Man heeft contact met andere vrouwen

Ds. A. de Lange / 7 reacties

Vraag

Ik heb een dringende vraag waar een snel antwoord echt noodzaak is. Mijn man heeft mij na lange tijd verteld dat hij een chatverslaving (met voornamelijk vrouwen) heeft en dat hij hier al mee kampt van voor ons huwelijk. Zelf heb ik altijd het gevoel gehad dat er iets niet klopte waardoor ik wat wantrouwig was tegenover mijn man. Toch hebben we drie kinderen ontvangen en zegt hij ook van mij te houden. Begin dit jaar zei hij te willen scheiden en op dat moment heeft hij contact gekregen met een jonge vrouw/meisje waar hij inmiddels ook mee belt en die tal van problemen heeft. Echter, onze relatie ging na lange tijd weer steeds beter, waardoor mijn man dat contact wil beëindigen en voor onze relatie wil gaan, maar het lukt hem niet en hij is heel bang weer terug te vallen...

Door zijn openheid ben ik behoorlijk van mijn stuk gebracht. Hij zegt van mij te houden en dat hij voor mij en de kinderen wil gaan, maar ondertussen lukt het hem ook niet om er mee te stoppen en hij is bang het meisje pijn te doen aangezien ze zegt dat ze zichzelf soms snijdt en omdat ze een heel moeilijk verleden heeft en zelfs zou zijn verkracht. Hij heeft haar nog nooit real life ontmoet en ze is ruim twaalf jaar jonger dan mijn man, maar hij had haar gezegd dat hij met haar opnieuw een leven wilde beginnen. Hij heeft haar intussen op de hoogte gebracht dat hij voor het gezin wil gaan, maar ze blijft contact zoeken en mijn man wil haar dan weer niet teleurstellen. Ik zie hem er echt mee worstelen, maar weet niet goed wat te doen.

Aan de ene kant ben ik erg blij dat hij na al die jaren eerlijk durft te zijn, maar ik voel me ook erg gekwetst. Door de drukte met kleine kinderen hebben we onze koppen in het zand gestoken... Ik wil heel graag op een bijbelse manier aan hem vasthouden, maar hoe kan ik hem helpen (behalve veel gebed en vertrouwen op God)? Hij gelooft zelf door diverse omstandigheden niet meer in God, zegt hij. De duivel heeft hem volledig in zijn macht en is vreselijk sterk. Hebben jullie adviezen? Ik heb ook gebed nodig voor de momenten dat ik zelf de moed niet heb. Zijn hier mensen die dat willen doen?

Antwoord

Je man is overspelig bezig (geweest) en jullie verkeren in de fase dat jullie toch weer aan het werken zijn om met jullie huwelijk en gezin verder te willen. Dat is een Bijbels streven zoals je het zelf ook noemt. Het is goed dat je je man ondanks zijn ontrouw toch vast wilt houden.

Het is ondertussen niet vanzelfsprekend dat je met hem verder wilt en ik denk ook niet dat je het hem al te gemakkelijk moet maken. Misschien is dat wel één van de mankementen in jullie verhouding, dat jullie tamelijk vanzelfsprekend met elkaar zijn omgegaan. Je man heeft jou laag behandeld, door de chatgesprekken van jaren en door te denken over een scheiding en een ander te beloven opnieuw met haar te willen beginnen. Het is vanzelfsprekend dat je je gekwetst voelt. Dat mag je hem best laten voelen.

Ik raad je aan om hem een duidelijk ultimatum te stellen: je stopt met de contacten, of we kunnen niet samen verder. Ik steun je erin dat je verder wilt in je huwelijk. Maar dan mag je ook best vechten voor een GOED huwelijk en je moet geen genoegen nemen met een beetje pappen en nathouden.  Gezien het feit dat je in het geval van je man praat over een jarenlange chatverslaving zou ik denken dat je man een therapie moet volgen om daar echt vanaf te komen. Anders begint hij er na een tijdje afstand genomen te hebben toch zo weer aan. Dat patroon lijkt zich ook nu af te tekenen, al schuift hij de schuld op dat meisje/die vrouw, die hem niet los wil laten.

