Controle m.b.t. seksualiteit

J.G. Slootweg / Geen reacties

Vraag

Hoe kun je als vrouw de controle houden en hoe kun je die leren los te laten m.b.t. seksualiteit?

Antwoord

Allereerst wil ik opmerken dat ik niet helemaal zeker weet of ik je vraag goed begrijp. Mogelijk is deze vraag een vervolgvraag op een eerdere vraag over het vrouwelijk orgasme. In het antwoord op die vraag gaat het over deze controle. Er staat in het antwoord “Bij een aantal vrouwen kan het zo zijn, dat ze tegen het orgasme aan zitten, maar dit toch niet krijgen. Vaak is de oorzaak hiervan dat deze vrouwen bang zijn om de controle te verliezen. Om een orgasme te krijgen, moet je je overgeven aan je gevoel en “de controle loslaten”.  Dit kan voor sommige vrouwen heel moeilijk zijn.”

Ik zal op dit punt in dit antwoord wat dieper ingaan.

Wanneer je de seksuele gemeenschap theoretisch bekijkt, kan je hierin een aantal fasen ontdekken: de libido (zin krijgen) , de opwinding, de plateaufase, het orgasme (klaarkomen) en daarna de herstelfase. Het is niet automatisch zo dat je al die fasen doorloopt. Als een vrouw zin heeft in seksuele gemeenschap, dan bereidt het lichaam zich daarop voor door de opwinding. De vagina wordt dan vochtig. Om een orgasme te krijgen is het belangrijk dat de opwinding aanwezig blijft en groter wordt. Hiervoor is het nodig dat de vrouw ‘bij haar gevoel blijft’ en niet afgeleid wordt. Dit wordt bedoeld met  “controle loslaten”.

Er zijn allerlei dingen die ervoor kunnen zorgen dat de opwinding weer afneemt. Bijvoorbeeld doordat de vrouw aan heel andere dingen denkt; de boodschappen die gedaan moeten worden, of de kinderen. Het kan ook zijn dat er bepaalde angsten zijn, die ervoor zorgen dat de vrouw niet goed zich kan geven. Sommige vrouwen zijn bang voor het onbekende en durven hun gevoel niet toe te laten. Dit wordt bedoeld met, soms krampachtig, “controle houden”.

Ter verduidelijking een vergelijking. Je zou seksualiteit kunnen vergelijken met het eten van een maaltijd. Wanneer je tijdens de maaltijd precies probeert te ontleden wat de ingrediënten zijn (“controle houden”), dan zal het moeilijk zijn om echt van die maaltijd te genieten. Je kunt veel beter genieten, wanneer je de smaak ervaart en er verder niet al te diep over nadenkt (“controle loslaten”). Zo is het ook bij seksualiteit belangrijk om niet te denken over wat je wel of niet voelt, of zou moeten voelen, maar het te ervaren en toe te geven aan je gevoelens.

Ik hoop dat dit een antwoord is op je vraag. Wanneer je toch iets anders bedoelt, dan hoor ik dat graag.

Hanneke Slootweg

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk