Straatkrantverkopers (2)

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Nog even terugkomend op de straatkrantverkopers... ik heb inderdaad geprobeerd iets van het evangelie door te geven, maar deze mensen beheersen zeer slecht het Nederlands. Ik geef ze meestal 5 euro, maar pas had deze mevrouw een verhaal over geldnood omdat haar moeder in Bulgarije gestorven is vorige week. Dat ze geld nodig had omdat ze dakloos dreigde te worden. Ik ga me er ongemakkelijk bij voelen omdat ik de juistheid, ook door taalproblemen, niet kan inschatten. Wat moet ik hiermee? Echte nood moet gelenigd worden, maar ook ik ben geen geldezeltje en wil niet dat er onnodig van me wordt geprofiteerd.

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik kan me je ongemakkelijke gevoel goed indenken. Persoonlijk ben ik er dan ook van overtuigd dat er andere kanalen zijn waar deze mensen terecht kunnen. Er zijn ook andere kanalen waar jij je geld op een verantwoorde manier kunt geven.

Nogmaals: een krantje kopen is m.i. goed, maar zomaar geld geven vind ik onverstandig. De één zal er goede dingen mee doen, maar de ander koopt er drugs of alcohol/tabak voor.

Ik zou zeggen: neem in dit geval je gevoel serieus.

Groetjes,
J. M. Strijbis