Evangelische vrienden

Ds. A.T. Vergunst / Geen reacties

Vraag

Mijn vriendin (24) en ik (21) zitten beiden met hetzelfde probleem. We hebben allebei verkering gekregen met een jongen met een evangelische achtergrond. Zelf zitten we beiden in de Gereformeerde Gemeente. Naarmate we langer verkering hebben komen ook de verschillen duidelijker naar voren. We hebben daar een aantal vragen over. In de evangelische gemeente is men de volwassendoop gewend, bij ons de kinderdoop. Als we terug lezen in de Bijbel kunnen we niet specifiek de kinderdoop terugvinden. Wel lezen we regelmatig dat mensen tot geloof kwamen en gedoopt werden. Wanneer en waarom is de kinderdoop ingesteld? Wij kunnen vanuit de Bijbel niet aan onze vrienden bewijzen dat de kinderdoop de juiste doop is. Verder hebben we de vraag wat we moeten doen als we niet qua geloof op één lijn kunnen komen. We hebben het gevoel dat wij achter onze relatie geen punt meer kunnen zetten omdat we beiden al te ver gegaan zijn op seksueel gebied. Beiden zijn we bang dat we qua geloof niet op één lijn komen (al weten we beiden dat het niet van de kerk afhangt maar van het echte geloof). We vinden het erg moeilijk om daar aan te denken, omdat we niet weten waar we dan goed aan doen. Moeten we toch een punt achter de relatie zetten of toch bij elkaar blijven omdat we voor God als het ware al getrouwd zijn? Kunt u ons wat tips en richtlijnen geven om met deze situatie om te gaan? Alvast hartelijk bedankt!

Antwoord

Beste vraagstellers,

Ik maak me grote zorgen over jullie. Jullie relatie is totaal verkeerd begonnen en nu zitten jullie al vol met vragen en zorgen over het meest essentiële aspect van een relatie, namelijk het geestelijke aspect. Ik kan jullie nu wel een lang verhaal schrijven waarom de kinderdoop totaal Bijbels is, maar dat heeft eigenlijk weinig met de kern van jullie diepste probleem te maken. Ik laat daarom die materie even liggen.

Allebei zitten jullie in de Ger. Gem., zo schreef je! Maar het lijkt wel alsof jullie een andere Bijbel hebben dan ik. Betekent Gods Woord echt wel iets in jullie leven? Ik weet wel dat onze cultuur het niet zo nauw neemt met de wil van God, vooral ook op het seksuele gebied. Het verbaast me niet meer dat ook binnen onze eigen kringen de seksuele normen totaal verlegd zijn. Wat me wel verbaast is dat daar zo makkelijk over gesproken wordt. Maar waarom denken jullie dat de Heere de intieme seksuele relatie alleen voor binnen het huwelijk gereserveerd heeft? Om te voorkomen dat jonge mensen in zulke situaties belanden waarin jullie nu zitten. Seksuele relaties heeft iets bindends; je geeft iets heel persoonlijks weg aan iemand; je kan het ook nooit meer terug nemen. Jammer, maar ook zondig. Lees 1 Thess. 4:1-7 maar eens heel aandachtig.

Wat jullie aan het doen zijn zal ik met een beeld vergelijken. Vergelijk het leven met een grote rivier waarin allerlei stromingen, boomstammen, en zelfs scherpe rotsen half onder het water zitten. Er zijn hele mooie en kalme stukjes in de rivier, maar ook woeste stukken. Wij moeten over het water van die rivier reizen. Er ligt een aantal bootjes die we moeten gebruiken. Ze zijn van verschillende kwaliteit. Er ligt er een bij die al een beetje verrot is; de roeispanen zijn wat krom en gebarsten. Anderen zijn schoon en zien er stevig uit.  Welke zouden jullie kiezen?

Waarschijnlijk hoef je geen twee keer te denken over die slechte boot. Toch is het wel mogelijk dat je het haalt met die boot. Zou je in die gamele boot stappen om de tocht over de wilde rivier te maken terwijl er zoveel andere goede boten liggen? Jullie zitten al in die gamele boot!

