Geen kinderwens dus ongetrouwd blijven

J.P. van den Brink / Geen reacties

Vraag

Meneer Van den Brink, bedankt voor uw reactie op mijn vraag over de kinderwens. Nu is mijn volgende vraag: als je geen kinderwens hebt, is het dan beter om ongetrouwd te blijven? Terwijl ik wel wil voldoen aan de andere punten die in het huwelijksformulier staan.

Antwoord

Beste vraagsteller,

De eerdere antwoorden hebben je vraag kennelijk niet voldoende beantwoord. Je eerste vraag was: als je geen kinderwens hebt, is het dan wel geoorloofd om te trouwen en gemeenschap te hebben? Je tweede vraag was iets anders geformuleerd: is het in het licht van de Bijbel slecht om bewust geen kinderen te krijgen en wel gemeenschap hebben?

Omdat ik op deze vragen geen ondubbelzinnig “ja” of “nee” kon antwoorden, wil je dan toch een advies van mij hebben: als ik dan echt, maar dan ook echt geen kinderen wil krijgen, is het dan maar beter om ongetrouwd te blijven? De gedachte dat je in een huwelijk kinderen zou kunnen (moeten!) krijgen is in jouw beleving zo’n onmogelijkheid, dat je je afvraagt of het wel verstandig is om te trouwen. Daarbij proef ik in je vraag  wel een worsteling: immers je bent wel volledig bereid om je volledig voor een huwelijk in te zetten. Alleen dat ene, als er nu kinderen geboren zouden kunnen worden: daar moet je niet aan denken!

(Als je het moeilijk vindt lange teksten te lezen, ga dan nu eerst even naar de laatste twee alinea’s, daar staat mijn conclusie. Dan kun je misschien later de andere stukken rustig op je in laten werken)

Het huwelijksformulier noemt drie hoofddoelen van het huwelijk; het formulier spreekt erover als volgt: Maar opdat gij in deze staat Godzaliglijk leven moogt, zo zult gij, ten andere, weten de oorzaken, waarom God de huwelijken staat heeft ingezet.

-De eerste oorzaak is, opdat de één de ander trouw zou helpen en bijstaan in alle dingen, die tot het tijdelijke en eeuwige leven behoren.

-De andere, opdat zij hun kinderen (die zij krijgen zullen), in de waarachtige kennis en vrees Gods, Hem tot eer en tot hun zaligheid opvoeden.

-De derde, opdat een iegelijk, alle onkuisheid en boze lusten vermijdende, met een goede en geruste consciëntie moge leven; want om hoererij te vermijden, zal een iegelijk man zijn eigen vrouw hebben en een iegelijk vrouw haar eigen man. Alzo dat allen, die tot hun jaren gekomen zijn en de gave der onthouding niet hebben, naar het bevel van God, verbonden en schuldig zijn, zich tot den huwelijken staat, naar Christelijke ordening, met weten en wil hunner ouders, of voogden en vrienden, te begeven; opdat de Tempel van God, dat is ons lichaam, niet verontreinigd worde; want zo iemand den Tempel Gods schendt, die zal God schenden.

Deze doelen zijn ontleend aan de geschiedenis van de schepping van man en vrouw in het paradijs.  God heeft de vrouw geschapen als hulpe tegenover de man, dat wil zeggen, als een, die bij hem past, hem steunt, liefheeft en aanvult. En dat geldt wederzijds voor de man zo leren we uit geheel van het Bijbels getuigenis over het huwelijk (het eerste doel). Het tweede doel is tegelijkertijd een zegen van God; dit doel  heeft verband met de scheppingsopdracht die Adam en Eva kregen: En God zegende hen en God zeide tot hen: weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde, en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt! (Gen. 1:28).

Het derde doel is de beleving van eenwording van man en vrouw in een zuivere, oprechte en onbezoedelde seksuele relatie: Toen zeide Adam: Deze is ditmaal been van mijn benen en vlees van mijn vlees! Men zal haar Maninne heten, omdat zij uit den man genomen is. Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot een vlees zijn. En zij waren beiden naakt, Adam en zijn vrouw; en zij schaamden zich niet (Gen. 2:23-25).

Het huwelijk is terecht een paradijsbloem genoemd! Opmerkelijk is dat deze drie doelen bij de zondeval in de straf die de Heere uitspreekt bij Eva (Gen 3:16) een schaduwzijde krijgen:

-Bij het oorspronkelijke elkaar tot een hulp zijn en het dienend leiderschap van de man (doel 1)  komt een element wat  deze mooie verhouding verstoren kan (hij zal over u heerschappij hebben, heersen heeft een negatief element t.o.v. leiderschap).

-Het krijgen van kinderen (doel 2) gaat gepaard met smart (Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren); hoewel het er niet bij wordt vermeld wil ik voor de beantwoording van deze vraag ook nog twee andere kruisen noemen die aan dit huwelijksdoel na de zondeval zijn verbonden: de smart van de ongewenste kinderloosheid  en, in jouw geval de smart van  de gebrokenheid van ons bestaan als het krijgen van kinderen voor een of beide ouders een psychische of lichamelijk onoverkomelijke last zou zijn.

