Uw gedachten zullen bevestigd worden

Ds. L.W. Smelt / Geen reacties

24-08-2003, 00:00

Vraag

Wat wordt er bedoeld met Spreuken 16 vers 3: "Wentel uw werken op den HEERE, en uw gedachten zullen bevestigd worden." Ik doel met name op het gedeelte na de komma.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden. 

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

In de Statenvertaling luidt de tekst: "Wentel uw werken op den HEERE, en uw gedachten zullen bevestigd worden."

Hoe ga ik als dominee bij zo'n vraag te werk? Ik vergelijk deze tekst met andere vertalingen en parafrases. Dat geeft een bepaalde richting aan waarin je het moet zoeken.

Vervolgens ga ik met behulp van tekstverwijzingen in de Bijbel (die zijn niet in alle bijbeluitgaven opgenomen; in de kleine zakbijbeltjes bijvoorbeeld lang niet altijd; in de grotere bijbels wel; de trouwbijbel van je ouders bijvoorbeeld) en van een concordantie op zoek naar teksten die erop lijken. Ik vond de volgende:

Spreuken 16:1,2,7,9
Spreuken 3:5,6,7; 19:21; 20:24
Psalm 37:5; 55:5
Mat.6:25
Lucas 12:11-12
Fil.4:6
1 Petrus 5:7
1 Tim.6:8-10

Om bij die laatste tekst aan te knopen: Als jij vooral bezig bent met rijk willen worden, dan zijn dat verkeerde gedachten die je niet op God kunt wentelen. Dus dan moet je daar ook geen blijvende zegen van verwachten.

Op de achtergrond speelt de grondspanning: Hoe verhoudt zich het afhankelijk willen zijn van God met het bewust op je nemen van je eigen verantwoordelijkheid. Die spanning moet je niet opheffen door het ene tegen het andere weg te strepen. God wil geen robots, maar mensen die met een tot gehoorzaamheid bevrijde wil Hem dienen met vreugde. Onze werken zijn uitwerkingen van Gods kracht en genade.

Het is opvallend dat in onze tekst eerst over de werken wordt gesproken en vervolgens over de gedachten. Meestal gaan gedachten vooraf aan daden. Hoewel, een heleboel dingen doen we gewoon, zonder er veel over na te denken. Nu spoort de Spreukendichter ons aan om reeds onze werken op God te wentelen. Met andere woorden: wees in al je doen en laten afhankelijk van God. Leg Hem je plannen voor. Laat Hem je gangen toetsen. Wees open naar God toe. Doe geen dingen stiekem. Wees een open boek voor God.

Hoe dat moet? Oefen maar in het open boek zijn naar je vriend(in) toe of naar je ouders toe. Wat het daglicht niet kan verdragen, kan Gods licht zeker niet verdragen.

Het is in onze tijd niet vanzelfsprekend om met God te rekenen. De trend is: ieder doet wat goed is in eigen ogen. Wacht ook niet met het voorleggen aan God van wat je van plan bent tot je er zelf niet meer uit komt. Je doet God te kort als hij alleen een EHBO-God is, die moet bijspringen als jij het niet meer kunt of weet. Ken Hem in al (!) uw wegen en Hij zal uw paden recht maken!

Wijsheid toegebeden!

Ds. L. W. Smelt, Ede

Ds. L.W. Smelt

Ds. L.W. Smelt

  • Geboortedatum:
    01-06-1954
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Bodegraven
  • Status:
    Inactief
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik slik de laaste tijd wel eens Primolut, omdat ik bijvoorbeeld op vakantie ga en anders veel last zou hebben van mijn menstruatie. De laatste maand heb ik de pillen twee weken geslikt, ben daarna ges...
Geen reacties
24-08-2010
Voor na de bevalling van ons kindje ben ik me aan het verdiepen in het geven van vitamine k. Er is hier weinig (betrouwbare en evenwichtige) informatie over te vinden. De reguliere geneeskunde advisee...
9 reacties
24-08-2016
Ik ben nu op vakantie en lag met m’n neefje en een vriendin op bed. Midden in de nacht werd ik wakker nadat ik m’n vriendin had geschopt. Ze vertelden mij dat ik af en toe kreunde en allemaal dingen a...
Geen reacties
24-08-2018
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering