Vergevingsgezind

Ds. C.J. Droger / 10 reacties

Vraag

Ik wil jullie graag iets voorleggen waar ik al een tijd lang over nadenk. Mijn vriendin is in haar jeugd (op ca. zevenjarige leeftijd) door de broer van een vriendin misbruikt. Gelukkig is het niet een heel ernstig vergrijp geweest en is het bij een keer gebleven. Mede door dit voorval (misschien wel geheel) is het leven van mijn vriendin nu ongemerkt een puinhoop. Hiervoor is ze in behandeling, daarom zal ik hier verder niets over schrijven. Bij iemand anders uit dezelfde familie is ook sprake geweest van misbruik. Dit is toen naar buiten gekomen. De dader heeft toen alles ontkend. Het is hem toen ondanks dat vergeven en er is geen aangifte gedaan. Dit voorval is nog niet naar buiten gekomen, aangezien ik eigenlijk de enige ben die het verder weet. De vraag waar ik mee worstel gaat over vergeving. Op de site kon ik niet echt een bevredigend antwoord vinden. Vergeving is de grootste kracht op aarde. Mijn vriendin is bereid om het te vergeven en ik ben dat ook, maar schiet vergeving dan niet het doel voorbij? Jezus zegt dat wij elkaar moeten vergeven zoals Hij ons vergeven heeft. God vergeeft ons toch ook niet wanneer wij onze zonden niet in Zijn Licht brengen, maar deze ontkennen? Als wij de dader niet met zijn daden confronteren en hij geen berouw heeft, kunnen wij wel vergevingsgezind zijn, maar is vergeving dan zo'n grote kracht? Is het niet beter om contact te zoeken met de dader en deze te vergeven en het te vergeten als hij hulp zoekt? Deze jongen heeft toch hulp nodig en vergeving zou hem toch kunnen helpen om deze stap te maken? Wat is wijsheid in deze zaak?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hartelijk dank voor je vraag. Je stelt een trieste werkelijkheid aan de orde. Een probleem waar veel mensen mee worstelen. Wat moet je doen richting een dader van seksueel misbruik als dat al lang geleden is en hij er zelf niet op terugkomt?

Mijn persoonlijke visie is dat vergeving schenken zonder gesprek niet nodig is. Inderdaad, God vergeeft onze zonden ook alleen nadat we die aan Hem hebben beleden (Ps. 32:5; Spr. 28:13; 1 Joh. 1:9). Ik denk dat het onder mensen ook zo toe mag gaan. Willen jullie de dader echt kunnen vergeven, dan zal er een gesprek met hem moeten komen. En tijdens dat gesprek zal hij geconfronteerd moeten worden met zijn daad in het verleden (gelukkig is het bij één keer gebleven!) en met de ernstige gevolgen ervan. Die zijn niet gering. Je zou dan aan hem kunnen vragen: reageer hier eens op, wat vind je hiervan? Afhankelijk van zijn reactie kun je wellicht verder komen. Als hij ontkent of het voorval bagatelliseert (zij lokte het uit, zij vond het ook fijn) of iets dergelijks, dan hoeft er geen sprake van vergeving te zijn. Dan kun je het laten rusten en zeggen: dan laten we het nu verder voor jouw verantwoording wat je hebt aangericht. In dat geval kunnen jullie de zaak in Gods handen leggen en alles aan Hem overgeven. Daar wil Hij dan rust op geven. Belijdt de dader dat hij fout was en betreurt hij van harte de nasleep ervan, dan zal hij zelf om vergeving vragen. En dan mogen jullie die aan hem geven. En dat zal inderdaad een grote kracht zijn in jullie en in zijn leven. Ik denk dat je vriendin ook een grote sprong vooruit zal maken in haar behandeling. Leg deze dingen maar aan de HEERE voor en probeer zo te handelen. Wie weet wat Zijn uitkomst is!

Hartelijke groeten en veel sterkte voor de toekomst!

Ds. C. J. Droger

Tags in dit artikel:

belijdenseksueel misbruikvergeving
10 reacties
1a2b3c
Een artikel hierover dat m.i. alle Bijbelse teksten die over vergeving gaan recht doet: http://baarsen.com/teksten/overgeven.html
Daniel
De HEERE vergeeft veel, maar niet alles, vragenstelster, ik wens u veel wijsheid en God's zegen, blijf trouw aan de HEERE.
mhn
ik snap de vragenstelster helemaal...! zelf ben ik ook op jongere leeftijd 'misbruikt' door een familielid. gelukkig heeft die persoon wel vergeving gevraagt en hebben we weer een goede relatie als fam.
Johan00297
Toch begrijp ik het stukje over vergeven niet, God vergeeft onze zonden ook alleen nadat we die aan Hem hebben beleden.... dus als ik 1 zonde niet belijd... een zonde waar ik niet bewust van ben, maar wel zonde is....... betekent de dood, want het is immers een zonde tegen God.
Ik denk dat God nog veel vergevingsgezinder is!!
Ikzelf heb ook mensen moeten vergeven, zonder gesprek, ik wil er sowieso niet van wakker liggen, ik laat het aan God over(niet als hij krijgt zijn straf toch wel, maar in liefde overlaten), daar heb ik rust in, wat ben ik als mens om mijn hart bezwaard te maken over wel of geen vergeving schenken...
Moet er recht gesproken worden door justitie ofzo, dan moet er recht gesproken worden, maar dat staat los van het vergeven.
linneke
ik begrijp Johan00297 wel.

