Na trouwen overgaan naar andere kerk

B.S. van Groningen / 6 reacties

Vraag

Mijn vriend is HHK en ik ben Ger. Gem. Wij hebben besloten na ons huwelijk naar de HHK te gaan. Alleen zou ik wel graag de huwelijksdienst in mijn thuisgemeente doen, in de Ger. Gem., omdat ik in deze gemeente ben opgegroeid, er ben gedoopt en belijdenis heb gedaan. Daarom vind ik het fijn om ook daar ons huwelijk kerkelijk te laten bevestigen. Kan dit echter in de Ger. Gem., ondanks het feit dat je na je huwelijk overgaat naar de HHK?

Antwoord

Beste vriendin,

Een soortgelijke vraag heb ik pas ook beantwoord. Toch wil ik een poging doen om jou van een antwoord te voorzien.

Je bent opgegroeid in de Geref. Gem., gedoopt, belijdenis gedaan. Daarom zou jij het fijn vinden om je huwelijk daar kerkelijk te laten bevestigen. Dat begrijp ik. Maar toch hebben jullie het besluit genomen om na je huwelijk naar de HHK te gaan. Uit jouw vraag kwam niet naar voren, welke reden jullie daarvoor hebben. Dat kan namelijk van grote invloed zijn, of de kerkenraad jullie verzoek accepteert. Hoe is dit besluit tot stand gekomen? Is jouw vriend Hersteld Hervormd? Ben je het wel of niet eens met de prediking, of gedeeltelijk? Allemaal vragen, die bij me opkomen.

Het hangt sterk af van de plaatselijke kerkenraad of ze hier in toestemmen. Tot welke kerk je ook behoort, niemand vindt het plezierig om leden te zien gaan, zeker geen jonge mensen. Ik zou dit eerlijk voorleggen aan de kerkenraad en hun antwoord afwachten.

Zelf heb ik een predikant wel eens de opmerking horen maken: als je dan toch van kerk verandert, waarom trouw je daar dan niet? Een gedeelte van jouw reden heb je genoemd, maar is dat voldoende voor de kerkenraad? Je moet ook voorstellen, wanneer het andersom zou zijn… Je hebt belijdenis gedaan in de HHK, en je wil daar wel je huwelijk laten bevestigen, maar de andere week word je Geref. Gem.

Nogmaals ik heb zelf de verschillende opties meegemaakt: een jongen was lid bij ons, zijn a.s. vrouw Christelijk Gereformeerd. In de Christelijke Gereformeerde Kerk is hun huwelijk bevestigd. De predikant van de Geref. Gem. was aanwezig en heeft de Bijbel overhandigd, op verzoek van de Christelijke Gereformeerde predikant, zomaar spontaan. Daarna zijn ze lid geworden in de woonplaats van de man. Dit heb ik als bijzonder verrijkend ervaren, dat dit mogelijk is. Anderen zullen daar anders over denken, maar probeer het eerlijk voor te leggen, wat jullie motieven zijn en wacht het antwoord af.

Ik wens jullie een goede voorbereidingstijd toe op het huwelijk en samen een gezegende tijd onder het Woord van de levende God.

Met hartelijke groet,
B. S. van Groningen

6 reacties
TheKeimpe
Het is inderdaad heel verschillend per gemeente, of men dit wel of niet toestaat. In dit geval lijkt de reden mij heel helder: vriend in van de HHK en je moet toch een keuze maken.

Vrienden van ons hadden exacte dezelfde situatie, en het was geen probleem (in Gouda), een college idem (in Zeist)
Bij mensen die ik ook ken was het wel een probleem, daar ging het om een overstap naar de GGiN (Sint Annaland)
dominerik
'ik zou wel graag ..., omdat ik ... daarom vind ik ...' En je vriend?
sydneylover
@dominerik

Iets met slak en zout?
Cloudsadmirer
Kilejan,
Omdat sommige kerkmuren opgetrokken worden tot het liefst aan de Hemel.
43843
Wij hebben besloten....na ons huwelijk....over te gaan.
Samen het besluit genomen.
@dominerik. mag zij a.u.b. ook haar verlangens hebben.
Lees hoe mooi Molly Mallone haar thuisperiode heeft afgesloten.
Ik vind het echt geen leuke opmerking.
kneusi
domerik mag zich gerust diepdenker noemen.