Moslim of christen

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Ik ben een tiener en ik twijfel veel over wat nu de waarheid is. Moslims zeggen dat ze gelijk hebben, maar christenen ook. Hoe weet ik nu wat het echte geloof is? Ik las pas een artikel van iemand die bekeerd is tot de islam waarin staat dat Jezus God ook riep bij de naam Allah en veel dingen deed die moslims ook doen. Hoe moet ik dit zien als christen? Ook vind ik dat moslims in Nederland vrijer voor hun geloof uitkomen dan christenen.

Ik wil graag christen zijn omdat God zo liefdevol is, maar ik vraag me vaak af: misschien is Allah wel de ware en is God helemaal niet zo liefdevol. Ik hoop dat u me wat verder kan helpen met mijn vragen.

Antwoord

Beste vraagsteller,

De islam is meer dan 600 jaar na de verschijning van Jezus ontstaan. Mohammed had in het begin bewondering voor het geloof van Joden en christenen en nam van hen over dat er maar één God is die hemel en aarde heeft gemaakt en die ons oordelen zal (in het Arabisch is het woord voor God Allah, dat gebruiken Joden en christenen ook). Later kwam hij echter met hen in conflict en begon zijn eigen opvattingen in de plaats te stellen van wat hij van Joden en christenen hoorde over God. De Bijbel was nog niet vertaald in het Arabisch en het is te merken aan de Koran dat men weinig informatie had over de Bijbelse geschiedenis. Maria, de moeder van Jezus, wordt in de Koran verward met Mirjam de zus van Mozes en Aaron die 1400 jaar eerder leefde. Ook vinden we in de Koran allerlei fantastische wonderverhalen over Jezus en de profeten die niet erg geloofwaardig overkomen. Jezus sprak volgens de Koran als baby in de wieg en maakte van klei vogeltjes die hij liet vliegen.

Moslims leren vandaag vrijwel overal ter wereld dat Joden en christenen de Bijbel hebben vervalst, dat Jezus niet is gekruisigd (maar iemand anders die God op hem liet lijken) en dat Jezus de komst van Mohammed zou hebben aangekondigd. Ook wetenschappers die niet in God geloven beschouwen dat als ongefundeerde opvattingen. De Bijbel is historisch gezien het meest betrouwbare boek dat er bestaat over de geschiedenis van de profeten en het optreden van Jezus.

Moslims proberen net als Jehovagetuigen teksten uit het Nieuwe Testament zo uit te leggen dat Jezus niet samen met de Vader en de Heilige Geest God is. De Geest en het Woord zijn van God uitgegaan (Johannes 1:1-18). Jezus is niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen (Markus 10:45). Jezus heeft Zijn glorie en grootheid verborgen gehouden. Straks als Hij terugkomt zal niemand kunnen ontkennen wie Hij is. Nu nog wel. Toch heeft Jezus voor wie naar Hem wilde luisteren wel duidelijk gemaakt wie Hij was. Jezus zelf zegt dat Hij er al was vóórdat Abraham er was (Joh. 8:56-58) en dat Hij al vóórdat Hij naar de wereld kwam, al vóór de schepping bij de Vader was (Johannes 17:5). Jezus maakt duidelijk dat Hij met de autoriteit van God zonden vergeeft en oordeelt (Markus 2:1-12, Johannes 5:21-23). Als Jezus met de mensen praat noemt Hij zijn Vader inderdaad ook God, dat is logisch zo leert Hij ons Hem te eren. De Joodse mensen begrepen echter heel goed dat Jezus zich aan God gelijkstelde en om die reden is Jezus ook gekruisigd (Marcus 14:61-64, Joh. 5:18).

De Bijbel laat zien dat God liefdevoller is dat wat de islamitische traditie over God vertelt, maar je moet eigenlijk zeggen: de Bijbel is ook veel radicaler over de heiligheid en de toorn van God dan de islam. Volgens de islam kun je God met goede daden (van vasten, gebeden, aalmoezen, pelgrimsreizen en in het uiterste geval de djihaad) ertoe bewegen om je genadig te zijn. De Bijbel zegt dat de goede daden van zondige mensen als een bezoedeld kleed zijn voor God (Jesaja 64:6). Onze zonden moeten door het bloed van Christus, het smetteloze Lam van God, gereinigd worden (Mattheüs 26:26 en Joh. 1:29). We moeten met Hem bekleed worden willen we voor God kunnen bestaan. Daarvoor is Christus gekomen en heeft Hij zondaren liefgehad en opgezocht (Johannes 6:35-58). Wat Jezus leert is veel radicaler dan wat Mohammed leerde (zie bijvoorbeeld Matteüs 5-7 en 19 en vergelijk dit met wat moslims over het huwelijk leren).

Christenen zijn de laatste 40 jaar erg voorzichtig geworden om over hun geloof te spreken met anderen. Dat heeft te maken met het feit dat de laatste 200 jaar in Europa mensen steeds meer op hun eigen intellect zijn gaan vertrouwen en God dood hebben verklaard en het geloof in Hem als iets achterlijks. Vroeger werd iedereen in Europa geacht christen te zijn, ook al had niet iedereen een levend geloof. Dat is nu anders. De kerk is nu kleiner en gelukkig komt er voorzichtig weer meer vrijmoedigheid om over Christus te spreken. Bescheidenheid is echter ook belangrijk. God grootmaken kan het best als wij zelf klein worden en blijven.

Ds. C. Rentier,
Predikant-directeur,
Evangelie&Moslims

Tags in dit artikel:

islam
1 reactie
abcd
"Ik las pas een artikel van iemand die bekeerd is tot de islam waarin staat dat Jezus God ook riep bij de naam Allah en veel dingen deed die moslims ook doen."
Dat is iets typisch wat je vaak ziet in de islam: uiterlijkheden.
Jezus sprak Aramees en daarin zou God "Allah" zijn. Zelfs als dat waar is, wat dan nog?

"Jezus deed veel dingen die moslims ook doen."
Nog zoiets typisch. So what? En pijnlijk hierbij is dat moslims vaak niet zo nauw met de waarheid omgaan. Er wordt bijvoorbeeld aangehaald dat Jezus als een moslim zou bidden in Mattheus 26:39. Afgezien van de vele redenen waarom zo'n argument totale onzin is, is het jammer om te zien dat moslim apologeten hier een HALF VERS uit context rukken, omdat het hele vers hun argument zou vernietigen, laat staan het hele hoofdstuk.

En ook bij argumenten die meer op de inhoud ingaan, zie je de oppervlakkigheid terugkomen. Zodra je dieper gaat graven in de Bijbel en de islamitische bronnen, blijkt het heel wat anders te zitten.
Hier is een goed voorbeeldje, als je aardig Engels kan:
https://www.youtube.com/watch?v=syf3lqbdTCo

Ik zou je aanraden aan God je leven te wijden en Hem te smeken je de waarheid te laten zien, bereid zijn die te volgen waar die ook leidt, en vervolgens evenwichtig studie te maken van christendom en islam. Op z'n slechts verlies je wat tijd.

Gods zegen!