God wil je Vader niet zijn

SMS / 95 reacties

01-05-2012, 09:46

"Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal uw Vader, Die in de hemelen is, goede gaven geven dengenen, die ze van Hem bidden!" (Matt. 7:11). Wat mij betreft is dit een van de mooiste teksten uit de Bijbel. Jezus spreekt in dit bijbelboek tot de ongelovige joden en over hun hoofden heen tot ons. God wil onze Vader zijn. Hoeveel te meer... Wie de diepte en de liefde van deze woorden tot zich laat doordringen, kan niet anders dan dit met blijdschap en dankzegging aanvaarden (Luc. 19:6). En toch gaat het hier om een grove leugen. God wil onze Vader helemaal niet zijn. Tenminste, dat mogen we opmaken uit de woorden van een predikant uit onze achterban.


In het RD van zaterdag 28 april vinden we namelijk het volgende citaat uit zijn mond: "Toch mogen volgens ds. Van Voorden ouders en leerkrachten nooit tot de gedoopten zeggen: God wil je Vader zijn. De predikant noemt dit een dwaling. Het verbond der genade is volgens hem een eeuwig verbond en de beloften zijn ja en amen voor de uitverkorenen. Ten onrechte wordt hiervan een verbond der aanbieding gemaakt, aldus ds. Van Voorden. De beloften moeten voorgesteld worden, maar pleiten op de belofte is een geloofswerk en kan alleen door gelovigen worden gedaan.”
 
Twee zaken vallen hierin op: 1. God wil je Vader niet zijn. 2. Pleiten op de beloften van God kan alleen door gelovigen worden gedaan. De vraag is vervolgens: hoe komt je dan aan dat geloof? Antwoord: Dat is van eeuwigheid door God bepaald met de uitverkiezing. En zo wordt het beeld geschetst van een onbarmhartige God die voor de grondlegging der wereld een selectie heeft gemaakt van een klein kuddeke. De rest is brandhout voor de hel. Verloren gaan is hiermee ontegenzeglijk de schuld van God. Hij selecteert. Hij verkiest. De mens is een volslagen machteloze marionet.
 
Daardoor verwordt iedere oproep in de Bijbel aan mensen om zich te bekeren tot een zinloze en nutteloze bezigheid. En de God van de Bijbel krijgt zo het beeld opgelegd van een cynische God die mensen beveelt iets te doen wat ze niet kunnen en ze vervolgens voor eeuwig verloren laat gaan.
 
Wat een heerlijke genade en wat een geweldig evangelie dan om te horen en te lezen dat deze God niet bestaat. Dat Hij een Vader wil zijn voor een ieder die Zijn Zoon Jezus Christus door het geloof aanneemt. Dat deze Vader juist mensen die Hem tot op het bot haten, Zijn liefde aanbiedt. Ja zelfs Zijn enig geboren Zoon heeft opgeofferd om dode en helwaardige zondaren te redden. Zien op Jezus, Hem aangrijpen, meer is niet nodig. En die handen van het geloof worden ook nog eens door Hemzelf aan ons geschonken. Paulus schrijft aan de gemeente van Korinthe "En Ik zal u tot een Vader zijn, en gij zult Mij tot zonen en dochteren zijn, zegt de Heere, de Almachtige" (2 Kor. 6:18). Wanneer? Als wij ons afscheiden van de wereld. Wat een belofte van Hem die onze Vader wil zijn en zal Zijn door het geloof in Jezus Christus. Gods Woord is waar en niet het bedenksel van deze dominee. God eeuwig dank!

SMS op 01-05-2012, 09:46
95 reacties
karlo
04-05-2012 / 12:05
@mp82, @roozemond en moedervan2: Amen!
sydneylover
04-05-2012 / 15:03
Genoeg reacties over en weer. Helaas blijkt maar weer dat protestantse christenen niet zo goed zijn in de boel bij elkaar houden. Ooit dit verwijt van kardinaal Simonis gehoord, hij had nog meer gelijk dan ik dacht..

En verder: ieder die overtuigd is van zijn eigen gelijk staat niet open voor meningen van anderen!
Wat zegt de Bijbel: aan de vrucht zul je de boom kennen. Liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid.. enzovoorts. Als de vrucht vergeleken wordt met het aantal avondmaalgangers in een gemeente, inderdaad, dan valt de GGiN snel door de mand. Maar ik denk niet dat dat de juiste vergelijking is.

