat is Zijn wil.
Yada
@Samanthi,
Het een sluit het ander niet uit. Of is de gelijkenis over de wijze en dwaze maagden alleen om duidelijk te maken dat je bereid moet zijn? Spreekt Hij daarin niet ook over Zichzelf als de Bruidegom?

Hij wilde zichzelf rechtvaardigen en daarom vroeg hij: Wie is mijn naaste?

En dan verteld de Heere deze gelijkenis. En vraagt Hij: Wie was de naaste van de gewonde man? (Hij vraagt niet wie was de naaste van de Samaritaan?… Maar Hij vraagt wie was de naaste van de gewonde man…)

Eigenlijk zegt Hij: Ik ben je Naaste. Hij werd net als ons. Hij heeft onder ons gewoond. De Erfgenaam van alles werd mens. Immanuël.

Dan zegt Hij dus: Ga heen en doe jij dan net zoals Ik. Doe barmhartigheid mét innerlijke ontferming bewogen. Zonder Mij kunt gij niets doen…

(En wees eens eerlijk :) herken je Zijn werk dan niet in je hart en leven? Het is toch zo mooi als Hij je opraapt van het vlakke des velds, vertreden in je geboorte bloed, reinigt met Zijn bloed, je troost en sterkt door Zijn Heilige Geest en in de Kerk brengt om daar verder verzorgd te worden, de verzorgers betaald en hen beloofd alles uit te betalen totdat Hij terugkomt? Hoe heerlijk is Hij en hoe heerlijk is Zijn wijze onderwijs!)
Samanthi
Mijn beste @Yada
Wat een bijzondere uitleg, ja de Heere heeft naar me omgezien, mij opgeraapt... maar daarom kun je toch niet alles wat je in de Bijbel leest, overzetten op een bekeringsgeschiedenis, lees alles in de context en er niets inleggen wat er niet staat, of alle teksten naar je hand zetten.

Je haalt ook dingen uit Ezechiël aan, dat gaat over Israël en bovendien gaat het helemaal niet over een bekering, maar over het werk van God met Israël en ook nogeens dat ondanks dat God Israël opgeraapt heeft ze wegloopt bij God en de afgoden gaat dienen...
Zv70
@Samanthi en @Yada
Ik haalde de Bijbel aan, maar niet met de bedoeling om een discussie als die tussen jullie op gang te brengen. Daar is de vraagsteller waarschijnlijk niet mee geholpen.
Samanthi
@Zv70
Helemaal waar.
Jan13
Beste vragensteller,

Bespreek dit alsjeblieft snel met je huisarts, die kan je helpen of doorverwijzen naar gespecialiseerde hulp!

Ben je in acute nood, zoek dan contact en hulp via www.113.nl

Het allerbeste voor je, maar zoek alsjeblieft hulp en blijf er niet mee rondlopen!
Jan13
Je huisarts, mentor of vertrouwenspersoon op school, op je werk...

https://www.thuisarts.nl/depressie/ik-heb-depressie-informatie-voor-jongeren
schoenveter
Zoals de vele reacties al laten zien, dit onderwerp spreekt velen van ons aan! Ik zou je nu ook wel willen spreken en benieuwd naar wie je bent. Iedereen herkent wel iets hierin. Dat we ons slecht gevoeld hebben, bedrogen of in de steek gelaten. Iedereen heeft en voelt bepaalde leegtes, een gemis.

In mijn kindertijd was er genoeg, maar met het groeien van de leeftijd voelde kwam ook eenzaamheid. Steeds vaker alleen zijn. Als ik toen na lange tijd eens een knuffel kreeg of een gezellige dag had begon ik het erna weer erger te missen, het was lang niet genoeg.

Voor mij was het ook een teken dat ik iemand in mijn leven zocht. Die wensen zijn mooi, maar ook frustrerend als we geduld nodig hebben! Zoiets lijkt ver weg en onhaalbaar. Ik moest er ook lang op wachten, wat steeds pijnlijk was, maar het is goed gekomen! Alleen al dat je zo moedig was om deze vraag hier achter te laten en onze harten raakt bewijst mij dat je vol passie zit om je dromen na te jagen!

Ik denk dat we nu allemaal wel een knuffel willen! ;)
Samanthi
@schoenveter
Ja idd een dikke knuffel
SoliDeoGloria1974
Aanvulling: Ik woon in Zeeland, via de redactie mag je ook met mij contact zoeken.