Mormoonse en Katholiek opgevoed

Ds. R. van de Kamp / Geen reacties

Vraag

Ik woon nu bijna elf jaar in Nederland. De afgelopen twee jaar ga ik naar de HHK in Barneveld. Ik vind dominee Jongejan geweldig. Elke zondag schrijf ik wat in mijn notitieboekje als ik luister naar de boodschap. Ik ben Mormoonse en Katholiek opgevoed, dus voor mij is de HHK heel anders. Mijn man blijft bij de Mormoonse kerk in Amersfoort, maar daar ga ik al twee jaar niet meer naar toe. Ik vind de HHK een fijne kerk vanwege de boodschap, maar ik weet heel weinig van de kerkorde. Wikipedia zegt dat HHK een ‘gereformeerde’ kerk is aan de rechterkant van kerkelijk Nederland. Ik bezit een tv en soms draag ik een broek. Betekent dat dat ik misschien naar de verkeerde kerk ga? Ik vind de HHK fijn, maar ik leef niet als een gereformeerde. En als ik wel lid mag worden, kan dat dan wel als mijn man mij hierin niet steunt? Als ik moet kiezen tussen de Heere en mijn man, dan kies ik voor de Heere.

Antwoord

Beste vriendin,

Je hebt een hele ontwikkeling achter de rug! En dan nu in de HHK van Barneveld. Ik kan me voorstellen dat je dit een fijne gemeente vindt. Wat dat vind ik ook! Het is bijzonder dat de boodschap die daar wordt gebracht je aanspreekt. Het is echter niet de boodschap van de HHK, maar de boodschap van de Bijbel. De Bijbel is de enige norm voor heel ons leven. Je hebt gezocht naar wat voor een kerk de HHK eigenlijk is. De naam zegt het al: Hersteld Hervormde Kerk. De HHK wil staan in de lijn van de hervorming of reformatie, die in de 16e eeuw heeft plaatsgevonden. De kern van de reformatie is dat een zondaar gerechtvaardigd wordt door het geloof in Christus alleen. En dat is precies wat de Bijbel ons ook leert. En zoals ik reeds schreef, is de Bijbel de enige norm voor ons leven. Dus leg je leven maar naast de Bijbel. En ik hoop dat je dit mag doen samen met je man. Het is wel heel moeilijk als hij er anders over denkt. Maar ik hoop dat jullie elkaar mogen aanspreken op de Bijbel en samen de Bijbel lezen.

Past deze kerk bij je? Het allerbelangrijkste is dat de prediking een bijbelse prediking is en dat je je daar in herkent! Het gaat er niet om of het er fijn is of dat je jezelf kunt zijn. Dat zijn allemaal zaken die om jezelf draaien. Het gaat om de Ander! Het gaat om de Christus Jezus. Als Hij wordt aangewezen en bekend gemaakt, zodat je Hem mag kennen, dan zit je goed! Sterkte in alles en doe de hartelijk groeten aan ds. Jongejan. Als jij hem vol bidt dan gaat hij je vol preken!

Met hartelijke groet en Gode in alles bevolen,
Ds. R. van de Kamp