Wel heb ik persoonlijk grote moeite met de verenging van ds. Van Voorden, hij zegt feitelijk dat het doopformulier te ruim in zijn jasje zit, en dus legt hij er het keurslijf van de uitverkiezing overheen. Terwijl het formulier juist zo prachtig in balans is! Vergelijk 'ten eerste' maar eens met 'ten tweede'. Maar waarom zou het tweede deel ineens maar een zeer beperkt aantal mensen gelden? Dat staat er toch niet?

Van heel veel reacties heb ik het gevoel: wat heeft deze persoon er zelf van ervaren?

Heb je wel eens gemerkt dat God een Vader voor je is? En wat dat betekent? Namelijk dat ik als een kind op hem mag vertrouwen! Ik kijk graag naar mijn zoontje (nu 6), op een leeftijd dat hij ONVOORWAARDELIJK in mij als zijn vader gelooft! Hij slaapt veel rustiger 's nachts als ik; het werk en de dagelijkse zorgen houden me nog wel eens bezig.. wat kan ik in dat opzicht veel van hem leren.
Maar: God de Vader wil zo ook voor mij zijn! Ongelooflijk maar waar! Het is tekenend voor onze zondige aard dat wij telkens weer het zelf denken te kunnen opknappen. En als het dan weer eens (regelmatig!) misgaat, juist dan is het eerste deel van het doopformulier zo waar en het tweede deel zo ontzettend troostvol!

Het zou heel goed zijn als ds. Van Voorden dit aspect zou belichten, is mijn bescheiden mening, want het doopformulier gaat niet over God-de-uitverkorenen-filteraar, maar over God de Vader, Zoon en Heilige Geest!
moedervan2
04-05-2012 / 19:51
@janpieter1974

Ik zou toch graag even wat opmerkingen en vragen willen plaatsen bij jouw reactie. Jij meent dat God al kon voorzien wie Hem er wel/niet in Zijn leven zou gaan dienen en wat hij allemaal in zijn leven zou gaan doen. Dit is een puur remonstrantse denkvisie en het is goed om het eerste hoofdstuk van de Dordse Leeregels eens te gaan lezen. Als God daarop de uitverkiezing zou baseren dan zou het altijd een twijfelachtig verhaal worden, want wie valt er niet in zonde terug en wanneer is er dan een echte bekering?? Dan zou het hele zalig worden gebaseerd zijn op wat de mens in zijn leven laat zien. Dit is echt een grote denkfout! God laat het zaligen niet van mensen afhangen, gelukkig niet. Want als God het niet werkt, is geen mens die God zoekt. Als God geen zoekers maakt dan zou iedereen verloren gaan! Maar God wil door de weg van de roeping zondaren trekken. En ja... dat is puur Gods werk. Maar doet het je geen verdriet dat er vanuit onze kant helemaal geen verlangen naar God zou zijn als God dat Zelf niet zou werken?
Wij zijn zo ons doel voorbij geschoten na de zondeval! Als je dat gaat beseffen dan wil je wel zoeken en dan wil God ook zegenen. Gods plaatst ons in een christelijke omgeving en dat is al een stukje verkiezing. Waarom jij wel en de ander niet?? heb jij er voor gekozen? Nee toch?? Was er iets in jou dat er voor zorgde dat je de Bijbel kent? Nee toch? Dat is al een zegen van God die speciaal voor jou is, net als je doop, en die zegen mogen we heilig gezegd gebruiken!
ik hoop niet dat ik je boos heb gemaakt, maar ik vond dat ik toch even moest reageren!
lydian
04-05-2012 / 22:44
wat ik nog aan deze reacties toewil voegen is, zoek het woord verkiezing of verkiezen eens op in de concordantie,
En zoek dan die teksten eens op. Deze woorden staan eigenlijk maar een paar keer in de bijbel, tenminste als het over de uitverkiezing gaat. En die teksten staan erdan tot troost van Gods kinderen,
Het valt me ook op dat ze vaak psalmregels citeren, zoals ; Welzalig dien Gij hebt verkoren.
Terwijl de psalmdichters allemaal gelovigen waren, dus in de heiliging en niets iets wat je mee moet maken voordat je gelooft.
1a2b3c
04-05-2012 / 23:12
1 Kor.1:27 Maar het dwaze van de wereld heeft God uitverkoren om de wijzen te beschamen, en het zwakke van de wereld heeft God uitverkoren om het sterke te beschamen. 28 En het onaanzienlijke van de wereld en het verachte heeft God uitverkoren, en wat niets is, om wat iets is teniet te doen, 29 opdat geen vlees voor Hem zou roemen.
waldboy
04-05-2012 / 23:36
Het is onzin om te denken dat God alleen maar de Vader wil zijn van bepaalde groepen.
God wil ieders Vader zijn. Daarvoor heeft Hij in grote liefde zijn Zoon gegeven.
God maakt geen enkele onderscheid.
Uitverkoren of gedoopt, niet uitverkoren of ongedoopti,in een christelijk gezin of een werelds gezin of een anti-christelijk gezin opgegroeid of hoe dan ook de opvoeding mocht zijn, God wacht op iedereen.
Pas als wij ons overgeven, dan is Hij onze vader.
tiswat
05-05-2012 / 08:51
Dag medestrijders.