Ik hoop dat je mijn beeldend verhaal kan volgen. Vrienden, ik maak me enorm zorgen over jullie reis. Diep van binnen weet je dat de leer van de evangelische kring waar je vrienden vandaan komen niet met Gods Woord overeenkomt. De kinderdoop is dan nog niet eens het grootste probleem. De diepere waarheden en waarden van Gods Woord zullen heel anders worden beleden. Zulke zaken gaan niet weg en zullen juist in de kritieke momenten van het leven hun invloed laten gelden. Als je dan allebei in een tegenovergestelde richting denkt, dan komt er grote spanning en heel veel verdriet.

Ik adviseer je inderdaad een 'groot punt' achter je relatie te zetten. De gedachte die je opperde in de laatste zin dat “voor God je al eigenlijk getrouwd bent” vind ik totaal aanvechtbaar. Voor Gods oog zijn jullie beide "overtreders van Zijn heilige wet." Ik pleit van harte dat je zelf wijs genoeg bent om je binnenste overtuiging te volgen en niet verder te gaan op een weg waarin je Gods zegen niet kan verwachten.

Uit je vraag spreekt bezorgheid omdat je meer en meer erkent dat er grote verschillen in jullie denken over God en Zijn Woord zijn. Vroeger zeiden ze: Twee geloven op een kussen, daar slaapt de duivel tussen! Dat geldt nog vandaag.

Laat ik nog even verder praten over deze materie. Anderen lezen dit antwoord ook. Jonge vrienden, ik ben zelf ook niet schoon in dit aspect van mijn leven. Ik heb pijnlijke ervaringen gehad en de zonden van lang geleden zijn niet vergeten hoewel mag weten dat ze vergeven zijn. Daarom ben ik openhartig tegenover jullie. In je verkeringstijd hoort totaal geen seksueel gedoe. Waar dat wel gebeurt kan dat levenslange nare en verdrietige gevolgen hebben.

Ik vergelijk het seksuele aspect van ons leven met vuur. Vuur is enorm belangrijk. Het verwarmt, geeft gezelligheid maar het verbrandt en verminkt ook.  Niemand zal zo dwaas zijn om een vuurtje te maken op het bankstel in de kamer. Vuur in het huis hoort alleen maar in de haard. Daar zal het geen kwaad doen; het hoort alleen daar. Zo ook met de seksuele aspecten in onze relaties. Dat kan alleen maar veilig branden in de 'haard van het huwelijk.' Jullie hebben jezelf al verbrand door het uit het 'huwelijk' te nemen. Dat is zonde en daar moeten jullie schuld over belijden en Gods vergeving voor zoeken, maar ook afstand nemen van de weg die God heeft verboden.

Ten laatste, denk niet dat je met een relatie moet verder gaan alleen omdat je al seksueel actief ben geweest met elkaar. Dat is een totaal onvoldoende fundament voor een huwelijkse relatie. De opwinding van de seksuele relatie in het huwelijk is een heel mooi aspect. Op zich is daar niets zondigs in. God heeft ook dat aspect geschapen. Maar in het huwelijk is het seksuele maar een moment van het dagelijkse leven. Weet je waarom er zoveel echtscheidingen zijn? Omdat de meeste mensen hun huwelijk baseren op het seksuele aspect. Om het maar gewoon duidelijk te zeggen, het huwelijksleven wordt niet in het bed geleefd!

Ik wil graag wat meer schrijven over de kwestie van de kinderdoop. Als dat inderdaad je vraag blijft, dan hoor ik dat wel.

Hartelijke groeten,
Ds. A. T. Vergunst,
Nieuw Zeeland

Naschrift Redactie Refoweb:  Over de volwassendoop zijn al veel vragen beantwoord. Gebruik daarvoor het zoekprogramma in het archief van onze vragenrubriek en/of zoek in de rubriek Sacramenten.