De zonen Gods uit Genesis 6

Ds. L.W. Smelt / Geen reacties

Vraag

Wie worden er bedoeld of wie zijn de zonen Gods uit Genesis 6?

Antwoord

De grote lijn van Genesis 6 is: Voorspel op de zondvloed. In dat spel wordt de door God gemaakte scheiding tussen hemel en aarde geweld aangedaan. Er vindt vermenging plaats tussen hemel en aarde. Overschrijding van de door God gestelde grenzen. Verdere verstoring van de door God 'goed' geschapen schepping is het als "zonen Gods" "dochters van de mensen" "goed"  vinden. Dit is opstand tegen God. Dit is de hoogmoed van de mens. Hij grijpt boven zijn macht.

Uit die vermenging en grensoverschrijding worden wel reuzen, mannen van naam, geboren, maar de enige naam die echt genoemd wordt is die van Noach: God is niet uit op vernietiging van Zijn schepping, maar op haar redding.

"Zonen Gods" betekent letterlijk vanuit het Hebreeuws: "Behorend tot de goden" en daarmee kunnen (uit Gods hofhouding gevallen) engelen bedoeld zijn of koningen en heersers in de oudheid, die zich als (half)goden gedragen of pretenderen goden te zijn en dus niet hoeven vragen of het goed is mooie vrouwen in hun harem op te nemen.

Dit aspect van de zondeval gaat eigenlijk nog steeds door: super-machten of machos, die bezeten van macht op hun tronen zitten en bij super-vrouwen super-kinderen verwekken. Straalverwende machtsmisbruikers. Hoogmoedig. Spottend met God en Zijn geboden en Zijn volk. Denk maar aan Goliath toen.

Ds. L. W. Smelt

Lees meer artikelen over:

GenesisGods zonen