Ik krijg de indruk dat je man op verschillende punten zwak staat: op het punt van de trouw aan jou, op het punt van de chatverslaving, op het punt van het zich laten inpakken door een claimende jongere vrouw, die een heleboel heeft meegemaakt, en op het punt van het geloof. Het is zaak dat hij gaat inzien dat het anders moet en kan. Naast de therapie om van de chat-verslaving los te komen voor je man,  zou ik ook huwelijkstherapie voor jullie beiden als heilzaam zien.

Gebed en vertrouwen op God. Dat zijn zaken die je zelf al noemt als de dingen die nodig zijn wil je op een Bijbelse manier aan je man kunnen vasthouden.  Probeer de hiervoor genoemde weg ook in afhankelijkheid van God te gaan. Hij wil je erin helpen.

Je vraagt aan anderen om ook voor je te bidden. Ik doe dat. Maar ik wil die vraag graag ook voor iedereen neerleggen die dit leest. Bid voor deze  vrouw, dat ze heling ontvangt van haar pijn en dat ze nieuwe liefde en bereidheid ontvangt om er voor haar man te zijn en dat ze inzicht ontvangt hoe ze er voor hem kan zijn en moed om hem te confronteren met zijn ontrouwe gedrag naar vrouw en kinderen. Bid voor haar man, dat hij de Heere zal geloven en erkennen en dat hij definitief losraakt uit de strik van satan, waardoor hij jarenlang aan het chatten was en momenteel een jonger iemand de ruimte blijft geven om zijn huwelijk te helpen ondermijnen. Bid dat hij weer nieuwe liefde ontvangt voor vrouw en kinderen en dat hij aan zijn trouwbelofte  uitvoering zal geven. Bid ook voor het verkrachte meisje dat niet weet waar ze het met haar pijn moet zoeken.

Veel sterkte!

Ds. A. de Lange, Nieuw-Lekkerland

Lees meer artikelen over:

overspel
7 reacties
Lecram
Als hij een relatie met die andere vrouw aan gaat, komt hij ook in grote problemen terecht, dat moet hij goed beseffen. Die vrouw heeft een psychisch probleem en dat los je niet op als partner. Daar word je in mee gezogen.
Als hij echt bang is dat die vrouw zichzelf iets aan doet als hij het contact verbreekt, kan hij haar beter in contact brengen met een professionele organisatie en er zelf tussenuit gaan. Hij is niet voor haar verantwoordelijk, maar wel voor zijn eigen vrouw en kinderen.
Veel sterkte!
Timo_
Beste vragenstelster,

Wat een verhaal! Natuurlijk dragen we je op in onze gebeden. Heel veel sterkte en wijsheid gewenst.
AHHK76
Helemaal eens met het antwoord en de reacties. Jouw man heeft proffessionele hulp nodig en jullie hebben relatietherapie nodig. Het meisje waar hij contact mee heeft, heeft hulpverlening nodig. Jouw man kan en mag haar problemen niet oplossen!
En ik denk dat jij zelf ook individuele hulp en steun nodig hebt... om met deze situatie om te gaan, dingen te verwerken en op te komen voor jezelf en grenzen te stellen naar jouw man toe.
Misschien kun je ook eens kijken op www.kostbaarvaatwerk.nl voor contact met vrouwen die in een zelfde situatie zitten als jij en...voor informatie hoe je met dingen om kunt gaan.
Je hoeft sowieso niet te accepteren dat jouw man verder gaat met deze verslaving en contacten!
Ik zal ook voor je bidden.
Maar bidden betekent niet dat je alles moet accepteren en over je heen laten komen. Je mag daadkrachtig zijn! Sterkte!
Jeremiah
Pure chantage, uw man heeft gelukkig voor het gezin gekozen. En dat zijn virtuele vriendin zich zelf snijdt kan uw man toch niets aan doen? Nuchter zijn en radicaal afkappen dit contact!

Zou zomaar kunnen dat die griet aan de andere kant van de lijn nep is.
http://www.singlessite.nl/700-datingsites-misleiden-bezoekers-met-nepprofielen/
loisa
Wat een verdriet, pijn en intense onmacht zul je ervaren! Heel heftig om te lezen.
In gedachten sla ik een arm om je heen.

