Aanvraag voor scheiding gehad

J. Bayense / Geen reacties

Vraag

"Op basis van Gods woord mag je niet scheiden. Toch heb ik een aanvraag hiervoor van de rechtbank gekregen. Moet ik hier tegen reageren of moet ik gewoon lijdelijk toezien en akkoord gaan want er is toch niets aan te doen?"

Antwoord

Het lijkt een eenvoudige vraag, maar achter deze vraag gaat vast een wereld van verdriet schuil. Hoeveel pijn brengt een echtscheiding niet met zich mee? Wie dit niet zelf heeft ondervonden, kan zich daar slechts een vage voorstelling van maken. Dat maakt het ook moeilijk om "zomaar even" een antwoord te geven op deze vraag. Ik ken de concrete situatie niet. Ik wil de pijn ook niet vergroten. Toch zal ik proberen er een paar dingen over te zeggen. De Heere Jezus geeft inderdaad Zelf aan dat er maar één grond is voor echtscheiding: overspel. Als dat niet aan de orde is, is een echtscheiding niet gerechtvaardigd. Toch kan iemand geconfronteerd worden met een eis tot echtscheiding van man of vrouw. Het kan zijn dat praten of bemiddeling geen uitweg biedt. Maar dit hoeft niet te betekenen dat je dan met de scheiding akkoord gaat. Je kunt duidelijk aangeven dat jij de scheiding niet wilt. Ook al weet je dat het geen zin heeft om je protest te laten horen. Daarnaast blijft de weg van het gebed over. Niet om het daarmee af te doen, maar om je te wijzen op Hem, die kracht kan geven om dit verdriet te dragen. Die ook jou kan dragen. De liefde van de Heere Jezus is zo groot dat Paulus zegt dat niets hem kan scheiden van de liefde van Christus.

Lees meer artikelen over:

echtscheiding