Beste dominees

Ds. A. Versluis / 5 reacties

Vraag

Waarom willen gemeenten altijd de beste dominees? Krijgen kandidaten die nog niet zoveel ervaring hebben in het werk, geen kans?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je ziet in het beroepingswerk inderdaad vaak dezelfde namen langskomen. Welke afweging een kerkenraad (en gemeente) daarbij gemaakt heeft, weten wij meestal niet. Misschien kijken gemeenten soms ook wat andere gemeenten doen, of letten ze vooral op de goede voordracht van een dominee. Daar kan een stuk werelds denken achter zitten, en dat is niet goed. Gelukkig krijgen kandidaten meestal ook een plaats. Door al het menselijke en zondige heen, is het immers de Heere die Zijn dienaren zendt, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil (DL I,3). En laten predikanten en kandidaten maar veel denken aan de woorden van Robert Murray McCheyne: "It’s not so much great talents that God blesses, as great likeness to Jesus."

Met vriendelijke groet,
Ds. A. Versluis

Lees meer artikelen over:

beroepingswerkpredikant
5 reacties
MUS
Wat is een goede dominee, een herder of een leraar, een evangelist of een profeet? Of misschien zelfs een apostel/zendeling of alles bij elkaar?

Vanuit de gedachte dat God aan alle mensen gaven geeft is de 'dominees-kerk-gedachte' wel wat vreemd. Waarom willen gemeenten dominees? Waar is dat hoofdstuk over 'beroepingswerk' in Handelingen? Ik snap wel dat de cultuur zo gegroeid is, maar daarom is het niet verkeerd om deze eens tegen het licht te houden.

Is 'Telkens wanneer u samenkomt, heeft iedereen wel een psalm, of hij heeft een onderwijzing, of hij heeft een andere taal, of hij heeft een openbaring, of hij heeft een uitleg. Laat alles gebeuren tot opbouw.' en 'En laten twee of drie profeten spreken, en laten de anderen het beoordelen.' (1 Kor. 14:26 en 29) praktijk in jouw gemeente?
plderoos
@ MUS Woorden uit mijn hart! Er staat ook ergens iets als: En aan Zijn gemeente heeft Hij gegeven herders en leraars .... Maar wij vinden dat ze minimaal universitair moeten zijn opgeleid, meerdere keren examen moeten doen, en een beroep moeten krijgen. We zijn wat dat betreft (ook al) een beetje dwalende. Maar ja, om daar nou een rel om te gaan schoppen ...
adriano313
God regeert,
Zonder hem komt niemand op een plek
En gebed van een rechtvaardige mag ook veel
Dus er is altijd genoeg mogelijkheid
Hallelujah, dank en prijs God voor alles
plderoos
@ Peerkloppe Zijn discipelen waren inderdaad niet universitair geschoold, maar van Jezus durf ik te beweren dat Hij nóg hoger was opgeleid :)

Welke gemeente is dat als ik het vragen mag?
MUS
@peerkloppe
Als refo evangelisch geworden of als evangelische op refoweb beland?