Twijfel tussen Bijbel en Koran

Ds. T.A. Bakker / 9 reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 15 en twijfel ontzettend of de Bijbel of de Koran waar is. Ik ben beide boeken al een tijdje aan het bestuderen en ik denk eerlijk gezegd dat de Bijbel het ware woord van God is en de Koran niet. In de Bijbel is God zo liefdevol. Hij houdt van ons terwijl wij zoveel zonde doen. Hij houdt zoveel van ons dat Hij zelfs zijn Zoon stuurt om onze zonde weg te nemen.

De Koran vertelt dat mannen hun vrouwen mogen slaan als ze niet luisteren en de Koran zegt wel dat Allah barmhartig en liefdevol is, maar hij houdt niet van ongelovigen. Terwijl de God van de Bijbel zondaars en ongelovigen wel Zijn liefde wil schenken. Ook denk ik dat de Bijbel waar is omdat ooggetuigen letterlijk alles met Jezus hebben gedaan: gegeten, gelopen, geslapen. En Mohammed zegt dat Jezus niet aan het kruis is gestorven. Maar Mohammed is letterlijk 600 jaar na Jezus geboren, dus ik zou eerder de ooggetuigen dan Mohammed vertrouwen. Alleen in de koran staan ook historische verhalen over Allah. Als de Koran niet waar is, hoe komt Mohammed dan aan die historische verhalen over Allah?

Ik heb dit antwoord geprobeerd op Refoweb te zoeken, maar op deze vraag heb ik nergens antwoord kunnen vinden. Ik zit echt al maanden met deze twijfel en ik ben er echt klaar mee. Ik wil zeker weten wat waar is zodat dit probleem over is.

Antwoord

Beste vragensteller,

Wat is er een ontzettend groot verschil tussen de Allah van de Koran en de God van de Bijbel. Onze God is Liefde. Zo diep buigt Hij Zich neer tot verloren mensen dat Hij Zijn enige Zoon geeft! Dat doet Allah niet. Allah is ten diepste een onberekenbare God. Ik ben heel blij te lezen dat je ervan overtuigd raakt dat God door de Bijbel tot ons spreekt en niet door de Koran. Uiteindelijk is dat een overtuiging die groeit door het werk van de Heilige Geest. Zoals zo mooi in artikel 5 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis staat: “En wij geloven zonder enige twijfeling al wat daarin begrepen is; en dat niet zozeer omdat de Kerk haar aanneemt en voor zodanige houdt; maar inzonderheid omdat de Heilige Geest ons getuigenis geeft in onze harten dat zij van God zijn”. Ten diepste raken we niet op grond van argumenten overtuigd van het spreken van God door de Bijbel heen, maar door Gods Geest.

Dat betekent trouwens niet dat ik jouw argumenten voor de betrouwbaarheid van de Bijbel onnodig of onzinnig vind. Deze argumenten helpen ons om in te zien dat de Koran niet te vergelijken is met de Bijbel. We mogen ons daar soms best aan vastgrijpen, zoals we ons al traplopend vastgrijpen aan de leuning. Nu zit jij met een historische vraag: hoe komt Mohammed aan zijn informatie? Ik weet niet of ik je goed begrijp, maar ik denk dat dat eenvoudig is. Veel verhalen haalt hij uit de christelijke traditie. Niet dat hij dat zelf in de Bijbel heeft gelezen. Als hij al kon lezen, had hij er geen mogelijkheid toe omdat er toen nog geen Arabische vertaling van de Bijbel bestond. Een aanwijzing daarvoor is dat er geen echte citaten van de Bijbel in de Koran te vinden zijn. Maar Mohammed ademde wel in die christelijke traditie en kende wel Bijbelverhalen. Zo kregen ze een plaats in de Koran. Echter, veel historische feiten ontbreken of kloppen niet. Dat laat iets zien van de historische onbetrouwbaarheid van de Koran. Als het specifiek over God gaat, is het beeld dat de Koran van Hem schetst niet hetzelfde als het beeld dat de Bijbel van Hem schetst. Je zou kunnen zeggen dat het een mengelmoes is van Jodendom, christendom en aanvullingen van Mohammed.

Ik hoop dat dit je helpt. Wil je hier meer over weten, dan kun je terecht bij de Podcast “Evangelie en moslims”. Bid tot God dat Hij je rust geeft in de Jezus van de Bijbel, want dan zul je de Bijbel van Jezus ook aan je hart drukken.