Gisterenavond lag ik in bed, las de bijbel en kwam de volgende bijzondere tekst tegen.

Mattheus 23:9.
HSV
En u mag niemand op de aarde uw vader noemen, want Eén is uw Vader, namelijk Hij Die in de hemelen is.

SV
En gij zult niemand uw vader noemen op de aarde; want Eén is uw Vader, namelijk Die in de hemelen is.

Jezus sprak hier tegen de discipelen en de menigte die bij Hem was.
sydneylover
05-05-2012 / 11:43
Met het plaatsen van deze column is Refoweb zijn tijd weer eens ver vooruit..

Of je het nu eens bent of niet met de inhoud van de column of niet: de uitspraken van ds. Van Voorden deden mijn wenkbrauwen fronsen. Maar ja, waar kun je een afwijkende mening eigenlijk ventileren?
Bij De Wachter Sions? Kansloos. Eenrichtingsverkeer.
De Saambinder misschien? Zelfde laken een pak.
Het RD dan? Dat brandt zijn vingers hier echt niet aan in deze barre tijden van abonneeverlies.

En daar is Refoweb! Oprechte complimenten, want ik denk dat discussies zoals hier vormend werken voor de mening van heel veel mensen, in een veel breder spectrum dan tot nu toe het geval is.
Mijn waardering voor de manier van modereren, ik hoop deze reformatorische 'vrijheid van meningsuiting' over en weer gewaarderd blijft worden.
1a2b3c
05-05-2012 / 12:22
Ik sluit me helemaal aan bij sydelover, complimenten voor refoweb die je niet monddood maakt.

Sommige mensen lijken bang voor discussies, maar je kunt er juist veel van leren. In de Bijbel komen ook discussies voor, Jezus Zelf doet er ook aan mee.
Als er weer eens dwaling aan het licht komt lijkt men banger voor de goede naam van een bepaalde richting of kerk, dan voor de eer van God en Zijn heerlijk evangelie.
Voor veel mensen is de - 'ja dominee, nee dominee' tijd voorbij, en dat is heel goed.
Gewoon, net als de Bereërs zelf onderzoeken of de dingen die je hoort en leest overeenkomstig Gods Woord zijn. En discussies kunnen je daarbij helpen, ik snap dan ook niet wat er mis mee is om met elkaar in gesprek te zijn over zulke belangrijke zaken.
Omega
05-05-2012 / 12:31
Wat ik me nu nog afvraag is of ds. Van Voorden wel een votum en groet uitspreekt tijdens zijn diensten. Daarin wordt immers gezegd: "Genade zij u en vrede van God de Vader..." Vader? Hij wil toch alleen de Vader zijn van de uitverkorenen?
waldboy
05-05-2012 / 13:40
-Voor veel mensen is de - 'ja dominee, nee dominee' tijd voorbij, en dat is heel goed-

Als ik naast mijn moeder in de kerk zat en ik had mijn aandacht ff elders of bewoog, zei ze: Stil zitten en naar de dominee luisteren!

Voor haar had de dominee altijd gelijk. Zelfs als hij zei dat 2 x 2 = 5 was.
1a2b3c
05-05-2012 / 14:18
"Voor haar had de dominee altijd gelijk. Zelfs als hij zei dat 2 x 2 = 5 was".

