Wie niet werkt, zal ook niet eten

Ds. L. Krooneman / 5 reacties

Vraag

Ik ben al lang werkloos, stuur veel sollicitatiebrieven, maar dat alles zonder resultaat. Er zijn mensen in mijn kerkelijke gemeente die openlijk in mijn gezicht zeggen dat in de Bijbel staat dat wie niet werkt, ook niet zal eten. Hoe moet ik hier mee om gaan?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je schrijft dat je al lang werkloos bent. Dat betekent dat je in moeilijke omstandigheden verkeert. Want het is heel vervelend elke keer weer op te merken dat iedereen aan het werk is en je zelf geen werk hebt. Daar komt nog bij dat je veel sollicitatiebrieven verstuurd hebt, maar dat alles zonder resultaat. Iedere keer weer die teleurstelling. Wat heb je juist in deze omstandigheden mensen om je heen nodig die je begrijpen. En wat is het dan moeilijk als juist mensen om je heen komen met dit soort uitspraken.

Er zijn mensen om je heen die openlijk in je gezicht zeggen dat in de Bijbel staat dat wie niet werkt, ook niet zal eten. Het is heel triest als dit soort dingen gezegd worden. En dan nog wel openlijk in je gezicht. En dan ook nog vanuit je kerkelijke gemeente. De christelijke gemeente hoort toch een afspiegeling van Jezus Christus te zijn?

Tegen deze mensen mag je zeggen dat ze de Bijbel niet moeten misbruiken. Zo wordt wel vaker de Bijbel misbruikt. Er wordt dan wel een tekst genoemd, maar zonder die tekst uit te leggen vanuit de context. Paulus noemt in 2 Thess. 3:10 dat als iemand niet wil werken hij ook niet zal eten. En dan moeten we niet stoppen, maar verder lezen. We lezen in vers 11 dat Paulus het hier heeft over mensen die ongeregeld wandelen. Mensen die bewust niet werken, maar bezig zijn met nutteloze dingen. Mensen die ervoor kiezen om niet te werken. Dat is een hele andere situatie dan de situatie waarin jij verkeert. Het is niet jouw bedoeling om niet te werken. Je doet er juist alles aan om werk te vinden. Want je stuurt veel sollicitatiebrieven. Daarom zou Paulus dit tegen jou niet gezegd hebben.

En verder mogen we bidden voor mensen die wel Bijbelteksten lezen, maar die Bijbelteksten niet vanuit de context lezen en dus op een eigen manier uitleggen. Weet tenslotte dat er een God in de hemel is Die beter te vertrouwen is dan mensen. Vest op prinsen geen betrouwen. Maar zalig ben je als je Jakobs God tot Hulp hebt. Tot Hem mag je gaan om troost en uitkomst te vinden. Hij weet ook van jouw situatie af.

Ik wens je toe heel dicht te leven bij Jakobs God!

Met een hartelijke groet,
Ds. L. Krooneman

Tags in dit artikel:

werkloosheid
5 reacties
89avkr
Weer een geval van slecht lezen en citeren van die gemeenteleden, er staat namelijk: ..."dat zo iemand niet wil werken, hij ook niet ete".
Iets niet willen is inderdaad wat anders dan niet kunnen, hierin heeft de ds ook helemaal gelijk.
Door onkunde kunnen we iemand snel schade toebrengen, dat blijkt hier maar weer eens!
CrA
Zoals ds. aangeeft mag je tegen deze mensen zeggen, dat ze de Bijbel misbruiken. Maar dat niet alleen, ze hebben je vals beschuldigd. Nu hoef je niet op je strepen te gaan staan, maar je mag wel vragen of ze hun woorden terug willen nemen, want het is niet alleen een stukje gerechtigheid naar jou toe maar ook dat ze met zichzelf in het reine kunnen komen.
mortlach
Het is vervelend als je inzet om werk te krijgen zo weinig vruchten afwerpt. Een goed CV en goede begeleidende brief zijn heel belangrijk als je wilt opvallen. Het zou kunnen dat je brieven en CV geen goed beeld van je geven en dan verdwijn je helaas ergens in de grote stapel.

Met je theologische probleem kan ik je niet helpen, maar ik werk professioneel met tekst en ik heb vaker mensen geholpen met hun CV/brief. Misschien kan ik dat ook voor jou doen. Contactgegevens zijn ongetwijfeld op te vragen via de redactie en ik ben ook via het forum bereikbaar onder dezelfde naam.
Omega
Mooi gebaar @Mortlach.
mortlach
Je ziet nu eenmaal vaak dat mensen CV's en brieven schrijven zoals ze dat 10-20 jaar geleden op school hebben geleerd, met als gevolg gruwelijk ouderwetse resultaten. Als er geen hyperlinks of wat kleur in je CV staan, doe je iets niet goed. En het is een stuk makkelijker een CV voor een ander te schrijven dan voor jezelf. :-)