(...) Als je stopt met Seroxat, hoe weet je dan of de depressie terugkomt of dat...

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Geachte heer Van Wolswinkel, ik heb twee vragen die u hopelijk kunt beantwoorden: 1. Als je stopt met Seroxat, hoe weet je dan of de depressie terugkomt of dat je tijdelijke onthoudingsverschijnselen hebt waar je ‘doorheen’ moet? En is trouwens het feit dat je onthoudingsverschijnselen krijgt niet een bewijs dat het middel wel verslavend is? 2. Hoe kun je (definitief) van aften afkomen?

Antwoord

1.Na lange tijd gebruik van Seroxat sputtert het lichaam bij veel mensen, wanneer je in één keer stopt. Dat is ook de reden dat geadviseerd wordt geleidelijk af te bouwen. De verschijnselen van te snel stoppen kunnen zijn:slaapstoornissen, gevoelsstoornissen, duizeligheid, angst, onrust, misselijkheid en transpiratie. Het vervelende is, dat deze symptomen veel lijken op de klachten waarvoor je het middel begint te slikken. Belangrijk is het volgende: Een middel als Seroxat komt langzaam op gang, bijwerkingen zijn er snel, de echte werking pas na weken. Bij het stoppen is het niet anders: de lichamelijke reactie is er snel, maar de echte werking (het antidepressieve effect) verdwijnt in enkele weken. Snelle klachten zullen dus in het algemeen onttrekkingsklachten zijn. Wanneer na dagen tot weken angst en somberheid ontstaat, zal dat kunnen wijzen op het nog niet zonder het geneesmiddel kunnen.

2. Het optreden van onthoudingsverschijnselen is absoluut geen bewijs dat het verslavend is. Er zijn heel veel geneesmiddelen die reactie geven, wanneer je het middel langere tijd hebt geslikt, bv. de groep betablokkers is daar bekend om.
3. Het is onbekend hoe aften ontstaan. Een aft is na 1-2 weken verdwenen, daar helpt verder geen middel aan. Hooguit kun je de hinder door de aft verlichten. Er zijn aanwijzingen dat Zendium tandpasta preventief zou
werken, maar erg hard is dat allemaal niet.
Drs. N. Wolswinkel

Tags in dit artikel:

medisch