Terecht wordt er opgemerkt dat je boos mag zijn. Je man heeft je (voor Gods aangezicht!) met een eed TROUW belooft. Misschien ervaar je die boosheid (nog) niet. Maar laat je emoties er maar gewoon zijn, dat mag. Je hoeft je niet anders voor te doen, of je gevoelens weg te stoppen.

Je man schuift de schuld op het meisje, terwijl hij fout is geweest door met haar te chatten.
Als je als getrouwde, volwassen man omgaat met een jong, kwetsbaar meisje dat bovendien veel heeft meegemaakt, is dat niet alleen (een vorm van) overspel, maar ook misbruik.
Zijn intenties kunnen goed en oprecht geweest zijn, maar hij heeft haar van hem afhankelijk gemaakt.
Hij haar gezegd dat hij met haar een nieuw leven wil beginnen. Dan heeft hij haar ongetwijfeld ook verteld hoeveel ze voor hem betekent.
Ja, hij heeft haar hiermee hoop gegeven, op een manier die totaal onjuist is! Dat is heel pijnlijk.
Je man kan het meisje niet zomaar loslaten voor hij dit inziet, en haar zijn excuses aanbiedt.
Anders kunnen zowel je man als dat meisje niet verder, en is het moeilijk te stoppen.

Ik denk dat, naast psychologische hulp, ook pastorale zorg belangrijk is. Voor jou en je man, maar ook voor het meisje.
Dat kan de dominee zijn, of iemand uit de kerkenraad waar je vertrouwen in hebt.

En verder.. je man is een stap verwijderd van de Heere Jezus.
Zolang er leven is, is er genade, en zolang er genade is, is er HOOP!

Veel sterkte, en van harte Gods nabijheid toegewenst.
dorual1
Heftig en je krijgt een plek in mijn gebed! Ondanks alles - en inderdaad je hoeft niet alles te accepteren - vind ik het een hoopvol deel van je verhaal dat hij zijn stiekem gedrag heeft opgebiecht. Ook ben ik blij dat je schrijft dat hij bang is terug te vallen. Daar kun je bij aansluiten, en hem daarin hulp bieden. Rigoreuze maatregelen kunnen nodig zijn: ander telefoonnummer, e-mail adres, verwijderen chat account, etc. Computer (tijdelijk) afsluiten .... Kan allemaal heel moeilijk zijn vanwege allerlei praktische bezwaren, maar soms moet wat zwaar weegt ook extra gewicht krijgen.
Het meisje in kwestie heeft ook hulp nodig. is dat te regelen? Moet jij niet op je nek nemen, maar als er naam, telefoonnummer, e-mail adres bekend is zou je kunnen overwegen een derde in te schakelen?
Edwin1968
Ik zie dat je een hele lieve vrouw bent en dat je in alles van de HERE afkelijk bent.Ik heb zelf een goede relatie met mijn vriendin en DV in mei 2017 trouwen.Ik weet wat je voelt.Heb ook stress gehad in huwelijk en daarna was ze ineens overleden.Ik gun jou zeker een goede,lieve en bovenal dat God jullie weer samenbrengd zoals in een fijn huwelijk.Dat mag je ook wel hebben na zoveel ellende.Dat met dat meisje wat hij gedaan heeft is niet goed maar hopelijk ziet hij dat in evenals zijn chatverslaving met andere vrouwen.Ik ga aan God vragen of Hij jou en je man weer echt samenbrengt en tot Zijn eer mogen leven.En je kindjes weer samen zijn met vader en moeder.Ik ga ook heel speciaal voor jou bidden mijn zr. in het geloof.Dat de Here je vasthoud en helpt.Schuil maar bij Hem die ontzettend veel van je houdt.Bovendien heb ik in mijn jeugd zoveel meegemaakt dat ik ondanks mijn angststoornis toch bij God ben gaan schuilen.De Here weet hoe je je voelt.Hij kent je van top tot teen.Ps 139.Dit is ook voor jou een mooie Ps.En wat de Toekomst brengt weet God.Bij Hem ben je veilig.Zeker weten.