Met de kinderen in bad (2)

drs. J(oke) Ronner-Wattel / Geen reacties

Vraag

Als wij douchen komen onze kleine kinderen (peuterleeftijd) soms de badkamer in. Ik zelf zie er ook geen kwaad in om bijv. met de kinderen in bad te gaan, waar ze erg van genieten. Nu hadden mijn man en ik er pas een discussie over. Volgens hem zegt de Bijbel dat dit niet mag, omdat je kinderen je schaamte niet mogen zien. Weet u wat de Bijbel hierover zegt?

Antwoord

Waarschijnlijk bedoelt je man de teksten uit Exodus die over het bedekken van je schaamte gaan. In Exodus 20:26 en Exodus 28:42 wordt gesproken over het voorkomen dat een ander je schaamte ziet. In de Nieuwe Bijbelvertaling wordt gesproken over het niet laten zien of bedekken van je geslachtsdelen. Kleding en manier van lopen moeten voorkomen dat de geslachtsdelen voor anderen zichtbaar zijn. Duidelijke taal dus. Overigens gaat het wel om de omgang tussen volwassenen, over kinderen wordt in deze teksten niet expliciet geschreven.

Je vraagt je af of het verkeerd is dat je kinderen je in de badkamer of in bad naakt zien. Kinderen in de peuterleeftijd kennen nog geen schaamtegevoelens. Geslachtsdelen zijn voor hun geen andere lichaamsdelen dan handen en voeten en de verbinding met seksualiteit is er al helemaal niet. Je kinderen genieten ervan om samen met je in bad te gaan en dat kan mooi zijn, want lichamelijk contact is erg belangrijk voor hun ontwikkeling. Waarmee ik niet zeg dat samen in bad gaan moet, het hangt er vanaf wat je zelf prettig vindt. Ook op andere manieren kun je lichamelijk contact met je kinderen hebben.

Als kinderen wat groter worden, leren ze wat gepast is en wat niet. Een peuter die bijvoorbeeld een keer in zijn blote billen door het huis loopt, vertoont bij zijn leeftijd passend gedrag en kent geen schaamte. Een wat ouder kind (kleuter) heeft geleerd dat hij dat niet meer moet doen en kent ook schaamtegevoelens. Een kind dat schaamtegevoelens heeft ontwikkeld kan op een gegeven moment zich ongemakkelijk voelen bij het samen met zijn ouders in bad te gaan. Ook kan het zien van de geslachtsdelen van volwassenen vragen oproepen waar je gezien zijn leeftijd en ontwikkeling nog geen antwoord op wilt geven.

Ik zou adviseren om te genieten van het samen in bad gaan met heel jonge kinderen, maar er mee te stoppen zodra kinderen wat ouder worden.

Drs. Joke Ronner-Wattel

Lees meer artikelen over:

naaktopvoedingpeuter