Kerk kiezen en samen belijdenis doen

Ds. N. den Ouden / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend en ik hebben nu bijna twee jaar verkering. Allebei moeten we nog (ruim) twee jaar studeren. Zondags gaan we altijd één keer bij mij in de Ger. Gem. naar de kerk en één keer bij hem (PKN). Soms vragen vrienden of vriendinnen waar we later samen naar de kerk willen gaan of belijdenis doen. We hebben hier al veel over gedacht en gepraat, maar zijn er nog niet uit. Soms verlang ik er naar om belijdenis in de Ger. Gem. te doen, maar dat is voor hem heel moeilijk door de verschillen tussen zijn en mijn kerk.

Zelf denk ik dat we samen het best naar de HHK kunnen gaan later, omdat we het daar allebei mee eens zijn. Lastig is wel dat mijn vriend niet geheel objectief tegenover de HHK staat door alles wat er gebeurd is tijdens de kerkscheuring. Natuurlijk weet ik dat we nog de tijd hebben om erover na te denken, maar veel vrienden (stellen) komen samen uit de Ger. Gem. en gaan dan belijdenis doen. Ik voel dan wel eens een beetje jaloezie (voor hen lijkt het zo makkelijk en vanzelfsprekend).

Verder weet ik dat je bij de Ger. Gem. meer belijdenis doet van de leer en bij HHK (of PKN) van je geloof. Helaas zou ik geen belijdenis van mijn geloof kunnen doen omdat ik geen ander leven bezit. Als ik dus naar de HHK zou gaan zou ik daar geen belijdenis kunnen (en durven) doen. Ik vind dit moeilijk, omdat God het wel verdient dat Hij beleden wordt. Wat is uw advies? En kunt u misschien helder uitleggen wat precies het verschil is in belijden bij de verschillende kerkverbanden?

Antwoord

Het is goed om in ieder geval samen lid te willen worden van dezelfde kerk. Kerkelijk gescheiden optrekken binnen het huwelijk is in allerlei opzichten een slechte zaak. Dit houdt wel in dat er een keuze gemaakt moet worden. De gewone weg is dat je blijft in de kerk waarin je geboren bent. Trouw aan die kerk is een goede zaak. In geval je in een verkering tot verschillende kerken behoort, zal het op z’n minst voor één betekenen dat hij/zij van kerk moet veranderen. Ik waardeer het positief dat dat moeite geeft. Overgaan naar een ander kerkverband is geen kleinigheid. Het houdt meer in dan lid worden van een vereniging.

Het is goed om jezelf de vraag te stellen waarom je lid zou willen worden (of blijven) van juist dat kerkverband. Je schrijft dat het wellicht het best is om over te gaan naar de HHK “omdat we het daar allebei mee eens zijn.” Je maakt niet helemaal helder waarom jullie het daar allebei mee eens zijn. Is het de prediking die daar gebracht wordt? Zijn er daarin verschillen met Ger. Gem./PKN. Welke verschillen? Zijn er verschillen? Is het de levensstijl? Mag je daar meer of minder dan in het eigen kerkverband, of speelt dat geen rol? Overdenk deze dingen eerlijk. Spreek daarover met elkaar. Leg het neer voor Gods aangezicht. Zijn wil en Zijn Woord is toch het belangrijkst. Toets aan dat Woord wat jullie motieven zijn.

Inderdaad geldt in de HHK meer dan in de Ger. Gem. dat er belijdenis gedaan wordt van het geloof. Terwijl men binnen de Ger. Gem. over het algemeen gesproken belijdenis meer ziet als een verantwoordelijkheid nemen voor het gemeenteleven (en belijdenis des geloofs als nadrukkelijke voorwaarde stelt voor huwelijk en doop) geldt over het algemeen bij HHK en PKN dat er gesteld wordt dat het is van een persoonlijk geloof door Gods Geest in het hart gewerkt. Als jij echter dat geloof niet bezit, is het echter evenmin een begaanbare weg om dan maar van belijdenis doen af te zien. Het is ook niet goed dan toch maar wel belijdenis te doen. Het moet je in de nood brengen voor de Heere. Er is geen begaanbare weg om onbekeerd te blijven. Je moet niet proberen onder het “heden indien gij Zijn stem hoort” uit te komen. Het huwelijksformulier gaat er trouwens ook vanuit dat je de Heere kent “als die mede-erfgenamen de genade des levens zijt...” Dus je kunt ook niet trouwen als je niet bekeerd bent. Dan maar geen huwelijk? Nee. Maar bekeer u met uw ganse hart tot de Heere!

Van harte veel wijsheid toegewenst,
Ds. N. den Ouden

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Leerbroek
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

belijdeniskerkkeuze