De bijbel over echtscheiding

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Voor mijn scriptie, dat gaat over gedragsproblematiek van kinderen van gescheiden ouders, schrijf ik een stukje over wat de bijbel concreet zegt over echtscheiding. Staan er concrete voorbeelden en teksten in de bijbel over echtscheiding en waar kan ik die vinden?

Antwoord

Erg leerzaam in dit verband is het lezen van het huwelijksformulier. Dat gaat uiteraard over de instelling van het huwelijk maar ook over de echtscheiding. Men geeft daar verschillende concrete voorbeelden en teksten die er over staan in de Bijbel.

De regeling van de echtscheiding staat in Deut. 24:1-5. We lezen, wanneer een man een vrouw gehuwd heeft en haar niet liefheeft omdat hij iets onbehoorlijks aan haar gevonden heeft, haar een scheidbrief kan geven en haar uit zijn huis mag wegzenden. Wanneer we de woorden letterlijk nemen, dan krijgen we de indruk, dat Mozes hier een bestaande gewoonte van het geven van een scheidbrief eenvoudig aanvaardt en slechts bedoelt de gruwel van het opnieuw nemen van de vrouw, nadat deze aan een ander heeft toebehoord, te voorkomen. Lees Jesaja 50:1; Jeremia 3:1,8. Bij "iets onbehoorlijks" kun je denken aan onkuisheid, overspel, in ieder geval aan onbeschaamd gedrag.

Hoe de Heere denkt over echtscheiding kun je ook lezen in Maleachi 2:10-17. En in het Nieuwe Testament worden we verwezen naar Mattheus 19:8. Met het oog op hun verhardheid heeft Mozes aan de Israëlieten toegestaan hun vrouwen weg te zenden, maar van den beginne is dit niet geweest. De Heere Jezus zegt dat bij het plegen van overspel het huwelijk in feite is ontbonden, zodat de onschuldige partij de schuldige mag verlaten. Lees Mattheus 5:31 vv; 19:3 vv. De Heere zegt dus niet dat je dan moet scheiden. Echtscheiding is en blijft in strijd met het karakter van het huwelijk, zoals de Heere het bedoeld heeft in te stellen.

Je kunt ook lezen 1 Korinthe 7:1-16. Omdat hier nogal wat verschil van mening over bestaat, ik bedoel over de uitlegging, moet je de kanttekening van de Statenvertaling erbij gebruiken. Die zijn zuiver en geven ook allerlei tekstverwijzingen naar andere schriftplaatsen. Dat geldt trouwens tevens voor de andere tekstverwijzingen.

Ik hoop dat je aan deze teksten wat hebt voor het maken van je scriptie over gedragsproblematiek van kinderen die altijd de dupe zijn van echtscheidingen. Een zeer belangrijk onderwerp. Veel wijsheid toegewenst bij het maken van je scriptie.

Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

echtscheiding