-De seksuele relatie die oorspronkelijk zuiver was (doel 3) wordt bezoedeld door zondige begeerten. Let wel er kunnen gelukkig in een huwelijk oprechte en zuivere verlangens en begeerten naar het lichamelijk contact zijn, maar ik lees in de straf aan Eva iets eenzijdigs, niet op elkaar, maar op jezelf gericht: (tot uw man [zal] uw begeerte [zijn])

Opmerkelijk is (en ik laat dat hier nu liggen) dat de eerste twee doelen in het huwelijksformulier geformuleerd zijn als uit de paradijselijke situatie, terwijl het derde doel in het huwelijksformulier geschreven is vanuit de gebrokenheid van het gevallen zondaarsbestaan.

Waarom schrijf ik dit allemaal zo uitgebreid op? Om je duidelijk te maken dat jij en ik, wij allemaal in de situatie van na het paradijs niet meer voldoen aan geen van de drie huwelijksdoelen (en niet alleen het tweede doel, waar jij mee worstelt; ik geloof je oprecht dat je aan die andere twee huwelijksdoelen wilt voldoen, maar ik beloof je: je zult jezelf en elkaar ook op die doelen echt tegenkomen). En als je eerlijk moet constateren dat je niet aan die oorspronkelijke huwelijksdoelen meer kunt voldoen, hoef je echter niet de conclusie te trekken dat je dan maar beter niet zou moeten trouwen.

Juist tot troost en hulp van jonge mensen die zo tegen het huwelijk op kunnen zien begint het huwelijksformulier met die eerlijke, maar toch ook zulke troostrijke woorden:

“Overmits aan de gehuwden gewoonlijk velerhande tegenspoed en kruis vanwege de zonde overkomt; opdat gij N. en N., die uw echtelijke verbintenis in Gods naam openlijk alhier in de kerk wilt laten bevestigen, ook in uw harten verzekerd moogt zijn van de gewisse hulp van God in uw kruis; zo hoort uit het Woord van God, hoe eerbaar de huwelijke staat is en dat hij een inzetting van God is, die Hem behaagt; waarom Hij ook de getrouwden wil zegenen en hen bijstaan, gelijk Hij beloofd heeft.”

Dit moet jullie juist als aanstaand echtpaar  samen voor het aangezicht van de Heere brengen: Heere, hoe kan ik er echt voor mijn man, voor mijn vrouw zijn overeenkomstig het eerste doel. Ik ben zo bang dat ik steken zal laten vallen als het moeilijk wordt in onze relatie! Heere, hoe kan ik kinderen ontvangen en opvoeden? (en in jouw situatie: Is dat gegeven mijn beperking wel mijn taak en opdracht of wilt u dat wij een andere weg met elkaar in ons huwelijk gaan) Heere, hoe kan het zo worden - met mijn boze hart, waarin zoveel onzuivere begeerten tekeer gaan = dat onze seksuele relatie zuiver en oprecht blijft?

Daarom: hoewel één van de doelen van het huwelijk de voortplanting is, een huwelijk dat kinderloos blijft in deze gebroken bedeling is geen minder huwelijk. Jullie zouden wellicht van de Heere extra gezegend kunnen worden in een van de andere twee doelen! Daar mag je om vragen!

In dat licht en in die afhankelijkheid van de Heere heb ik in mijn eerste antwoord geschreven en dat wil ik tenslotte nog eens onderstrepen: een kinderloos huwelijk is als zodanig niet van minder waarde als een kinderrijk huwelijk. Daarom, als je eerlijk voor Gods aangezicht in gebed en geloof en dankzegging tot de conclusie komt dat je mogelijk huwelijk kinderloos zal moeten blijven is dat geen verhindering om toch te trouwen.

Ik kan jouw vraag niet simpel met ja of nee beantwoorden. Jullie moeten hier samen mee voor Gods Aangezicht komen. En als jullie dat samen moeilijk vinden, vraag dan hulp in je eigen gemeente. Ik schreef al eerder: dit is maatwerk en deze last hoef je in een christelijke gemeente echt niet alleen te dragen.

Ik hoop dat je nu toch wat met dit antwoord kunt.

J. P. van den Brink

Ps. Er staan nogal wat artikelen op Refoweb die gaan over stellen waar een of beiden geen kinderwens hebben. Als je al deze verhalen leest merk je hoezeer elke individuele situatie maatwerk is. Houd er ook rekening mee dat je samen goed moet weten waar je aan begint. Niet zelden ontstaan er spanningen in een huwelijk omdat een stel begonnen is met het ontbreken van een kinderwens (bij beiden), maar naarmate de tijd vordert kan dat bij een van beiden sterk veranderen, niet zelden bij vrouwen waarbij het einde van de vruchtbare periode nadert.

Lees meer artikelen over:

gezinsvorming