Ha ha! Ja het is triest, ik herken het wel en jammer genoeg is het nog niet helemaal verleden tijd.
Voor zulke mensen is discussie dan ook 'uit den boze' want dan moet je zelf nadenken.
(N.B. ik bedoel niet dat IEDEREEN die tegen discussie is zelf niet nadenkt, er kunnen ook andere motieven zijn)
Roeltje
05-05-2012 / 15:31
Als ds. Van Voorden het doopformulier met de vragen serieus neemt waarom doopt hij dan kinderen waarvan de ouders niet uitverkoren (oftewel niet gelovig) zijn?
boulanger
05-05-2012 / 15:33
Een dominee is wel een knecht van God! wordt er vaak gezegd, en daarmee mag een dominee blijkbaar alles zeggen, zelfs al is het in strijd met de bijbel. Want wie zijn wij om het beter te weten dan de dominee? Maar ja, een dominee is volgens mij ook maar een zondig mens, die fouten maakt en er soms lelijk naast kan zitten! Onze plicht: onderzoekt alle dingen (preken die je hoort, dingen die je leest), en behoud het goede!
haximo360
05-05-2012 / 18:50
@Omega, votum en groet spreekt hij uit ja.
BroederBaptisimo
06-05-2012 / 08:54
De mens kan kiezen, hij kan wel of geen gebruik maken van het genade aanbod die de Heere God schenkt. Natuurlijk is God alwetend en weet hij op voorhand wie in Hem zullen geloven en wie niet.
Maar dát is géén "uitverkiezing". De leer van de uitverkiezing predikt fatalisme.
"Ik moet maar afwachten" is dan vaak de houding.
Het is daarmee ook een excuus geworden om géén keuze te maken.

En er is er maar één die hier belang bij heeft: de satan, de mensenmoordenaar.
Hij ziet maar al te graag dat je niet kiest voor een leven met God.

