Gele tanden

Redactie Refoweb / 15 reacties

Vraag

Mijn man heeft last van hele gele tanden. Toen wij trouwden heeft de tandarts ze weer heel mooi wit gemaakt. Mijn vraag: is er ook tandpasta te koop zodat je dit af en toe zelf kunt doen?

Antwoord

Zie voor het antwoord deze url.

15 reacties
Pompelmoen
Het verbaast me dat tandarts Hoek zo luchtig doet over het chemisch bleken van je tanden. Dat gebeurt vaak met waterstofperoxide - inderdaad, hetzelfde middel waarmee haar wordt geblondeerd. Je glazuur wordt met iedere bleking aangetast (poreus) - en dan ben je uiteindelijk alleen maar verder van huis! Doordat je glazuur beschadigd raakt, worden je tanden steeds gevoeliger voor aanslag.

Wat mij heeft geholpen is een huismiddeltje uit grootmoeders tijd dat - tot mijn stomme verbazing - verbluffend blijkt te werken.
Men neme een fles olie van één euro (gewoon, de goedkoopste). 's Ochtends - direct na het opstaan - spoel je je mond een paar minuten stevig met twee eetlepels olie. Daarna alles uitspugen (niet doorslikken, want da's vies!). Als je dit vijf dagen volhoudt, zie je al verandering!
Belangrijk: je mag nog NIKS gegeten of gedronken hebben; je speeksel bevat dan namelijk bepaalde enzymen die de aanslag heel makkelijk doen oplossen in de olie. De eerste dagen is de olie helemaal wit en schuimig als je het uitspuugt (vond ik wel gek om te zien). Maar naarmate je gebit schoner wordt, wordt dit effect ook minder.

Na een week of drie met olie spoelen was * alle * aanslag weg, en tegenwoordig krijg ik complimenten van de tandarts (die overigens niets gelooft van deze methode).

Veel succes!!!
QuadCoreInside
@Pompelmoen:
Interessant! Maar wat voor soort olie gebruik je dan precies? Zonnebloemolie, olijfolie, stookolie, dieselolie, aardolie, smeerolie, frituurolie?
Pompelmoen
Haha, Quadcore, stookolie natuurlijk! Voor een stralend wit gebit;).

Als dit een serieuze vraag is: sommigen doen heel gewichtig doen met sesamolie e.d. Vind ik nergens voor nodig; voor mij volstaat gewoon ordinaire zonnebloemolie.

Belangrijk is dus wel om het op een helemaal nuchtere maag te doen (ook geen water drinken). En daarna ff je mond spoelen, maar dat spreekt natuurlijk voor zich.
Catherine
Gele tanden komt toch vaak door roken en veel koffie drinken?
Wat grappig die olie-behandeling. Hoe kwam je daar nu achter Pompelmoen?
Ik vraag me echt af, wat die olie dan precies doet.
Mijn kinderen poetsen met een zgn. wittetandenpasta, van P rodent , die bleekt heel mild, alleen bij regelmatig gebruik.
En idd. waterstofperoxyde is heel scherp. Je kunt er trouwens ook allergisch voor zijn, of heel gevoelig op reageren! Vroeger moest je nl. na het trekken van een kies een paar keer per dag je mond spoelen hiermee. Het begon dan helemaal te bruisen.
Ermelo
Ik voorzie twee dingen: dat de verkoop van goedkope zonnebloemolie stijgt en dat de gereformeerde gezindte binnenkort met stralend witte tanden rondloopt. Met dank aan Pompelmoen.
Ik heb het vanmorgen geprobeerd, en het lijkt al resultaat te hebben. Wunderbar!
QuadCoreInside
Ik hoop dat Pompelmoen ons niet in de zeik neemt, anders ligt hij/zij nu helemaal in een deuk vrees ik :-D
Blijf ons op de hoogte houden hier, Ermelo, ik zal over een paar dagen ook posten of het werkt.
Catherine
Ik ben ook heel benieuwd QCI. Als het een grap is, is ie wel steengoed! Ik moet er persoonlijk niet aan denken, net mn bedje uit en dan een mond vol vet spul, brrrr. Laat het maar weten hier.
Ik las toevallig gisteravond in een ouderwetsch boekje dat je ook kunt poetsen met bakpoeder.
naam
Zoals je misschien weet zitten je mond en keel bomvol bacteriën en mogelijke ziekteverwekkers. Een zekere Dr. F. Karach komt met een zeer eenvoudige oplossing om je mond te ontgiften: olieslurpen.

Je neemt daarvoor koudgeperste zonnebloemolie uit de reform winkel en neemt een theelepel olie in je mond en laat deze 15-30 minuten in je mond spoelen. Je mag de olie absoluut niet doorslikken. De olie absorbeert bacteriën, ziekteverwekkers en toxische stoffen.

Na een tijdje spuug je de olie dan weer uit. Als deze nog geel is dan heb je de olie niet lang genoeg in je mond gehad. Als de olie wit als melk is betekent dat je veel afvalstoffen kwijt bent.

Een heel aparte theorie en de moeite waard als je kampt met chronische keel en mond klachten.
Pompelmoen
@Ermelo
En??? Ik ben heel benieuwd hoe het je is vergaan! Zie je al meer verschil?

Vele groeten van

Pompelmoen
QuadCoreInside
@Pompelmoen:

Na 3 dagen nog weinig van te zeggen. Zal over een week misschien beter zijn.
Pompelmoen
@Quadcore
Na een week zou er echt iets te zien moeten zijn (let je er wel op dat je tevoren helemaal niks eet of drinkt (ook geen water)) en echt vijf volle minuten flink spoelt? Je speekselklieren moeten zo veel mogelijk gestimuleerd worden; dat zou na een dag of vijf echt effect moeten hebben...
QuadCoreInside
Yup, dat doe ik ook. Dat het wit en schuimig is als je het uitspuugt klopt iig dus ik ben echt heel erg benieuwd.

@Catherine: roken en veel koffie drinken kan inderdaad gele tanden veroorzaken, maar sommige mensen hebben gewoon een zwak gebit en dan gebeurt het vanzelf. Bij mij dus ook. Ik rook niet, drink weinig koffie en snoep nooit. Toch heb ik gele tanden en ook altijd veel gaatjes.
QuadCoreInside
Nou ik heb het idee dat het werkt.
Pompelmoen
Ha QCI,
Na een week Vierdaagse (uitgelopen!) zie ik nu pas je reactie. Super dat het ook bij jou werkt, joh! Mijn eigen ervaring is dat ze de eerste weken steeds witter worden; daarna stabiliseert het zich (of is de aanslag er in ieder geval van af).
Veel plezier met je witte(re) tanden!!!
Evert_60
Ja, de beschreven methode werkt. Maar, als je haarlemmerolie gebruikt en dat dan wel doorslikt heb je een dubbel reinigend effect. Succes.