Er is toch verschil in vergeven en verzoenen?
plderoos
Johan, je hebt, van je eerste tot je laatste zin, he-le-maal gelijk!
Jo24
Wat als je de dader niet durft aan te spreken. Dat je gaat twijfelen aan wat er precies is voorgevallen terwijl je het wel 100% zeker weet. Hij toen het gebeurde aangaf dat je het zelf wilde. De dader jong was en vroeger geen seksuele voorlichting en begeleiding heeft gehad. Voor jezelf is het dan wel beter om het te vergeven, (ook al heb je er niet over gepraat,) zodat je weer verder kan met je leven.
vraagteken
Nee, je bent niet de enige. Ik heb bijna een afschuw gekregen van het woord vergeving door alle psychische manipulatie waar het voor gebruikt wordt.
1a2b3c
Vergeven sluit straf niet automatisch uit. Bij een misdaad moet jewoon aangifte doen, terwijl er dan toch sprake kan zijn van vergeving.
Laurie
Lief mens,

Je schrijft: gelukkig is het geen ernstig vergrijp geweest. En ik denk wel dat ik weet wat je daar mee bedoelt. Maar de gevolgen voor het slachtoffer bepalen de ernst van het vergrijp.
Leeftijd 7 jaar!! Wat is dan niet ernstig te noemen. De gevolgen......? Ik ben een vrouw van 42 jaar die na jaren van niet ernstig vergrijp, nu na 16 jaren langzaamaan een 'eigen' leven kan leiden. Maar mijn wantrouwen ten opzichte van de man (sorry voor alle mannen, het was een man bij mij), mijn onzekerheid, mijn mijzelf altijd waardeloos voelen, dat gaat niet meer voorbij, daar moet/heb ik mee leren leven.

Over vergeving, want dat is je vraag, ik schrijf nu een stukje over uit een cathechismuspreek:
(Het is oud woordgebruik, lees rustig en lees het nog eens en nog eens over)
'Maar indien gij niet vergeeft, zoo zal uw Vader, die in de hemelen is, ook uwe misdaden niet vergeven.'
(Dit is een ernstig stuk, maar wel de waarheid van De Schrift, maar lees verder):
Maar Mijne Geliefden, moeten wij dan iemand die ons verongelijkt (lees hier misbruikt) heeft, niet vergeven, voordat het hem leed is? (en dan volgt het antwoord van waaruit ik mijn leven weer mocht gaan opbouwen), antw. ja wel, vergeven in het hart, maar zulks behoeft men die persoon in sommige gevallen niet te verklaren, voordat hij zijn leedwezen betuigd en betoond heeft.
en dan verder,
Hen dan, die ons beleedigd hebben (lees hier misbruikt), moeten wij door alle middelen, zelfs door tussenkomst van andere vrienden trachten te overtuigen. Maar willen zij volstrekt niet tot bekentenis komen, en geene verbetering aan de dag leggen, dan moet men de zaak den Heere overgeven, en men mag zich van eene al te groote gemeenzaamheid met dezulken afzonderen. Dit, om geen schijn te geven, dat men hunne daden goedkeurt, of opdat zij niet mochten denken in het geheel geen kwaad gedaan te hebben. Maar wanneer zij hunne schuld gaarne belijden willen, moet men nog gewilliger zijn, om hun dezelve te vergeven dan zij om die te belijden, en boven alles hun nimmer kwaad toe wensen en hen doen, gelijk wij zouden wensen in gelijk geval behandeld te worden.

Dit was voor mij de sleutel. Omdat ik heel mijn leven moeite heb gehad met dat vergeven. en in mijn geval met het eert uw vader en uw moeder.
Hoewel er geen contact is, nochtans eer ik mijn vader en mijn moeder door zo proberen te leven zoals God wil dat ik leef. En ik heb vergeven, maar in mijn hart en beleden aan God. Tegenover mijn vader zal ik dat doen als hij berouw mag tonen. Want dat staat vast, indien gij uw zonden belijd EN nalaat.

Ik hoop dat ook jij hier wat aan mag hebben.

Veel sterkte,
Laurie