Hartelijke groet,
Ds. T. A. Bakker

Lees meer artikelen over:

islam
9 reacties
Jedidjas
Leestip: het boek:Jezus en/of mohammed.
Jedidjas
Evt via bibliotheek.nl aan te vragen.
Hagenaar
Soera 4 zegt dat Jezus niet is gekruisigd. Elders stelt de Koran dat de Bijbel Gods Woord is. Dit is met elkaar in tegenspraak, de Koran spreekt zichzelf dus tegen. Ook is dit in tegensoraak met de historische gegevens die we hebben van Jezus uit de eerste en tweede eeuw. Archeologische vondsten, teksten van Romeinse en Joodse schrijvers, vele ooggetuigen met unanieme verklaringen (waar ze gruwelijk voor gemarteld zijn en die zeker in die cultuur extreem vernederend waren, zoals dat vrouwen het lege graf ontdekt hebben) en de enorme impact van deze Timmerman op de huidige wereld op basis van een in principe moeilijk te geloven claim. Ik raad je aan om de feiten hier rondom te onderzoeken: https://youtu.be/A0iDNLxmWVM?si=_igS3lNH0sL8rFX5

Wat ook kan helpen is het boek: "Ik zocht Allah, ik vond Jezus".
Davinci83
De Bijbelse boodschap is denk ik veel mooier. Niet alleen qua verhaal, maar ook omdat het in de praktijk tot betere levenskwaliteit leidt dan de chaotische, onvrije haatculturen die ook samenlevingtechnisch niet lekker van de grond komen.
Davinci83
Ook schijn je, tenzij je voor martelaarschap kiest, nooit echt zekerheid te hebben of je niet in de hel beland. Dus dat is zelfs nog niet beter dan de meest-rechtse christelijke kerken.
kip
vragensteller
de Bibel is geinspireerd door de HG
Ali636
In de naam van Allah, de barmhartige.
Dat begint goed. In veel Soera's.
Maar het einde van veel Soera's staat vol vervloekingen.
Dat is niet zo prettig.
We moeten geen stel regels volgen, maar gemeenschap hebben met Christus (1 Corinthiers 1:9)
En die relatie met Allah is onmogelijk.
Onze God wil ons persoonlijk kennen.
Dat is het verschil.
kumi
Mee eens,wat Ali en andere schrijven.
Ik heb op een andere vraag over de koran ook al ge antw.

De Bijbel is een geschiedenis die je na kunt tjaccen,en Profetieën ,die je ziet gebeuren in de tt.!

En dan kan je voor beelden en teksten v God door zijn Woord,ook op je zelf betrekken, dat is het Wonderlijke mooie v het Woord God
En Jezus het Levende Woord vGod.!

De Bijbel was er eeuwen eerder,laat staan het oude testament,dan de koran!

En dat er geprofiteerd staat in de Bijbel dat er valse profeten zijn zijn en komen
Nou daar is Mohammed een v de grootste van heel duidelijk hoor!
In de Koran staat dat ze tegen christenen e joden moeten strijden
Dat zie je met eigen ogen gebeuren.
Dus ik heb , sorry laat me niet lachen,alle moslimlanden, vervolgen,christenen
En wij als christenen leren :vergeef,en hou vrede met alle alle mensen!
Maar het meest met de huisgenoten des Geloofs,(in Christus)
kumi
Meisje
Mohammed,had een droom
En vroeg aan zn oom geloof ik of dat waar kon zijn
Voor zover ik me dat boek over de historie v mohammed nog weet te heugen
Maar zulke dromen kan de duivel ook in iemands gedachten brengen
Enz,hij heeft ook stukken v de Israëlische geschiedenis en N.T gepakt
Wat ook geprofeteerd staat in de Bijbel :ze zullen Mijn ,Woord Verdraaien
Dat heeft Mohammed gedaan!
Duidelijk toch!

Ik vind het te veel om 1 joh4 :1_6 over te typen maar daar staat heel duidelijk
3En elke geest die niet belijdt dat J.Chr. in het vlees gekomen is,is Niet Uit God,maar dat is de geest v d Anti christ,waarvan u gehoord hebt,dat hij komt en die Nu Al In de Wereld Is!!