Trouwen in Ger.Gem. of HHK

M.H. Eckhardt / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend en ik hopen over een aantal maanden te gaan trouwen. Mijn vriend komt uit de Hersteld Hervormde Kerk en ik uit de Gereformeerde Gemeenten. Nu wilden wij door de Ger. Gem.-dominee getrouwd worden en dan in ons huwelijk gaan zoeken naar een passende gemeente waar we ons allebei thuis voelen. Dit kan niet voor de trouwdag i.v.m. de grote afstand die wij hebben tussen onze ouders en ons toekomstig huis.

Nu heeft de dominee aangegeven dat hij wil dat wij eerst een keuze maken. Maar voor ons voelt het nu of wij gedwongen deze keuze moeten maken en anders op zoek moeten naar een andere dominee; maar dan blijft het voor ons een grote vraag waar wij later willen gaan kerken. De relatie beëindigen om deze reden zouden wij allebei heel erg vinden, maar we weten ook niet zo goed hoe we hier anders tot een beslissing kunnen komen. Hoe denkt u daar over?

Antwoord

Best bruidspaar-in-spé,

Jullie vraag is niet onduidelijk. Toch is het voor mij moeilijk om een oordeel te vormen over jullie probleem en zeker over het standpunt van de predikant. Een paar vragen leg ik jullie daarom voor. Daarbij een paar adviezen.

De eerste vraag is of jullie toch niet al te gemakkelijk de keus voor een kerkelijke gemeente uitstellen. Het is begrijpelijk dat deze moeilijk te maken is, maar waar een wil is, daar is een weg. Veel diensten zijn tegenwoordig op afstand te beluisteren. En waarom niet ter plaatse eens kerkdiensten bezocht of contact gezocht met leden of ambtsdragers ter plaatse? Maar het zij toegegeven, je moet niet zomaar over één-nacht-ijs gaan wanneer je je wilt aansluiten bij een andere gemeente.

Dat brengt me bij de tweede vraag; is jullie probleem wel geloofwaardig voor de predikant? Hoe groot is het wederzijds vertrouwen? Je schrijft dat het “voelt” alsof je gedwongen wordt een keus te maken. Hangt de inwilliging van jullie verzoek ook af van de keus zelf? Ik ga ervan uit dat dit niet zo is. Als de predikant ervan overtuigd is dat het jullie te doen is om een prediking naar Schrift en belijdenis, dan zal het voor hem toch niet onoverkomelijk zijn om op jullie verzoek in te gaan?

Maar stel dat dit om een of andere reden niet het geval is, dan is het mijn vraag of de predikant van de Hersteld Hervormde Kerk dan niet bereid is om jullie huwelijk te bevestigen. Ik vind het opmerkelijk dat jullie deze overweging niet noemen. Of levert dat bezwaren op bij jullie of in de familie? Overweeg die mogelijkheid nog eens. En dan lijkt het me verstandig dat je dat doet, nadat je eerst de predikant van de Gereformeerde Gemeente voor een gesprek vraagt.

Het meest belangrijk is dat jullie samen geestelijk één zijn, ook als het gaat om het maken van een kerkelijke keus. Bezint eer ge begint, zeker in de voorbereiding op jullie huwelijk. Wees eerlijk naar elkaar, maar bovenal tegenover de Heere, Die man en vrouw als met Zijn hand samenbrengt. Zijn wil is dat jullie Hem ook in deze omstandigheden nodig hebben en Hem bidden om de juiste beslissing te nemen.

M. H. Eckhardt

Lees meer artikelen over:

trouwdienst