Kiezen heeft consequenties, niet kiezen nog grotere.
MvR
07-05-2012 / 16:38
Nee, voor alle duidelijkheid, ik ben het niet in alles met deze predikant eens. Ik lees zelf het doopformulier anders, om maar wat te noemen. Toch ben ik het ook niet eens met de manier waarop hierover geschreven wordt. Zomaar een paar punten:
1. Waarom wordt steeds de rechterkant van de gezindte op de korrel genomen? In het RD staan legio artikelen (ook vanuit de achterban van refoweb, die immers zeer breed is), waarin citaten staan waar vragen bij te stellen zijn. Citaten die bijvoorbeeld voluit remonstrants zijn. Is dat niet een gevaar dat voor ons even groot is, ook voor bezoekers van refoweb?
2. Een column lijkt me niet een geschikt middel om theologisch doordacht te discussieren (al is het alleen maar, omdat degene over wie het gaat er niet in betrokken wordt). Terwijl het hier gaat om iets, dat je niet zo eenvoudig af kunt doen als in deze column (en in diverse reacties) gebeurt.
3. De achtergrond van de uitspraak van ds. Van Voorden is de verbondsleer, en niet allereerst (zoals diverse reageerders benoemen) de leer van de uitverkiezing. Op een bepaalde manier is er iets voor te zeggen, dat slechts zij die in Christus zijn in de diepste zin van het woord tot het verbond behoren. Daarmee is wat mij betreft niet alles gezegd. Maar het laat wel zien, dat we er goed aan zouden doen om dieper door te spreken over deze zaken.
4. Iemand zegt: laat de predikant zijn mening geven op een theologenconferentie. Nu, ik denk dat we ons dat allemaal ter harte moeten nemen. Veel reacties zijn veel te kort door de bocht. Het is beter om elkaar te bevragen op elkaars intenties. Dan blijkt dat het soms begrijpelijker is, dan wanneer we alleen een los citaat lezen en bespreken.
5. We zullen toch allemaal wel erkennen, dat je op meerdere manieren ('niveaus') over God als Vader kunt spreken. God is Vader van alle mensen krachtens de schepping. God is Vader in diepere zin van allen die binnen het bereik van het genadeverbond leven. God is Vader in de volste zin van allen die het eigendom van Christus zijn. Uiteraard doelt ds. Van Voorden in het hiervoor genoemde citaat op het laatste.
6. En dan blijkt ineens, dat SMS het helemaal niet zo met ds. Van Voorden oneens is als dat hij denkt vanuit zijn kruisridderideaal. Immers, hij schrijft zelf: 'Wat een heerlijke genade en wat een geweldig evangelie dan om te horen en te lezen dat deze God niet bestaat. Dat Hij een Vader wil zijn voor een ieder die Zijn Zoon Jezus Christus door het geloof aanneemt.' Nu, dat is precies wat ds. Van Voorden benoemt. Voor wie wil Hij een Vader zijn? Voor ieder die bij Christus gaat behoren.
7. Natuurlijk, de één (in dit geval SMS) neemt het woord 'aannemen' wat gemakkelijk in de mond dan de ander (in dit geval ds. Van Voorden), maar is dat nu het allerergste? Lees HC vr./antw. 20: Wie worden er zalig? Zij 'die Hem door een waar geloof worden ingelijfd' - dat is de manier van verwoorden die ds. Van Voorden vaak zal hanteren. De HC vervolgt: 'en al Zijn weldaden aannemen' - dat is de formulering die bij SMS aansluit. Blijkbaar behoeft het één het ander niet uit te sluiten. Als we maar wel beide aspecten benoemen. Dat hoeft niet altijd in één en dezelfde lezing of in één en hetzelfde artikel - daarom moeten we ook oppassen met op grond van losse citaten te grote woorden te gebruiken.
8. Oftewel: laten we er voor oppassen elkaar al te snel af te schrijven. Uiteraard is het van belang dat we elkaar telkens wijzen op de Bijbelse lijn. Dat kan echter slechts dan, wanneer we daar ook zelf op aan te spreken zijn. Daar lijkt het hier niet altijd op. Op ons allen is wel het woord van Paulus (Gal. 5:15) van toepassing: 'maar indien gij elkander bijt en vereet, ziet toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.' En verder hoop ik, dat we ons allen verdiepen zullen in de Dordtse Leerregels. Dat kan ons behoeden voor hypercalvinisme én voor arminianisme. Dan krijgen we waardering (ja ik hoop: dankbaarheid) ook voor de genade van de verkiezing.
karlo
07-05-2012 / 17:10
@MvR Amen!
waldboy
07-05-2012 / 18:30
-RefoWeb richt zich op jongeren uit de hele breedte van de gereformeerde gezindte en andere bijbelgetrouwe christenen en heeft als doelstelling: het bieden van verantwoorde ontspanning en inspanning op het internet.-

Ik behoor
waldboy
07-05-2012 / 18:45
-RefoWeb richt zich op jongeren uit de hele breedte van de gereformeerde gezindte en andere bijbelgetrouwe christenen en heeft als doelstelling: het bieden van verantwoorde ontspanning en inspanning op het internet.-

Ik behoor tot die"andere groep bijbelgetrouwe christenen".
En voor iedereen is die bijbelgetrouwheid anders.
Hoe we dat invullen komt voort uit wie we zijn en wat onze referentiekader is. Iedereen vindt iets anders weer het belagrijkste. We hebben op deze manier allemaal onze eigen opvattingen en meningen.
De opstellers van de Dordse leerregels (1618-1619) hadden ook hun eigen mening en opvattingen.
Voor mij zijn daarom de Dordse leeregels ook gelijk aan de meningen en opvattingen van andere bijbelgetrouwe christenen hier op refoweb.
Zij zijn voor mij niet maatgevend. Daarvoor heb ik mijn Bijbel. Dat is voor mij de directe bron.

Lees ook deze columns

Gisteren vierde Hollands grootste voetballer die ooit over de wei dartelde zijn verjaardag. Johan Cruijff behaalde de voormalige pensioengerechtigde leeftijd van 65 jaar. Reden voor aartsvijand en col...
Geen reacties
26-04-2012
Lange tijd heb ik gedacht dat klagerige benauwenissen exclusief voorbehouden waren aan een select groepje christenen. Niet dus. De Tob en Treur-prijs voor afschrikwekkende naargeestigheid gaat met sti...
20 reacties
24-04-2012
Muziek is een prachtige gave van God om Hem te loven en te prijzen, maar ook om onze emoties in kwijt te kunnen en onze stemming te (laten) beïnvloeden. Wat dat betreft hebben organisten die  (zondags...
26 reacties
17-04-2012
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering